Moderní automobily jsou vybaveny různými motory, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a výhody. V automobilové řadě Volkswagen jsou dva nejoblíbenější typy motorů TSI a FSI. Oba patří k novým technologiím v oblasti spalování paliv, liší se však konstrukcí a principy fungování.
TSI (Turbocharged Stratified Injection) a FSI (Fuel Stratified Injection) jsou zkratky pro anglické názvy těchto dvou typů motorů. Motor TSI je benzinový motor vybavený přeplňováním, které zvyšuje výkon motoru a zlepšuje akceleraci. Motor FSI je také benzinový, ale bez kompresoru. Místo toho motor FSI využívá přímé vstřikování paliva do spalovací komory, což umožňuje efektivnější využití paliva a větší úspory.
Navzdory rozdílům v konstrukci a principech fungování však oba typy motorů TSI i FSI poskytují vysoký výkon a účinnost. Mají také nízké emise a jsou vysoce spolehlivé. Volba mezi motory TSI a FSI proto závisí na vašich preferencích a požadavcích při výběru vozu.
Chcete vědět, jaký je rozdíl mezi motorem TSI a FSI?
motor TSI
Motor TSI využívá ke zvýšení výkonu přeplňování turbodmychadlem. Je vybaven dvěma nezávislými systémy vstřikování paliva: přímým vstřikováním a přímým vstřikováním. Přímé vstřikování probíhá do sacího potrubí za účelem vytvoření směsi paliva a vzduchu, zatímco přímé vstřikování probíhá přímo do válce pro lepší kontrolu paliva a zvýšení výkonu. Díky tomu je motor TSI vysoce účinný a dynamický.
Výhody motoru TSI:
- Vysoký výkon
- Nízká spotřeba paliva
- Méně emisí CO2
- Vynikající ovládání motoru a odezva plynového pedálu
Motor FSI
Motor FSI využívá pouze přímé vstřikování paliva do válce. Vytváří vynikající promíchání paliva a vzduchu, což zlepšuje spalování a zvyšuje výkon motoru. Motor FSI má také systém přímého vstřikování, ale to se provádí pouze ve fázi zrychlení motoru pro zvýšení výkonu.
Výhody motoru FSI:
- Vysoký výkon
- Zlepšená účinnost spalování
- Méně emisí CO2
Bez ohledu na volbu motoru TSI nebo FSI mají oba své výhody a poskytují vysoký výkon a úsporu paliva. Před výběrem se však vyplatí zvážit vaše požadavky a preference týkající se výkonu, spotřeby paliva a výkonu vozidla.
Princip činnosti motoru TSI
Motor TSI, což je zkratka pro Turbocharged Stratified Injection, je kombinovaná technologie, která kombinuje přeplňování a přímé vstřikování paliva.
Princip činnosti motoru TSI je následující: za chodu motoru je malá část spalovací směsi přiváděna vstřikováním paliva a zbývající část vzduchem, který je čerpán kompresorem.
Použití kombinované technologie umožňuje úplné spálení směsi paliva a vzduchu, což výrazně zvyšuje účinnost motoru. Kromě toho má motor TSI ve srovnání s motorem FSI větší výkon a točivý moment.
Motor TSI je tedy pokrokovým řešením v oblasti spalování paliva a zvyšování výkonu automobilových motorů.
Princip činnosti motoru FSI
Motor FSI (Fuel Stratified Injection) je systém přímého vstřikování paliva, který umožňuje efektivnější provoz motoru. Na rozdíl od motoru TSI, kde je palivo vstřikováno vzduchem před vstupem do spalovacího prostoru, u motoru FSI je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru pod vysokým tlakem.
Princip činnosti motoru FSI je založen na přímém vstřikování paliva do válce motoru. V tomto případě se používá několik trysek vybavených solenoidovými ventily. Za chodu motoru určuje řídicí systém motoru (ECU) požadovanou dávku paliva a přesný okamžik jeho vstřiku.
Vlivem vysokého tlaku v systému přívodu paliva proniká palivo tryskou do válce motoru, kde se mísí se vzduchem. Proces spalování paliva probíhá efektivněji a úplněji díky rovnoměrnému rozložení paliva ve válci.
Výhodou motoru FSI je vyšší výkon a účinnost. Díky přímému vstřikování paliva je dosaženo lepší směsi vzduchu a paliva, což zlepšuje účinnost spalování. Motor FSI navíc snižuje emise škodlivých látek a zlepšuje ekologický výkon vozidla.
Výhody motoru FSI: | Nevýhody motoru FSI: |
— Vyšší výkon | – Složitější design |
— Lepší účinnost | – Vysoká cena |
— Snížení emisí škodlivých látek | — Vysoká hladina hluku |
Klíčové rozdíly mezi motory TSI a FSI
1. Princip práce
Hlavním rozdílem mezi motory TSI a FSI je princip fungování. Motory TSI (Turbocharged Stratified Injection) jsou vybaveny přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva do válce, což umožňuje vysoký výkon a účinnost. Motory FSI (Fuel Stratified Injection) mají také přímé vstřikování paliva, ale bez přeplňování turbodmychadlem.
2. Výkonové a tažné charakteristiky
Motory TSI mají vyšší výkon a větší točivý moment v nízkých otáčkách díky použití přeplňování turbodmychadlem. To vám umožní dosáhnout lepší dynamiky a jistoty na silnici. Motory FSI zase poskytují plynulejší a rovnoměrnější vývoj výkonu, což přispívá ke komfortnímu zážitku z jízdy.
3. Spotřeba paliva
Motory TSI jsou obecně hospodárnější než motory FSI, zejména při použití ve vysokých rychlostech a při aktivním stylu jízdy. Přeplňování turbodmychadlem umožňuje vysokou účinnost a sníženou spotřebu paliva.
4. Environmentální indikátory
Motory FSI mají obecně o něco nižší emise a více splňují ekologické předpisy, včetně předpisů o CO2.
Volba mezi motory TSI a FSI nakonec závisí na individuálních preferencích řidiče, stylu jízdy a konkrétních požadavcích vozidla.
TSI | FSI |
---|---|
Přeplňování | Bez turbodmychadla |
Vyšší výkon a točivý moment | Hladší a rovnoměrnější vývoj síly |
Úspornější | Mírně nižší emise |