CVT je převodovka, která se používá v automobilech k přenosu točivého momentu z motoru na kola. Od tradičních manuálních převodovek se liší principem činnosti. Namísto standardních převodů a spojek používá převodovka CVT ke změně převodového poměru dvě kovové řemenice a řetěz nebo řemen, které se otáčejí v různých směrech.
Největší výhodou CVT je plynulost řazení a neustálé zvyšování otáček motoru při akceleraci. Na rozdíl od konvenčních automatických převodovek poskytuje převodovka CVT hladší a pohodlnější jízdu, protože umožňuje motoru pracovat v nejúčinnějším rozsahu otáček. Díky tomu mají vozy s CVT lepší dynamiku a nižší spotřebu paliva.
Činnost variátoru je založena na změně průměru řemenic působením tlaku na speciální bubliny uvnitř. Se zvyšujícím se tlakem se řemenice roztahují a řemen se posouvá na větší průměr, což umožňuje přenos většího výkonu.
CVT lze použít v různých typech vozidel, ale nejběžnější jsou v osobních automobilech. Umožňují vám pohodlnou a plynulou jízdu a také účinnost ve spotřebě paliva. V posledních letech jsou převodovky CVT stále populárnější a široce používané v automobilovém průmyslu.
Co je CVT v autě?
Hlavní výhodou CVT je, že umožňuje motoru pracovat v optimálním rozsahu otáček pro maximální účinnost. CVT zajišťuje plynulou a plynulou změnu převodového poměru, což umožňuje motoru rychle a efektivně akcelerovat.
Variátor se skládá ze dvou plynule se uzavírajících kuželových kladek a řemenu nebo řetězu, který je spojuje. První řemenice, nazývaná hnací řemenice, je poháněna motorem a mění svou polohu v závislosti na zatížení a rychlosti vozidla. Druhá řemenice, nazývaná hnací řemenice, je řízena variátorem a také mění svou polohu.
Když auto vyžaduje větší výkon, CVT zvýší převodový poměr, což motoru umožní vyvinout vyšší otáčky. Když vozidlo vyžaduje větší točivý moment, převodový poměr se sníží, což motoru umožňuje produkovat větší trakci.
CVT jsou široce používány ve vozidlech s variabilní automatickou převodovkou (CVT) a mohou zlepšit spotřebu paliva a jízdní komfort. Mohou být také vybaveny provozními režimy, které umožňují řidiči zvolit požadovanou dynamiku a účinnost.
Popis principu činnosti variátoru
Když řidič sešlápne plynový pedál, motor auta se začne otáčet. Při pohybu se jedna z kovových kulek začne otáčet rychleji, zatímco druhá zůstává nehybná.
Přenos rotace z motoru na převodovku se provádí pomocí spojky s proměnnými otáčkami. Kulky s proměnnou rychlostí pak přenášejí rotaci na pásy. Když vůz zrychluje, pásy se začnou pohybovat mezi střelami a měnit svou polohu v závislosti na otáčkách motoru a zatížení vozu.
Když řidič požaduje větší výkon a rychlost, řemeny se začnou pohybovat směrem k vnějšímu okraji řemenu, čímž se zvětší efektivní průměr a zvýší se převodový poměr. Motor zároveň pracuje ve vyšších otáčkách, což vozu umožňuje rychlejší akceleraci.
Když je požadováno plynulé brzdění nebo tichá jízda nízkou rychlostí, řemeny se pohybují směrem k vnitřnímu okraji řemenu, čímž se snižuje převodový poměr.
Variátor tak umožňuje co nejefektivněji využít výkon motoru a poskytuje pohodlnou a plynulou změnu rychlosti vozidla.
Funkce a vlastnosti variátoru v autě
Hlavní funkcí variátoru je volba nejoptimálnějšího převodového poměru v závislosti na otáčkách motoru a zatížení vozidla. Díky tomu variátor poskytuje plynulost a pohodlí při změně rychlosti vozu.
Princip činnosti variátoru
Variátor se skládá ze dvou kladek, které jsou navzájem spojeny kovovým řetězem nebo řemenem. Jedna z řemenic je připojena k motoru a druhá je připojena ke kolům automobilu. Když řidič sešlápne plynový pedál a zvýší otáčky motoru, CVT automaticky změní polohu řemenic a upraví převodový poměr.
Princip činnosti variátoru je založen na použití proměnného poloměru řemenice. S rostoucím poloměrem řemenice se zvyšuje převodový poměr, což umožňuje rychlejší akceleraci vozu. Se zmenšujícím se poloměrem řemenice klesá převodový poměr, což vozidlu umožňuje dosahovat vyšších rychlostí na rovném úseku silnice.
Výhody a nevýhody CVT
Jednou z výhod variátoru je plynulost a komfort řazení. Šetří také palivo tím, že vždy volí optimální převodový poměr pro aktuální jízdní podmínky.
Variátor má však i některé nevýhody. Může být méně spolehlivé a vyžadovat častější údržbu. Také díky své konstrukci může mít převodovka CVT omezení maximálního výkonu a točivého momentu, takže její použití je omezeno na vozy s vysokým výkonem motoru.
Výhody CVT | Nevýhody CVT |
---|---|
Hladké a pohodlné řazení | Méně spolehlivé a vyžadují častou údržbu |
Úspora paliva | Omezení maximálního výkonu a točivého momentu |