eur je oficiální měnou mnoha zemí Evropské unie a také některých dalších zemí. Euro bylo zavedeno v roce 1999 jako elektronická měna a bankovky a mince se poprvé objevily v roce 2002. Od té doby se euro stalo jednou z nejrozšířenějších a nejdůležitějších měn na světě.
Euro se používá v 19 zemích Evropské unie, včetně Německa, Francie, Itálie, Španělska a dalších. Euro je přijímáno i v některých zemích mimo Evropskou unii, což z něj činí mezinárodní měnu. Celková oblast, kde lze eura použít, zahrnuje více než 335 milionů lidí.
eur má zkratku EUR a kód měny 978. Eurobankovky se vydávají v různých nominálních hodnotách – 5, 10, 20, 50, 100, 200 a 500 eur. Bankovky se liší velikostí a barvou a obsahují obrázky různých evropských architektonických stylů. Mince mají také různé nominální hodnoty – 1, 2, 5, 10, 20 a 50 centů a také 1 a 2 eura.
Rychlý přehled Eurosystému 1 2 3 4 5
Každé číslo v názvu systému označuje stupeň shody vozidla s ekologickými normami. Čím vyšší číslo, tím je vůz šetrnější k životnímu prostředí.
Systém Euro 1 se poprvé objevil v roce 1992. Zahrnoval minimální požadavky na emise oxidu uhelnatého, oxidů dusíku a částic. Euro 2 bylo zavedeno v roce 1996 a zpřísnilo se ohledně emisí oxidů dusíku.
Euro 3, zavedená v roce 2000, stanovila přísnější normy pro emise oxidů dusíku a částic a přidala také požadavky na emise oxidu uhelnatého.
Euro 4, počínaje rokem 2005, stanovilo ještě přísnější požadavky na emise oxidů dusíku a pevných částic.
A konečně, Euro 5, která vstoupila v platnost v roce 2009, má nejpřísnější normy pro emise oxidů dusíku a částic.
Systém Euro 1 2 3 4 5 hraje důležitou roli v environmentální regulaci automobilového průmyslu a povzbuzuje výrobce k vývoji a výrobě vozidel šetrnějších k životnímu prostředí.
Pracovní mechanismus Euro 1 2 3 4 5
Euro 1
Norma, která byla zavedena v roce 1992, umožňuje instalaci autokatalyzátorů do vozidel a předepisuje úrovně emisí výfukových plynů.
Euro 2
Norma, která byla zavedena v roce 1996, zajišťuje významné snížení emisí oxidů dusíku (NOx) a uhlovodíků (HC).
Euro 3
Norma, která byla zavedena v roce 2000, dále zpřísňuje požadavky na emise oxidů dusíku (NOx) a uhlovodíků (HC).
Euro 4
Norma, která byla zavedena v roce 2005, snižuje emise oxidů dusíku (NOx) a uhlovodíků (HC) na minimum.
Euro 5
Norma, která byla zavedena v roce 2010, stanovuje ještě přísnější požadavky na emise oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM) a zavádí také normy pro emise oxidu uhličitého (CO2).
Mechanismem evropských norem je postupné zpřísňování požadavků na vozidla s rozvojem technologického pokroku as ohledem na environmentální potřeby společnosti. Každá následující norma omezuje úrovně emisí vozidel a povzbuzuje výrobce, aby vyvíjeli technologie a systémy zpracování výfukových plynů šetrnější k životnímu prostředí.
Výhody a nevýhody Euro 1 2 3 4 5
Euro 1, 2, 3, 4 a 5 jsou normy ekologické klasifikace vozidel, které byly zavedeny v Evropě za účelem snížení škodlivých emisí a zlepšení kvality ovzduší. Každá z těchto norem představuje specifické požadavky na obsah škodlivých látek ve výfukových plynech vozidel.
Výhody
Zavedení norem Euro 1, 2, 3, 4 a 5 mělo řadu významných výhod:
- Snížení škodlivých emisí: Prostřednictvím přísných požadavků na látky, jako jsou oxidy dusíku (NOx) a uhlovodíky (HC), tyto normy výrazně snížily škodlivé emise, což má za následek zlepšení kvality ovzduší a snížení zátěže životního prostředí.
- Zlepšení zdraví: Čistší vzduch má blahodárné účinky na zdraví lidí, zejména na plíce a dýchací soustavu. Euro normy výrazně snížily míru znečištění ovzduší, což má pozitivní vliv na veřejné zdraví.
- Stimulování vývoje nových technologií: zavedení norem Euro se stalo silným impulsem pro vývoj nových technologií šetrných k životnímu prostředí v automobilovém průmyslu. Výrobci byli nuceni zavádět nové systémy úpravy výfukových plynů, jejichž výsledkem jsou efektivnější a ekologičtější vozidla.
Omezení
K normám Euro však lze také vznést následující kritiku:
- Přechodná období: zavádění nových norem vyžaduje čas a velké investice ze strany výrobců. Někdy mohou být přechodná období příliš krátká, což může některým výrobcům a majitelům automobilů způsobit značné problémy.
- Vysoké náklady: Požadavek, aby auta splňovala normy Euro, často zvyšuje jejich cenu. To by mohlo způsobit, že vozy budou pro některé kupující nedostupnější. Zavedení nových systémů úpravy výfukových plynů může navíc vyžadovat výměnu nebo úpravu stávajících vozidel, což je rovněž spojeno s dodatečnými náklady.
- Potřeba shody: Přísný požadavek na shodu s normami Euro může představovat další zátěž pro mnoho výrobců a vlastníků vozidel. Některá vozidla nemusí být technicky schopna splnit tyto normy, což může mít za následek dodatečné náklady nebo zpoždění při recyklaci starších vozidel.