Každý majitel automobilu se nevyhnutelně setkal s tím, že jeho auto uklouzlo. To je nepříjemná situace, kdy se kola protáčí, ale auto se nehýbe. Někdo si může myslet, že uklouznutí není tak vážná závada a že můžete pokračovat v jízdě, ale ve skutečnosti to může vést k vážným problémům s motorem.
Když auto sklouzne, kola se otáčejí na místě, aniž by se vůz pohyboval dopředu nebo dozadu. Motor v tomto případě pracuje na plný výkon, ale přenos pohybu je spojen pouze přes ložisko, které slouží k přenosu točivého momentu z motoru na kola. Toto ložisko je tvořeno převážně kovovými kuličkami a pokud se kolečka nepohybují, zvyšuje se třecí síla, která mezi kuličkami a samotným ložiskem vzniká.
Pokud při prokluzování budete i nadále sešlápnout plynový pedál, může to vést ke zvýšenému zahřívání ložiska, protože tření vytváří více tepla. Tepelná roztažnost ložiskového kovu může vést k deformaci ložiska a jeho selhání. Kromě toho může zvýšené zatížení motoru vést k přehřátí a poruchám.
Možné důsledky prokluzování motoru
Za prvé, uklouznutí může způsobit opotřebení pneumatik. Několik sekund uklouznutí může výrazně snížit přilnavost pneumatiky k vozovce, což má za následek velké opotřebení pneumatiky v krátké době.
Za druhé se zvyšuje riziko ztráty kontroly nad vozem. Ke smyku může dojít v tu nejméně vhodnou chvíli, například při pokusu o předjíždění nebo při jízdě na kluzké vozovce. To může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a nehodě.
Kromě toho může prokluzování motoru poškodit samotný motor. Pokud motor při prokluzu běží ve vysokých otáčkách, může dojít k přehřátí a poškození různých součástí motoru, včetně pístů, ventilů a hlavy válců.
Také prokluzování může vést k problémům s převodovkou. Přenos příliš velkého výkonu může přetížit převodovku a způsobit její selhání.
Aby se předešlo těmto následkům prokluzu motoru, doporučuje se sledovat stav pneumatik a udržovat správnou úroveň tlaku v pneumatikách. Také je třeba dávat pozor při zrychlování a při jízdě na kluzké vozovce jet sebevědomě.
Poškození součástí motoru
Prokluzování motoru může způsobit vážné poškození součástí motoru. Při prokluzu kol auta nedokážou přenést pohyb na zadní ani přední nápravu, což vede k nadměrnému zahřívání a opotřebení součástí motoru.
Jedním z nejčastějších typů poškození způsobených prokluzem je opotřebení spojky. Dlouhodobé prokluzování může způsobit přehřátí spojky, což způsobí opotřebení a zrychlené opotřebení spojky. Poškození spojky vede ke ztrátě trakce mezi motorem a převodovkou, což má za následek špatnou ovladatelnost vozidla a neschopnost přenášet výkon z motoru na kola.
Kromě toho může prokluzování způsobit poškození ventilů a pístů. Při prokluzu motor více pracuje na překonání odporu. To způsobuje zvýšené namáhání ventilů a pístních kroužků, což může vést k poškození nebo selhání. Poškozené ventily a písty mohou vést ke snížení výkonu motoru a selhání motoru.
Kromě toho může prokluzování poškodit ložiska klikového hřídele motoru. Dlouhodobé prokluzování způsobuje nadměrné teplo a tření, což může vést k opotřebení nebo selhání ložisek. Poškozená ložiska klikového hřídele mohou způsobit vážné problémy s výkonem motoru a vyžadovat nákladné opravy.
Takže prokluzování motoru může způsobit vážné poškození součástí motoru, jako je spojka, ventily, písty a ložiska klikového hřídele. Toto poškození může vést ke snížení výkonu motoru, špatné ovladatelnosti vozidla a vyžadovat nákladné opravy.
Snížená trakce a zrychlení
Snížená trakce vede ke zhoršení dynamických vlastností vozidla. Oslabená trakce vám nedovolí dostatečně rychle zrychlit a přepnout do vyšších rychlostí. Schopnost předjíždět jiná auta je omezená a doba zrychlení z jedné rychlosti na druhou se zvyšuje.
Snížená trakce и akcelerace může také ovlivnit ovladatelnost vozidla. Při protáčení kol je pro vůz obtížnější kontrolovat jeho pohyb, zejména na kluzké nebo nerovné vozovce. Zvláštní opatrnosti je zapotřebí při odbočování a změně jízdního pruhu, protože vozidlo může náhle ztratit stabilitu a sjet z vozovky.
Negativní dopad na celkový výkon vozidla
Stojí za zmínku, že uklouznutí může mít vážný negativní dopad na celkový výkon vozidla. Za prvé je to způsobeno neefektivním využíváním výkonu motoru. Když kola nemají trakci kvůli prokluzu, motor plýtvá energií na otáčení kol, aniž by skutečně dodal výkon na vozovku. To má za následek ztrátu výkonu a snížení celkového výkonu vozidla.
Za druhé, prokluz může způsobit poškození převodovky a diferenciálu. Neustálé škubání a náhlé namáhání těchto částí vozu při pokusu o akceleraci na kluzkém povrchu může způsobit opotřebení a poškození. To může vyžadovat nákladné opravy a snížit celkovou spolehlivost vozidla.
Navíc uklouznutí může ovlivnit ovladatelnost vozidla. Nepřenesení výkonu na vozovku může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem, zejména při vysokých rychlostech nebo při manévrech. To může zvýšit riziko nehody a snížit bezpečnost řidiče a cestujících.
Celkově prokluz nejen snižuje výkon vozidla, ale může také zvýšit riziko poruch, snížit ovladatelnost a zhoršit bezpečnost. Proto je důležité přijmout opatření, která zabrání uklouznutí a zajistí spolehlivý přenos trakce na vozovku.