Brzdové systémy automobilů hrají roli nejdůležitějšího bezpečnostního prostředí pro cestování po silnici. Umožňují včas zastavit nebo v případě potřeby zpomalit. Jednou z klíčových součástí brzdového systému jsou brzdové válce.
Brzdové válce jsou hydraulická zařízení, která převádějí mechanický tlak generovaný brzdovým pedálem na hydraulický tlak, který ovládá brzdové destičky a brzdí kola. Jsou zodpovědní za spolehlivost a účinnost brzdového systému vozidla.
Existuje několik typů brzdových válců, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a je určen pro specifické úkoly. Jedním z nejběžnějších typů jsou hlavní brzdové válce, které řídí přenos brzdného tlaku z pedálu na kola vozidla. Je důležité si uvědomit, že hlavní brzdové válce jsou vyžadovány jak pro vozidla s kotoučovými brzdami, tak pro vozidla s bubnovými brzdami.
Za zmínku stojí také sekundární brzdové válce, které zajišťují brzdný tlak na každé kolo vozidla. Plní důležitou funkci kontroly rovnoměrnosti brzdění a zajištění rovnováhy mezi přední a zadní nápravou vozu. Sekundární brzdové válce mohou mít různou konstrukci a možnosti montáže v závislosti na konkrétním modelu vozidla.
Jaké typy brzdových válců existují?
Hlavní brzdové válce
Hlavní brzdové válce jsou vybaveny brzdovým pedálem a jsou důležitou součástí hydraulického brzdového systému. Přeměňují mechanický tlak, který vzniká sešlápnutím brzdového pedálu, na hydraulický tlak, který se přenáší na brzdové destičky nebo brzdové třmeny. Hlavní brzdové válce se dodávají v různých typech, včetně vakuových, výkonových a hlavních válců.
Brzdové třmeny
Brzdové třmeny jsou instalovány na kolech vozidla a obsahují brzdové mechanismy, včetně pístů a brzdových destiček. Fungují na principu přeměny hydraulického tlaku generovaného hlavním brzdovým válcem na mechanický tlak, který tlačí na brzdové destičky, aby zastavil otáčení kola. Brzdové třmeny mohou být pevné nebo plovoucí, podle toho, jak jsou připevněny k vozidlu.
Typ válce | popis |
---|---|
Hlavní brzdový válec | Převádí mechanický tlak na tlak hydraulický |
Zastavení podpory | Převádí hydraulický tlak na tlak mechanický |
Kromě toho existují další typy brzdových válců, jako jsou pomocné a zadní brzdové válce, které plní specifické funkce v brzdovém systému vozidla. Každý z těchto typů válců hraje důležitou roli v bezpečnosti a brzdném výkonu vašeho vozidla.
Hlavní brzdový válec
Hlavní brzdový válec se skládá ze dvou komor oddělených pístem. Každá komora je připojena k brzdovému systému konkrétní nápravy vozidla. Když sešlápnete brzdový pedál, hlavní válec vytvoří v každé komoře hydraulický tlak, který se přes brzdové potrubí přenese na brzdy kol.
Hlavní brzdový válec má také hlavní píst, který se pohybuje pod tlakem generovaným sešlápnutím brzdového pedálu. Hlavní píst se pohybuje uvnitř hlavního válce a přenáší tlak na brzdové destičky nebo brzdové rotory.
Pokud dojde k poruše hlavního válce, mohou nastat vážné problémy s fungováním brzdového systému. Pro bezpečný provoz vozidla je proto nutná pravidelná kontrola a údržba této části.
Problémy související s hlavním brzdovým válcem:
Jednou z nejčastějších poruch hlavního brzdového válce je únik brzdové kapaliny. K tomu může dojít v důsledku opotřebených O-kroužků nebo poškozených těsnění systému. Únik brzdové kapaliny vede ke snížení hydraulického tlaku a špatnému výkonu brzd.
Dalším problémem může být zadřený nebo zadřený hlavní píst. K tomu může dojít v důsledku nahromadění nečistot nebo koroze uvnitř válce. Pokud dojde k zablokování hlavního pístu, bude narušena činnost brzdového systému, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.
Je důležité si uvědomit,
Hlavní brzdový válec je klíčovou součástí brzdového systému vašeho vozidla a jeho selhání může mít vážné následky. Pravidelná kontrola a údržba této jednotky pomůže zajistit spolehlivý a bezpečný provoz brzd vašeho vozidla.
Zadní brzdový válec
Zadní brzdové válce se dodávají v různých typech v závislosti na konstrukci a vlastnostech vozidla. Jedním z těchto typů je válec s příčným pístem. V tomto případě se píst pohybuje kolmo ke směru brzdového lanka nebo k okrajům destiček.
Princip činnosti zadního brzdového válce
Činnost zadního brzdového válce je založena na principu hydraulického tlaku. Když sešlápnete brzdový pedál, hydraulická kapalina se přes brzdové potrubí přenese z hlavního válce do zadního brzdového válce.
Píst zadního brzdového válce se vlivem hydraulického tlaku pohybuje uvnitř válce, stlačuje vložku a přenáší energii do destiček. To zpomaluje otáčení zadních kol a umožňuje ovládat brzdění vozidla.
Údržba a výměna zadního brzdového válce
Zadní brzdový válec podléhá opotřebení a případné poruše, proto je nutná pravidelná údržba a výměna tohoto dílu. Při servisu zkontrolujte únik hydraulické kapaliny a stav brzdového potrubí.
Pokud se na válci objeví známky opotřebení nebo rozbití, musí být okamžitě vyměněn. Poškozený válec může způsobit poruchu brzdového systému a zvýšit riziko nehody.
Pro bezpečnost a správnou funkci brzdového systému se doporučuje, abyste nechali zadní brzdový válec zkontrolovat a v případě potřeby vyměnit zkušeným mechanikem nebo autoservisem.
Přední brzdový válec
Přední brzdový válec může mít uvnitř jeden nebo více pístů. Počet pístů závisí na konstrukci konkrétního vozu. Čím více pístů, tím lepší rozložení hydraulického tlaku na brzdové destičky.
Přední brzdový válec může být navíc jednopístkový nebo dvoupístkový. Válec s jedním pístem má jeden píst, který způsobuje stlačování brzdové kapaliny a přenos tlaku na destičky. Dvoupístový válec má dva písty, které rozdělují brzdnou sílu rovnoměrněji na obě destičky.
Princip činnosti předního brzdového válce
Když sešlápnete brzdový pedál, hydraulická kapalina z expanzní nádrže vstupuje do předního brzdového válce přes brzdové potrubí. Tlak vytvářený kapalinou nutí písty k pohybu směrem k brzdovým destičkám nebo bubnům.
Při pohybu písty přenášejí sílu na destičky, které tlačí na brzdový rotor nebo na vnitřní stranu brzdového bubnu. Vzniká tak tření, které zpomaluje nebo zastavuje otáčení kol.
Výměna a servis předního brzdového válce
Přední brzdový válec podléhá opotřebení a může vyžadovat výměnu nebo servis. Mezi známky špatného válce může patřit únik brzdové kapaliny, nerovnoměrné brzdění, potíže se sešlápnutím brzdového pedálu nebo vibrace při brzdění.
Pokud dojde k poruše předního brzdového válce, doporučuje se, abyste kontaktovali odborníka, aby vyměnil nebo opravil tuto součást brzdového systému.
- Poskytuje spolehlivou kontrolu brzdění
- Rovnoměrné rozložení brzdné síly
- Zlepšení ovládání vozu
- Zvýšené nároky na údržbu
- Vysoké náklady na výměnu nebo opravu