Planetová převodovka je zařízení, které umožňuje řadit v autě pomocí kombinace různých převodových stupňů. Je důležitou součástí převodovky a zajišťuje plynulý přenos výkonu z motoru na kola.

Ale kdo přišel s touto důležitou součástí auta? Historie planetové převodovky sahá více než sto let zpět a je spojena s několika vynálezci.

Jednou z prvních zmínek o planetové převodovce byl projev Alfonsa Rauta v roce 1897. Rauta, italský inženýr a motoristický sportovec, představil svůj design na autosalonu v Paříži. Routhovo zařízení mělo jednoduchý design a bylo založeno na principu použití tří spojených kol a různých kombinací převodů. Jeho planetová převodovka si získala uznání a oblibu v automobilovém průmyslu.

Dalším významným vynálezcem spojeným s planetovou převodovkou byl Frederick R. Simms. V roce 1904 podal patent na zařízení, které se používalo v automobilech Cadilliac a Buick. Simms upravil dřívější převodovku Alfonsa Rauty přidáním spínače a zpětného chodu.

Historie vývoje planetové převodovky

История разработки планетарной коробки передач

Planetová převodovka je komplexní převodový systém, který byl vyvinut na počátku 20. století. Tato inovativní technologie umožňuje efektivní přenos točivého momentu z motoru na kola vozidla.

Podívejte se do minulosti

Взгляд в прошлое

První vývoj, který se později stal základem pro planetovou převodovku, se objevil na konci 19. století. Jedním z prvních výzkumníků v této oblasti byl francouzský inženýr a vynálezce Louis Renault, který vytvořil základ pro budoucí výzkum.

V první polovině 20. století pracovalo mnoho inženýrů v různých zemích na vylepšení přenosového systému. Ale skutečný průlom ve vývoji planetových převodovek nastal v Německu.

Revoluce v Německu

Революция в Германии

Ve třicátých letech minulého století německý inženýr a vynálezce Alfred Halffeld vymyslel a nechal si patentovat první verzi planetové převodovky. Jeho vynález byl revoluční a stal se základem pro další vývoj.

Halffeld dokázal vytvořit konstrukci, která umožňovala přenos točivého momentu s vysokou účinností a bezpečností. Planetová převodovka se díky svým technickým řešením stala spolehlivým a vyhledávaným prvkem pro různé typy vozidel.

V průběhu let se planetová převodovka neustále vyvíjela, byly uváděny nové a vylepšené modely, které se snadněji používají a poskytují hladší a efektivnější přenos točivého momentu.

Vynález planetové převodovky

Изобретение планетарной коробки передач

Myšlenku planetové převodovky původně navrhl v roce 1876 francouzský mechanik a vynálezce Anju Loccroix, ale první patent na planetovou převodovku podal americký strojní inženýr James Starling v roce 1888. Nejznámějším mezi vědci a konstruktéry byl však vynálezce Henryk Evans z Nothernu, který výrazně zlepšil konstrukci planetové převodovky a v roce 1922 si nechal patentovat.

ČTĚTE VÍCE
Kolik peněz byste měli ročně utratit za auto?

Princip činnosti planetové převodovky

Planetová převodovka se skládá z několika hlavních součástí: centrální kolo, planetová kola a hnací kolo. Ve středu konstrukce je vstupní výkon z motoru, který je přenášen přes centrální kolo. Planetová kola se otáčejí kolem centrálního kola a přenášejí pohyb na hnací kolo, které zase přenáší výkon na kola vozidla.

Výhodou planetové převodovky je možnost použití více rychlostních stupňů, které zajišťují optimální otáčky motoru v různých jízdních režimech. Planetová převodovka také umožňuje vysokou hustotu převodového poměru a zajišťuje hladké řazení.

Použití planetové převodovky

Использование планетарной коробки передач

Planetová převodovka je široce používána v automobilovém průmyslu a používá se ve většině moderních automobilů. Zajišťuje efektivní přenos výkonu z motoru na kola a zároveň umožňuje řidiči zvolit optimální otáčky motoru pro různé podmínky vozovky a jízdní režimy.

Vývoj a optimalizace planetové převodovky

Развитие и оптимизация планетарной коробки передач

Vývoj a zdokonalování planetových převodovek bylo spojeno s potřebou zvýšení účinnosti a spolehlivosti mechanismů a také zlepšení komfortu a dynamiky vozidel.

Historie vývoje planetové převodovky

История развития планетарной коробки передач

První planetové převodovky se používaly na počátku XNUMX. století v automobilech a ještě dříve v jiných zařízeních. Počáteční verze nebyly optimální a vyžadovaly neustálou konfiguraci a údržbu.

Postupem času, s rozvojem technologie a mechaniky, jsou planetové převodovky stále kompaktnější, lehčí a účinnější. Materiály a výrobní metody ozubených kol byly vylepšeny, čímž se zvýšila jejich pevnost a odolnost proti opotřebení.

Optimalizace planetové převodovky

Оптимизация планетарной коробки передач

Optimalizace planetové převodovky zahrnuje mnoho aspektů, jako je snížení hmotnosti a velikosti, zvýšení účinnosti, minimalizace tření a hluku, zlepšení plynulosti řazení a dynamického výkonu.

Matematické modelování hraje důležitou roli při optimalizaci planetových převodovek. Pomocí počítačových programů a analytických technik lze předvídat přenosové charakteristiky, provádět různé testy a optimalizovat návrh.

Použití nových materiálů a technologií přispívá také k optimalizaci planetových převodovek. Použití vysoce pevných slitin, povlaků a maziv snižuje opotřebení a zlepšuje výkon převodovky.

V moderních automobilech se planetové převodovky aktivně používají v automatických převodovkách. Výsledkem je hladší řazení, vyšší účinnost a lepší jízdní komfort.

Video:

Automatická převodovka. Princip činnosti. Planetová převodovka

7 Nevýhody planetového soukolí

TECHNIKA PRO KAŽDÉHO: ZAŘÍZENÍ S HYBRIDNÍ PŘEVODOVKOU TOYOTA – Hybrid Synergy Drive