Ventilátory v autech hrají důležitou roli při udržování optimální teploty motoru. Pomáhají chladit systém a zabraňují přehřátí, což je důležité zejména při vysokém zatížení nebo při jízdě vysokou rychlostí. Při použití klasických ventilátorů však může nastat problém s nadměrným chlazením, které může negativně ovlivnit palivovou účinnost vozidla.

Viskózní spojka ventilátoru je zařízení, které tento problém řeší. Hlavní funkcí viskózní spojky je regulace otáček ventilátoru v závislosti na teplotě motoru. Když motor běží za studena, umožňuje viskózní spojka ventilátoru pracovat na maximální otáčky, aby bylo dosaženo rychlého ochlazení. Když se motor zahřeje na určitou teplotu, viskózní spojka začne omezovat otáčky ventilátoru, což přispívá ke snížení spotřeby paliva a hluku a také zlepšuje účinnost motoru.

Viskózní spojka ventilátoru se skládá ze dvou hlavních součástí – hřídele ventilátoru a viskózní spojky. Hřídel ventilátoru pohání lopatky ventilátoru a viskózní spojka řídí třecí sílu generovanou otáčením ventilátoru. Uvnitř viskózní spojky je speciální kapalina, která je hlavním prvkem pro regulaci otáček ventilátoru. Když se motor zahřeje, kapalina ve spojce se zahřívá a mění svou viskozitu, což vede ke snížení třecí síly a v důsledku toho ke snížení rychlosti otáčení ventilátoru.

Jak funguje viskózní spojka ventilátoru?

Na rozdíl od přímého pohonu umožňuje viskózní spojka provoz ventilátoru pouze v případě potřeby dodatečného chlazení. To snižuje zatížení motoru a snižuje spotřebu energie.

Hlavní součástí viskózní spojky je kapalinová spojka. Skládá se ze dvou částí: statoru a rotoru. Stator je stacionární část a rotor je rotační část.

Když motor běží za studena, viskózní spojka umožňuje volné otáčení ventilátoru, protože kapalina spojky má nízkou viskozitu. Zároveň vzduch vytvářený rotujícím ventilátorem ochlazuje motor.

Když se motor zahřeje a chladicí kapalina dosáhne nastavené teploty, viskozita kapaliny se zvýší, což způsobí, že se rotor spojky otáčí spolu s ventilátorem. K tomu dochází v důsledku působení odstředivé síly, která působí na kapalinu při rotaci.

Když se rotor otáčí, přenáší rotační pohyb na ventilátor, což způsobuje, že pracuje na plný výkon a zajišťuje dodatečné chlazení motoru.

ČTĚTE VÍCE
Proč potřebujete ruční brzdu v autě - bezpečnost a prevence nehod

S klesající teplotou chladicí kapaliny klesá viskozita kapaliny a viskózní spojka opět umožňuje volné otáčení ventilátoru, čímž se snižuje jeho zatížení a spotřeba energie.

Viskózní spojka ventilátoru tedy upravuje otáčky ventilátoru v závislosti na teplotě chladicí kapaliny, čímž zajišťuje účinné chlazení motoru a snižuje zatížení motoru.

Viskózní spojovací mechanismus

Механизм работы вискомуфты

Ventilátor motoru by měl běžet pouze v případě potřeby dodatečného chlazení. Nepřetržitý provoz ventilátoru může vést ke zbytečné spotřebě energie a zvýšené spotřebě paliva. K vyřešení tohoto problému se používá viskózní spojovací mechanismus.

Viskózní spojka je zařízení, které spojuje ventilátor s přední částí motoru. Skládá se ze dvou hlavních součástí: viskózového kotouče a spojky.

Viskózový disk

Viskózový kotouč je zaoblená kovová deska, která je umístěna uvnitř speciálního pouzdra. Disk má výstupky, které jsou naplněny viskózní kapalinou. Jak se motor zahřívá, kapalina uvnitř disku se také zahřívá a stává se tenčí.

Když je ventilátor vypnutý, viskózový kotouč se volně otáčí ve speciálním pouzdře. Tato volná rotace nezpůsobuje dodatečné namáhání motoru.

Spojka

Сцепление

Viskózní spojka je zodpovědná za přenos rotace z motoru na ventilátor. Spojka využívá silný pružinový mechanismus k zajištění ventilátoru k viskózovému kotouči.

Když motor dosáhne určité teploty, kapalina ve viskózovém kotouči se zahřeje a stane se méně hustým. To má za následek viskózní tření, které způsobuje rotaci viskózového kotouče.

Otáčení kotouče zase způsobuje, že spojka funguje a přenáší rotaci na ventilátor. Ventilátor tak začne pracovat pouze v případech, kdy je opravdu nutné motor chladit.

Systém chlazení motoru

Komponenty chladicího systému

Chladicí systém motoru obsahuje několik hlavních součástí:

  • Chladič – zařízení umístěné před chladičem pohonné jednotky a sloužící k chlazení chladicí kapaliny;
  • Ventilátor je zařízení, které zajišťuje aktivní chlazení chladiče vytvářením proudění vzduchu;
  • Spojka ventilátoru je zařízení určené k regulaci rychlosti otáčení ventilátoru v závislosti na teplotě motoru;
  • Termostat – zařízení, které sleduje teplotu chladicí kapaliny a reguluje její průtok do chladiče pro optimální chlazení;
  • Chladicí čerpadlo je zařízení, které pohybuje chladicí kapalinou přes chladicí systém;
  • Hadice jsou spojovací prvky, kterými cirkuluje chladicí kapalina;
  • Expanzní nádrž – nádoba, která je určena k regulaci tlaku v chladicím systému;
  • Termoelektrický modul je zařízení, které udržuje optimální teplotu chladicí kapaliny;
ČTĚTE VÍCE
Pět jasných znaků, které naznačují, že je čas vyměnit spojku vašeho vozu

Princip fungování chladicího systému

Принцип работы системы охлаждения

Principem činnosti chladicího systému je cirkulace chladicí kapaliny mezi motorem a chladičem. Za chodu motoru se zahřívá a teplo se přenáší do chladicí kapaliny. Chladicí kapalina pak proudí do chladiče, kde je ochlazována proudem vzduchu generovaným ventilátorem.

Spojka ventilátoru je jednou z klíčových součástí chladicího systému motoru. Upravuje otáčky ventilátoru v závislosti na teplotě motoru. Jak se motor zahřívá, spojka ventilátoru zvyšuje otáčky ventilátoru, aby se zvýšilo chlazení chladiče. Po dosažení určité teploty začne spojka ventilátoru zpomalovat ventilátor, aby se snížilo zatížení motoru a ušetřilo palivo.

Závěr

Systém chlazení motoru je důležitou součástí vozu a hraje zásadní roli v prevenci jeho přehřívání. Správná funkce chladicího systému zajišťuje delší životnost motoru a pomáhá vyhnout se nákladným opravám. Proto je pravidelné monitorování a údržba chladicího systému důležitými úkoly pro udržení spolehlivého provozu vozidla.

Opravy a údržba viskózní spojky ventilátoru

Známky poruchy viskózní spojky

Признаки неисправности вискомуфты

  • Ventilátor pracuje neustále nebo nefunguje vůbec;
  • Hluk při běžícím ventilátoru;
  • Ventilátor běží nerovnoměrně nebo vibruje;
  • Zvýšená teplota motoru;
  • Ztráta výkonu motoru;
  • Vzhled prasklin, opotřebení nebo poškození na viskózní spojce.

Pokud si všimnete alespoň jednoho z uvedených příznaků poruchy viskózní spojky, může být nutná oprava nebo výměna této jednotky. Aby se předešlo vážnějším poruchám a poškození motoru, doporučuje se provádět údržbu viskózní spojky v souladu s předpisy výrobce vozidla.

Údržba viskózní spojky

Обслуживание вискомуфты

Chcete-li opravit viskózní spojku, musíte provést následující kroky:

  1. Čištění viskózní spojky od nečistot, prachu a jiných nečistot;
  2. Kontrola funkce viskózního spojovacího ventilu;
  3. Kontrola zpětného mechanismu;
  4. Kontrola upevnění ventilátoru;
  5. Kontrola stavu pohonu ventilátoru;
  6. Kontrola napínače hnacího řemene ventilátoru;
  7. Vizuálně zkontrolujte viskózní spojku, zda nevykazuje praskliny, opotřebení nebo poškození.

Pokud se během servisu viskózní spojky objeví nějaká závada, doporučuje se tuto jednotku opravit nebo vyměnit. Při opravě je nutné vyměnit opotřebené nebo poškozené díly a také promazat a seřídit mechanismy.

Je důležité si uvědomit, že je nejlepší svěřit údržbu a opravy viskózní spojky ventilátoru kvalifikovaným odborníkům. Budou schopni provést diagnostiku, určit příčinu poruchy a provést všechny potřebné práce.

ČTĚTE VÍCE
Proč se bez brzdové kapaliny mohou z brzd automobilu stát nebezpečné „kovové střepy“ a jak to ovlivní bezpečnost silničního provozu?

Video:

Demontáž a mytí viskózní spojky ventilátoru, Lexus LX470/TLC100.

Viskózní spojka a její práce.

Jak zkontrolovat viskózní spojku chladicího ventilátoru (princip činnosti viskózní spojky)