Startér – jedno z nejdůležitějších zařízení v autě, které je zodpovědné za startování motoru. Ale stejně jako každá jiná část je náchylná k rozbití a opotřebení v průběhu času. Znalost hlavních příčin poruch startéru vám pomůže chránit tuto důležitou součást a vyhnout se nákladným opravám.

Hlavní příčiny selhání startéru:

1. Poškození spínače. Komutátor je kontaktní skupina startéru, která přenáší elektrický proud z baterie do vinutí. Hlavním důvodem jeho selhání je opotřebení kartáčů a komutátoru a také možné zkraty a přetížení.

2. Porucha převodovky. Hlavní funkcí spouštěcí převodovky je zvýšení točivého momentu potřebného pro nastartování motoru. Porucha převodovky může být způsobena opotřebenými nebo zlomenými ozubenými koly, prasklou skříní nebo poškozeným ozubeným kolem.

3. Opotřebení kartáčů. Startovací kartáče jsou prvkem odolným proti opotřebení, ale postupem času stále selhávají. Opotřebení kartáče může být způsobeno přirozeným opotřebením, nesprávným nastavením nebo zkratem.

Znáte-li hlavní příčiny poruch startéru, můžete včas identifikovat problémy a kontaktovat specialisty, abyste se vyhnuli vážnějším následkům a nákladným opravám.

Co se může rozbít ve startéru?

Что может сломаться в стартере?

Možná závada Rozbití značky
Špatný kontakt nebo koroze Potíže se startováním motoru, cvakání při pokusu nastartovat auto
Opotřebované kartáče nebo komutátor Obtížné startování motoru, nerovnoměrný chod motoru, zvyšuje se proud v okruhu startéru
Zlomené dráty nebo poškození svarů z výroby Žádná odezva po otočení klíčku, ticho při pokusu nastartovat auto
Porucha elektromagnetického spínače Špatné startování motoru, občasné poruchy startéru
Opotřebovaná hřídel a bendix Praskání nebo skřípání při pokusu o nastartování vozu, nerovnoměrný chod motoru

Pokud máte problémy se startováním motoru nebo si všimnete alespoň jednoho z výše uvedených příznaků poruchy startéru, doporučuje se obrátit se na odborníka pro diagnostiku a opravy. Pravidelná údržba vozidla také pomůže předejít poruchám a prodlouží životnost startéru.

Problémy s elektrickým systémem

Проблемы с электрической системой

Elektrický systém vozidla hraje důležitou roli při provozu spouštěče. Jsou možné následující problémy:

1. Vybitá baterie

1. Разряженная батарея

Jedním z nejčastějších problémů je vybíjení autobaterie. Pokud je baterie slabá nebo zcela vybitá, startér nemusí mít dostatek energie k nastartování motoru.

2. Špatné připojení

2. Плохое соединение

Nesprávné připojení vodičů nebo oxidace kontaktů může způsobit špatnou elektrickou komunikaci mezi baterií a startérem. To může způsobit slabý nebo neúplný kontakt, což znemožní správnou funkci startéru.

ČTĚTE VÍCE
Jaká dávka nemrznoucí směsi je smrtelná – je to otázka pro prodavače na čerpacích stanicích, řidiče aut a techniků, nebo stojí za to se obávat nebezpečných chemických sloučenin, které skončí na silnici, poškodí životní prostředí a způsobí vážné zdravotní následky?

Transformace elektrického systému je možná!

Opotřebení spouštěcího mechanismu

Износ механизма стартера

Jednou z hlavních příčin opotřebení spouštěcího mechanismu je vzájemné tření dílů. Když startér funguje, dochází uvnitř jeho krytu ke stálému tření mezi hnacím kolem, vidlicí a hnacím řetězovým kolem. Tření vede k opotřebení povrchů, což následně vede ke zhoršení jejich funkce a možným poruchám.

Důležitým prvkem spouštěcího mechanismu je elektromagnetický pohon, který je zodpovědný za přenos rotačního pohybu z elektromotoru na hnací kolo. Neustálé připojování a odpojování elektromagnetu vede k opotřebení jeho kontaktních skupin, což může vést ke špatnému kontaktu a špatné činnosti startéru.

Jiné součásti startéru, jako jsou plastové převody, ložiska a pouzdro, mohou také selhat a opotřebovat se. Plastové díly se mohou při velkém zatížení nebo přehřátí zlomit. Ložiska se časem opotřebovávají vlivem tření a vyžadují výměnu. Skříň startéru může být poškozena také při srážce vozidla nebo při silném nárazu.

V důsledku opotřebení spouštěcího mechanismu může přestat fungovat nebo fungovat nesprávně. Opotřebované díly mohou při provozu startéru způsobovat chrastění, hluk nebo vibrace. Také opotřebovaný mechanismus nemusí být schopen přenést požadované množství rotačního pohybu na motor, což povede k potížím při startování vozu.

Proto je pravidelná diagnostika a údržba startéru důležitou součástí péče o vůz a pomůže rychle identifikovat a odstranit problémy se startovacím mechanismem, předcházet vážnějším poruchám a nákladným opravám.

Neobvyklé poškození krytu startéru

Нестандартные повреждения корпуса стартера

1. Mechanické poškození

1. Механические повреждения

Mechanické poškození krytu startéru může být způsobeno různými faktory, jako je náraz, cizí předměty nebo opotřebení materiálu. V důsledku takového poškození může pouzdro ztratit svou celistvost a ochranné vlastnosti. Takové poškození může vést k vnitřnímu poškození systému spouštění motoru a vyžadovat výměnu skříně spouštěče.

2. Koroze

2. Коррозия

Koroze může nejen poškodit vnější povrchy krytu startéru, ale může také proniknout dovnitř a poškodit elektrické kontakty a součásti. Vysoká vlhkost, slané nebo kyselé prostředí, stejně jako nedostatečná pravidelná péče a ochrana kovového povrchu mohou vést ke korozi a poškození krytu.

V případě zjištění nestandardního poškození krytu startéru se doporučuje kontaktovat specialisty pro diagnostiku a výměnu. Předejdete tak dalším problémům se startováním motoru a zajistíte spolehlivý a bezpečný provoz vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Je možné instalovat tažné zařízení na auto vlastníma rukama?

Video:

Prokluzuje startér bendix? Opravte to sami za pár minut! Lifehack

Startér se nepřetáčí. 6 hlavních závad startéru.

Jak sami zkontrolovat startér. S baterií a dvěma dráty)