Prasklé pneumatiky jsou problémem, se kterým se setkává mnoho majitelů automobilů. Vzhled prasklin může vést ke snížení bezpečnosti silničního provozu a dokonce k nehodě. Proto je důležité vědět, proč praskliny vznikají a co lze udělat, abyste se tomuto problému vyhnuli.

Jednou z hlavních příčin prasklin v pneumatikách je opotřebení pryžové směsi. Bez náležité důkladnosti ztrácí pryž své vlastnosti, stává se méně elastickou a náchylnější k deformaci. Když auto jede po nerovné silnici nebo spadne do výmolu, pneumatiky jsou silně namáhány, což může vést k prasklinám.

Změny teploty mohou také způsobit praskliny. Při zahřátí se pryž roztahuje a při ochlazení se smršťuje. K tomuto procesu dochází při každém použití vozidla. Neustálé změny teploty mohou namáhat materiál pneumatiky a podporovat praskání.

Abyste předešli prasklinám na pneumatikách, musíte pravidelně kontrolovat jejich stav a dodržovat provozní doporučení výrobce. Kromě toho stojí za to sledovat tlak v pneumatikách, protože nedostatečný tlak může zvýšit tření, a tím zvýšit pravděpodobnost prasklin.

Příčiny prasklin v pneumatikách

Причины возникновения трещин на шинах

Praskliny v pneumatikách se mohou objevit z různých důvodů. Mohou být způsobeny jak vnějšími faktory, tak vnitřními vlastnostmi pneumatiky samotné.

Jednou z hlavních příčin prasklin v pneumatikách je nadměrný nebo nesprávný tlak vzduchu. Pokud je v pneumatice příliš málo vzduchu, může se pneumatika zdeformovat a některé oblasti zbytečně namáhat. To může způsobit tvorbu trhlin. Na druhou stranu nadměrný tlak může také způsobit praskliny, protože pneumatika bude méně absorbovat nárazy a vibrace.

Dalším důvodem prasklin může být opotřebení pneumatik. V průběhu času, najetých kilometrů a používání pneumatiky stárnou a ztrácejí své vlastnosti. Staré a vysušené pryžové směsi se stávají křehčími, což může vést k prasklinám. Proces tvorby trhlin může navíc urychlit i nekvalitní pryž, používání agresivních chemikálií při čištění pneumatik nebo nedodržování návodu k obsluze.

Vnější faktory mohou také způsobit praskání pneumatik. Například nepříznivé povětrnostní podmínky, zejména chladné podnebí, mohou přispět ke vzniku trhlin. Mechanické nárazy, jako je náraz do obrubníků nebo výmolů na vozovce, mohou způsobit poškození a prasknutí pneumatiky. Také chemikálie, jako jsou oleje a rozpouštědla, mohou nepříznivě ovlivnit pryžový povrch pneumatiky a vést k prasklinám.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně vypočítat odpisy automobilu - základní principy a způsoby výpočtu

Obecně platí, že prasklé pneumatiky jsou výsledkem různých faktorů, jako je nesprávný tlak, opotřebení, vystavení povětrnostním podmínkám a vnějším mechanickým silám. Udržování správného tlaku v pneumatikách, výběr kvalitních pneumatik a správná manipulace mohou pomoci předejít prasklinám a prodloužit životnost vašich pneumatik.

Opotřebení a stárnutí

Износ и старение

K opotřebení pneumatik dochází v důsledku tření ráfku kola o vozovku a také vlivem atmosférických faktorů, jako je slunce, vlhkost a změny teploty. V důsledku tohoto procesu pneumatika ztratí své původní vlastnosti a stane se náchylnější k různým typům poškození, včetně prasklin.

Stojí za zmínku, že stárnutí materiálu ovlivňuje i stav pneumatiky. Postupem času se guma stává tvrdší a méně pružná, což vede ke zhoršení její přilnavosti na vozovce. Kromě toho se stárnoucí pryž stává náchylnější k prasklinám a jiným poškozením.

Aby se předešlo předčasnému opotřebení a stárnutí pneumatik, je třeba dodržovat řadu provozních pravidel. Je důležité pravidelně kontrolovat tlak a hloubku dezénu a také sledovat vyvážení a seřízení kol. Kromě toho se nedoporučuje provozovat pneumatiky při extrémně vysokých nebo nízkých teplotách.

Příčiny prasklin v pneumatikách: Preventivní opatření
Opotřebení a stárnutí materiálu Pravidelně kontrolujte tlak a došlapujte
Vliv atmosférických faktorů Dodržujte provozní teplotní podmínky
Nesprávné skladování pneumatik Vyhněte se přímému slunečnímu záření a vysokým teplotám

Takže opotřebení a stárnutí jsou hlavními příčinami prasklin pneumatik. Abyste předešli předčasnému poškození pneumatik, měli byste pravidelně kontrolovat jejich stav a dodržovat pokyny k obsluze.

Nesprávný tlak v pneumatikách

Неправильное давление в шинах

Pokud je tlak v pneumatikách nižší, než je doporučeno, kontaktní plocha mezi pneumatikou a vozovkou se zvětší. To vede ke zvýšení valivého odporu a zahřívání pneumatiky. Zvýšené teploty mohou způsobit praskliny na povrchu pneumatiky. V důsledku nedostatečného tlaku se pneumatika stává méně stabilní a náchylná k poškození.

Na druhou stranu přílišný tlak v pneumatikách může také vést k prasklinám. Při vysokém tlaku v pneumatikách se pneumatika stává tužší a méně pružná. V důsledku toho může být pneumatika citlivější na vnější vlivy, jako jsou nárazy a vibrace. Výsledné praskliny mohou způsobit vážné poškození pneumatiky a v nejhorším případě dokonce vést k prasknutí pneumatiky.

Doporučení pro tlak v pneumatikách

Рекомендации по давлению в шинах

Aby se předešlo problémům s prasklými pneumatikami, je nutné pravidelně kontrolovat a udržovat správný tlak v pneumatikách. Doporučený tlak v pneumatikách naleznete v příručce k vozidlu nebo na bočnici pneumatiky. Ujistěte se, že k měření tlaku používáte správný manometr.

ČTĚTE VÍCE
Boxer motor - princip činnosti, vlastnosti a výhody

Pokud zjistíte nerovnoměrné opotřebení pneumatik nebo praskliny na povrchu pneumatiky, nechte pneumatiky zkontrolovat a v případě potřeby vyměnit odborníkem. Je důležité si uvědomit, že správný tlak v pneumatikách hraje zásadní roli při zajištění bezpečné jízdy a dlouhé životnosti pneumatik.

Vliv povětrnostních podmínek

Воздействие погодных условий

extrémní teploty

Экстремальные температуры

Pneumatiky jsou během jízdy a v závislosti na povětrnostních podmínkách vystaveny značným teplotním vlivům. Při vysokých teplotách se mohou pneumatiky přehřívat, což může vést k prasklinám. Při nízkých teplotách se pryž stává křehčí a může při pnutí prasknout. Extrémní teploty mají negativní dopad na pneumatiky a mohou urychlit proces stárnutí materiálu.

Влажность

Влажность

Když je pryž vystavena vlhkosti, stává se kluzkou, což snižuje přilnavost pneumatik k vozovce. Pokud pneumatiky nemají dostatečný běhoun nebo se běhoun již zhoršil, mokré podmínky dále sníží přilnavost a zvýší pravděpodobnost prasklin. Vlhké podmínky mohou také způsobit korozi kovových částí pneumatik, což může také vést k prasklinám.

Ultrafialové záření

Ультрафиолетовое излучение

Ultrafialové záření (UV záření) může také ovlivnit zdraví pneumatik. Povětrnostní podmínky, jako je jasné počasí a sluneční svit, mohou způsobit vysoké úrovně UV záření. Neustálé vystavování pneumatik UV záření může vést k poškození a zhoršení kvality pneumatik. To může způsobit praskliny a jiná poškození povrchu pneumatik.

Všechny tyto faktory mohou negativně ovlivnit stav pneumatik a způsobit poškození. Pro snížení pravděpodobnosti prasklin a jiných poškození se doporučuje správné skladování pneumatik, pravidelná údržba vozidla a dodržování doporučení výrobce pneumatik.

Video:

TOHLE jsem viděl NA KOLEČKU – OKAMŽITĚ TO VYMĚŇTE!

Prasklé pneumatiky, jaké jsou následky?

Praskliny v pneumatikách /// důvod č. 1