Bezdušová kola и komorové disky – dva hlavní typy ráfků, které se používají na autech. Jejich hlavním rozdílem je přítomnost nebo nepřítomnost komory, která zajišťuje těsnost systému.
Komorové disky, jak jejich název napovídá, mají uvnitř speciální komoru, která obsahuje vzduch. Komora je uzavřená a utěsněná, což umožňuje udržovat požadovaný tlak v pneumatikách. Pro údržbu takových disků je nutné pravidelně kontrolovat a pumpovat vzduch do komory.
Bezdušová kola nevyžadují komoru, protože zajišťují těsnost systému bez dalších prvků. Namísto duše mají bezdušové ráfky speciální pryžový plášť, který vytváří těsnění mezi pneumatikou a ráfkem.
Volba mezi bezdušovými a trubkovými koly závisí na konkrétních potřebách majitele vozu. Bezdušové ráfky nabízejí zvýšenou bezpečnost a lepší ovladatelnost při vysokých rychlostech, ale mohou být dražší a vyžadují speciální dovednosti pro instalaci a údržbu. Na druhou stranu mohou být ráfky s duší cenově dostupnější a snáze se udržují, ale při propíchnutí nebo proříznutí pneumatiky mohou ztratit tlak vzduchu. Před výběrem typu disku byste tedy měli vzít v úvahu všechny výše uvedené vlastnosti a zamyslet se nad tím, co je pro vás důležitější – bezpečnost nebo snadná údržba.
Rozdíl mezi bezdušovými a trubkovými koly
Komorové disky
Trubkové disky jsou tradičním typem disků a byly široce používány před příchodem bezdušových disků. Skládají se ze tří hlavních součástí: samotného kola, pneumatiky a duše. Duše je pryžová duše, která je umístěna mezi pneumatikou a kolem. Plní se vzduchem a pomáhá udržovat tvar a tlak pneumatiky.
Komorové kotouče mají své výhody i nevýhody. Mohou být levnější na výrobu a snadněji se instalují a demontují. Duše však může být slabým článkem – může se poškodit nebo ztratit vzduch, což následně způsobuje problémy s pneumatikou. Také přítomnost kamery může ovlivnit vyvážení disku a manipulaci s autem.
Bezdušová kola
Bezdušové ráfky, neboli ráfky s duší, jsou modernější technologií a v posledních letech jsou populární. Nevyžadují duši – pneumatika a kolo mají speciální drážky a těsnění, které zajišťují utěsnění a umožňují zadržování vzduchu uvnitř pneumatiky. Díky tomu jsou bezdušové kotouče spolehlivější a méně náchylné k poruchám.
Bezdušové ráfky jsou však obvykle dražší a náročnější na instalaci a demontáž, což vyžaduje specializované vybavení a dovednosti. Vyžadují také pečlivější sledování tlaku vzduchu, protože únik vzduchu může způsobit pád pneumatiky z ráfku. Bezdušové ráfky navíc vyžadují použití bezdušových plášťů, což omezuje výběr na trhu.
Nakonec výběr mezi bezdušovými a trubkovými ráfky závisí na potřebách a preferencích řidiče. Každý typ pohonu má své výhody a nevýhody a před rozhodnutím je důležité zvážit všechny aspekty.
Jak fungují bezdušové ráfky
Zákaz focení
Jedním z hlavních rozlišovacích znaků bezdušových ráfků je absence duše, která se obvykle používá ve spojení s duší. Účelem duše je udržet vzduch uvnitř pneumatiky a vytvořit polštář pro tlumení nárazů a stabilitu pneumatiky. Při použití bezdušových ráfků však komora odpadá, což vede k řadě podstatných výhod.
Bezdušová technologie
Bezdušové ráfky jsou založeny na bezdušové technologii, která byla vyvinuta pro automobilové pneumatiky a následně aplikována do světa pneumatik pro jízdní kola. Tato technologie umožňuje, aby pneumatika a kolo vytvořily utěsněné spojení, což umožňuje pneumatice pojmout vzduch bez potřeby samostatné duše. To výrazně zlepšuje trakci pneumatiky, stabilitu a zabraňuje posunutí pneumatiky na ráfku.
Pro vytvoření utěsněného spojení mají bezdušové disky speciální profil bez drážek pro instalaci kamery. Pneumatika je speciálně navržena se silnější kovovou základnou a potažena speciální směsí, která umožňuje utěsněné spojení s ráfkem.
Výhody bezdušových ráfků:
1. Odolné proti propíchnutí
Bezdušové ráfky jsou díky absenci duše odolnější proti proražení, protože v případě proražení nemůže vzduch z pneumatiky rychle uniknout.
Bezdušové ráfky poskytují hladší a pohodlnější jízdu, protože pneumatika má více prostoru pro tlumení a absorbování nárazů.
3. Zlepšený výkon
Díky těsnějšímu spojení a konzistentnějšímu záběru pneumatiky s ráfkem nabízejí bezdušové ráfky lepší výkon na kole. Zvyšuje rychlost a kontrolu nad motocyklem při zatáčení a zrychlování.
Výsledkem je, že bezdušové ráfky jsou stále oblíbenější mezi cyklisty, kteří chtějí zlepšit výkon a spolehlivost svých pneumatik.
Výhody použití bezdušových ráfků
- Nižší hmotnost: Díky absenci duše a odpovídající ráfkové tkaniny jsou bezdušové disky výrazně lehčí ve srovnání s trubkovými. To umožňuje snížit hmotnost vozidla a zvýšit jeho výkon.
- Vylepšená manipulace: Díky nízké hmotnosti bezdušových ráfků se vůz stává ovladatelnějším a citlivějším na řízení. I malé zvýšení ovladatelnosti může výrazně zlepšit bezpečnost a pohodlí řidiče a cestujících.
- Nízká pravděpodobnost propíchnutí: Absence duše účinně snižuje pravděpodobnost propíchnutí pneumatiky. V případě defektu vzduch z pneumatiky rychle neuniká, protože je zadržen bočnicí ráfku. To umožňuje řidiči udržet si kontrolu nad vozidlem a pokračovat v jízdě s jistotou.
- Zvýšená životnost pneumatik: Bezdušové ráfky umožňují zvýšit životnost pneumatiky, protože snižují zatížení pneumatiky a zabraňují jejímu přehřívání. To znamená, že pneumatiky na bezdušových ráfcích mohou vydržet déle, což může být výhodné z hlediska úspory nákladů na výměnu pneumatik.
- Pohodlí a úspora času: Montáž a demontáž bezdušových disků je jednodušší a rychlejší, protože není potřeba instalovat kameru. To zkracuje dobu potřebnou k výměně kola a také zjednodušuje opravy a údržbu.
Sečteno a podtrženo, použití bezdušových ráfků představuje velké zlepšení v automobilovém průmyslu. Poskytují lehkost, ovladatelnost, bezpečnost a účinnost, díky čemuž jsou atraktivní volbou pro majitele automobilů.