Protiblokovací brzdový systémNebo ABS, je jedním z nejdůležitějších průlomů v automobilové bezpečnosti. Je navržen tak, aby zabránil zablokování kol při brzdění, pomáhá řidiči udržet kontrolu nad vozidlem a snižuje riziko nehod.

Někteří řidiči si však všimnou, že když funguje ABS, brzdná dráha se prodlužuje. Proč se tohle děje? Abyste pochopili, musíte pochopit princip fungování tohoto systému.

ABS funguje tak, že upravuje tlak v brzdovém systému. Když řidič sešlápne brzdový pedál, senzory v kolech přenesou informace o rychlosti kola do systému ABS. Pokud se jedno nebo více kol začne zablokovat (přestane se otáčet), systém ABS automaticky upraví tlak v příslušných brzdách, aby se kola mohla dále otáčet.

Jak funguje ABS

Принцип работы АБС

Princip činnosti ABS je založen na následujících součástech:

1. Snímače rychlosti

ABS využívá speciální senzory, které neustále monitorují rychlost otáčení každého kola. Tyto údaje přenášejí do řídicí jednotky ABS.

2. Regulátor ABS

2. АБС-контроллер

Řídicí jednotka ABS je hlavní řídicí jednotkou systému, která analyzuje data přijatá ze snímačů rychlosti. Detekuje, kdy se kolo začne zablokovat, a podnikne kroky, aby tomu zabránil.

3. Moduly ovládání brzd

ABS funguje tak, že řídí tlak v hydraulickém brzdovém systému. Když regulátor ABS zjistí, že se některé kolo začalo zamykat, vyšle signály do řídicích modulů brzd, které regulují brzdný tlak na každém kole.

Je důležité si uvědomit, že principem ABS je zabránit úplnému zablokování kol a udržet brzdnou dráhu vozidla pod kontrolou. Když se kola zablokují, ztratí trakci, což může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Řízením tlaku na brzdy umožňuje ABS pokračovat v zatáčení kol a udržovat maximální trakci.

Výsledkem je omezení nebo úplné odstranění blokování kol, což umožňuje řidiči efektivně ovládat vozidlo a snižuje riziko nehod na silnici.

Jak systém ABS ovlivňuje brzdnou dráhu?

Protiblokovací brzdový systém (ABS) je navržen tak, aby snižoval riziko kritických brzdných situací. Zabraňuje zablokování kol a umožňuje řidiči udržet kontrolu nad vozidlem.

Při nouzovém brzdění bez systému ABS může řidič sešlápnutím brzdového pedálu umožnit zablokování kol, což vede ke špatné trakci mezi pneumatikami a vozovkou a v důsledku toho ke zvýšení brzdné dráhy. Zámek kol znamená, že se kola přestanou otáčet a auto začne klouzat vpřed po silnici bez kontroly řidiče.

ČTĚTE VÍCE
Jak bezpečně a přesně vyměnit olej v automatické převodovce - všechny kroky a doporučení

Díky aktivovanému systému ABS však okamžitě reaguje na změny otáček kol a dynamicky řídí brzdnou sílu na každém z nich. To umožňuje dosáhnout optimální přilnavosti pneumatiky při brzdění.

Během procesu brzdění systém ABS periodicky mění brzdnou sílu na každém kole, snižuje ji u kol, která se začínají zablokovat, a zvyšuje ji u kol s dobrou trakcí. Tato regulace umožňuje zabránit zablokování kol a co nejvíce zkrátit brzdnou dráhu.

Kromě toho systém ABS také umožňuje řidiči zachovat schopnost manévrování při nouzovém brzdění. Když se zablokuje jedno nebo více kol, systém ABS okamžitě uvolní brzdnou sílu na tato kola, což řidiči umožní otočit volantem a vyhnout se překážkám.

Systém ABS umožňuje efektivně řešit problém zablokování kol při brzdění a zkracuje tak brzdnou dráhu. Jedná se o důležité zlepšení bezpečnosti silničního provozu a umožňuje řidiči mít větší kontrolu nad vozidlem, zejména v nouzových situacích.

Vliv ABS na motor

Za prvé, při aktivaci ABS se zvýší zatížení motoru vozu. To se děje proto, že systém přerozděluje brzdnou sílu mezi kola, což vyžaduje dodatečnou energii k provozu. To může mít za následek zvýšenou spotřebu paliva a snížený výkon motoru.

Za druhé, ABS může měnit dynamiku vozidla při brzdění. Systém upravuje brzdnou sílu na každém kole, což může změnit rovnováhu mezi přední a zadní nápravou. To může ovlivnit ovladatelnost vozidla a schopnost udržet stabilitu při brzdění.

Při aktivaci ABS se také mohou objevit vibrace na brzdovém pedálu, které si může řidič všimnout. Vibrace jsou způsobeny systémem, který rychle přepíná brzdnou sílu mezi koly, aby se zabránilo jejich zablokování.

Celkově je ABS užitečný a nezbytný systém pro bezpečnost silničního provozu. Je však důležité zvážit dopad tohoto systému na výkon motoru a přijmout nezbytná opatření k udržení jeho správné funkce.

Video:

To je důvod, proč brzdy bouchnou v rychlosti. Koukni na tohle!

ABS – výhody a nevýhody protiblokovacího systému brzd

Jak zatížení vozidla ovlivňuje brzdnou dráhu? Zkouška brzd.