Brzdové kotouče jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu, které jsou zodpovědné za jeho bezpečnost a výkon. Jsou potřebné k tomu, aby zastavily vůz ve správný čas a zabránily nehodám a nehodám. Co se ale stane, když brzdové kotouče nevyměníte včas?

Za prvé a hlavně se zhoršuje kvalita brzdění. Postupně se brzdové kotouče opotřebovávají a mění se v oblasti s různou úrovní hladkosti. Z tohoto důvodu se mezi kotoučem a destičkami začnou objevovat praskliny a mezery, což vede k poklesu výkonu brzdového systému.

Navíc opotřebené brzdové kotouče mohou způsobit poškození brzdových destiček. Pokud má kotouč drsný povrch, při brzdění se opotřebují destičky. To povede k jejich rychlému opotřebení a zhoršení brzdných vlastností.

Také vadné brzdové kotouče mohou vést k vibracím a hluku při brzdění. Pokud mají kotouče vady nebo se v nich objeví praskliny, pak při zahřátí kovu začnou vibrace a objeví se nepříjemný zvuk při brzdění. To znamená, že se brzdové kotouče zdeformovaly a je třeba je vyměnit.

Co se stane, když nevyměníte brzdové kotouče?

Что произойдет, если не менять тормозные диски?

Pokud včas nevyměníte brzdové kotouče, může to vést k vážným problémům a zvýšit riziko nehod. Zde jsou některé důsledky, které mohou nastat, pokud své brzdové kotouče nevyměníte:

  1. Zhoršení brzdového systému: Staré a opotřebované brzdové kotouče nemusí poskytovat dostatečnou brzdnou sílu. To může mít za následek dlouhé brzdné dráhy a delší reakční časy. V důsledku toho se vám může stát, že nebudete moci zastavit auto včas, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.
  2. Přehřátí brzd: Opotřebované brzdové kotouče mohou být méně účinné při rozptylování tepla, což může způsobit jejich přehřátí. Přehřátí je možné při dlouhodobém a intenzivním brzdění, zejména v horských oblastech nebo při přepravě těžkých nákladů. Přehřáté brzdové kotouče se mohou zdeformovat a ztratit své brzdné vlastnosti, což vede k úplnému selhání brzdového systému.
  3. Vibrace a hluk: Opotřebené brzdové kotouče mohou způsobit vibrace a hluk při brzdění. To může znamenat nerovnoměrné opotřebení nebo nesprávně nainstalované disky. Vibrace a hluk mohou být velmi nepříjemné a znesnadňují pohodlné řízení.
  4. Poškození brzdových destiček: Opotřebované brzdové kotouče mohou mít nerovný povrch, který může poškodit brzdové destičky. Poškozené destičky jsou méně účinné a snižují brzdný výkon vašeho vozidla.
  5. Zvýšené výdaje: Nevýměna brzdových kotoučů může mít za následek dodatečné náklady. Staré a opotřebované rotory mohou způsobit poškození jiných částí brzdového systému, včetně brzdových válců a brzdových hadic. To může vést k nutnosti nákladných oprav nebo kompletní výměny celého brzdového systému vozidla.
ČTĚTE VÍCE
Vliv barvy na brzdový kotouč - důsledky a způsoby řešení problému

Obecně platí, že včasná výměna brzdových kotoučů je důležitým preventivním opatřením, které zaručuje bezpečnost a spolehlivost brzdového systému vozidla. Neodkládejte výměnu kotoučů na později a zajistěte svou bezpečnost na silnici.

Zhoršení brzdných vlastností

Ухудшение тормозных свойств

1. Ztráta účinnosti brzdění

1. Потеря эффективности торможения

Při používání automobilu se brzdové kotouče opotřebovávají, objevují se třísky, praskliny a hluboké stopy od tření o brzdové destičky. To má za následek, že brzdové destičky nemohou plně zabírat s kotouči a jejich kontaktní plocha se zmenšuje. V důsledku toho se snižuje brzdný účinek, prodlužuje se doba zastavení vozu a to může vést k nouzovým situacím na silnici.

2. Zvýšené opotřebení brzdových destiček

2. Повышенный износ тормозных колодок

2. Повышенный износ тормозных колодок

Když se povrch brzdových rotorů stane nerovným a opotřebovaným, začnou vytvářet nerovnoměrný tlak na brzdové destičky. To způsobuje rychlé a nerovnoměrné opotřebení destiček, protože nemusí zcela zapadnout do kotoučů. Neustálá potřeba výměny brzdových destiček bude nejen finanční zátěží, ale povede i k častým návštěvám v garáži.

V důsledku toho může používání opotřebovaných brzdových kotoučů vést k vážným následkům, jako jsou dopravní nehody. Proto je důležité sledovat stav brzdového systému a v případě potřeby pravidelně měnit brzdové kotouče.

Rizika selhání brzdového systému

Риски поломки системы тормозов

1. Zhoršení brzdného výkonu

Brzdové kotouče jsou během provozu mechanicky namáhány a při nadměrném opotřebení mohou začít ztrácet účinnost. Když jsou brzdové kotouče opotřebené, dochází k menšímu kontaktu povrchu s brzdovými destičkami, což má za následek špatný brzdný výkon. To může způsobit delší a neúčinnější zastavování vozidla, což zvyšuje riziko nehody, zejména v nouzových situacích.

2. Zvýšené opotřebení brzdových destiček

Vadné brzdové kotouče mohou poškodit brzdové destičky. Nepravidelnosti a nadměrné opotřebení na povrchu kotoučů mohou vést ke vzniku výmolů, prasklin, zářezů a jiných poškození, která způsobí mechanické opotřebení destiček. To povede ke kratší životnosti a zvýšeným nákladům na výměnu.

3. Přehřátí brzdového systému

3. Перегрев тормозной системы

Pokud nejsou brzdové kotouče vyměněny včas, může dlouhodobé a intenzivní používání způsobit jejich přehřátí. Přehřáté rotory nemohou účinně odvádět teplo a zvyšují riziko selhání brzdového systému. Při vysokých teplotách mohou brzdové destičky vypadnout, zdeformovat se nebo prasknout a plastové součásti brzd se mohou roztavit. To může vést k úplné ztrátě brzd a nebezpečným jízdním situacím.

ČTĚTE VÍCE
Světlomety na silnici - správné zařazení, režimy a bezpečná jízda ve tmě
Nebezpečí selhání brzdového systému Následky
Zhoršení brzdného účinku Dlouhé a neúčinné zastavení auta
Zvýšené opotřebení brzdových destiček Snížená životnost destiček a dodatečné náklady na jejich výměnu
Přehřátí brzdového systému Ztráta brzd a možnost nehod

Abyste se těmto rizikům vyhnuli, měli byste pravidelně kontrolovat stav brzdového systému a v případě potřeby včas vyměnit brzdové kotouče.

Zvýšené opotřebení brzdového zařízení

Повышение износа тормозного оборудования

Neupravení brzdových kotoučů může mít za následek zvýšené opotřebení brzdového zařízení. Pokud nejsou disky vyměněny včas, může to vést k následujícím problémům:

  • Zvýšené tření a namáhání brzdových destiček. Protože starší kotouče mají hrubší povrch, zvyšuje se tření mezi destičkami a kotouči. To vede ke zvýšenému zatížení destiček, opotřebení jejich materiálu a snížení jejich životnosti.
  • Zhoršení brzdného účinku. Vzhledem k tomu, že opotřebené kotouče nemohou zajistit dostatečnou trakci k destičkám, vede to ke špatnému brzdnému výkonu vozidla. Brzdění je méně účinné, prodlužuje se brzdná dráha a hrozí předčasné zastavení vozu.
  • Zvýšená pravděpodobnost prasklin a deformací. V průběhu času mohou být staré disky vlivem intenzivního zahřívání a chlazení vystaveny mechanickému namáhání, což vede ke vzniku trhlin a deformací. To může způsobit poškození brzdového zařízení během jízdy a ohrozit bezpečnost cestujících a řidiče.
  • Zhoršení brzdového systému jako celku. Opotřebované brzdové kotouče mohou snížit výkon ostatních součástí brzdového systému, včetně brzdových válců, hlavního válce a hydraulického brzdového ovladače. To může vést k nestabilnímu brzdnému výkonu a vážným problémům s brzdami.

Všem těmto problémům lze předejít včasnou výměnou opotřebených brzdových kotoučů. Pravidelná údržba brzdového systému a výměna kotoučů v souladu s doporučeními výrobce vozidla pomůže udržet jej v dobrém stavu a zajistit bezpečnost při jízdě.

Video:

Každý 2. řidič špatně mění brzdové destičky!!

TOP 10 CHYB PŘI VÝMĚNĚ BRZDOVÝCH DESTIČEK! Nikdy to nedělej!

Při kontrole brzdových kotoučů jsme nehorázně klamáni. Není třeba je měnit tak často