Skutečná hmotnost – jedná se o hmotnost vozu, která se měří na vahách a může být u každého konkrétního vozu jiná.
Přípustná maximální hmotnost – to je maximální hmotnost, kterou smí vozidlo přepravovat v souladu s jeho technickými vlastnostmi a schválením k provozu.
Rozdíl mezi skutečnou hmotností a povolenou hmotností spočívá v tom, že skutečná hmotnost je skutečná hmotnost vozidla s přihlédnutím k jeho nákladu, cestujícím a nákladu, zatímco povolená hmotnost je limit stanovený výrobcem vozidla, který určuje maximální hmotnost vozidla. lze přenášet, lze jej bezpečně přepravovat. Pokud skutečná hmotnost překročí přípustnou maximální hmotnost, může to vést k negativním důsledkům, jako je zhoršení ovladatelnosti vozidla, zvýšené opotřebení dílů a možnost vzniku nouze.
Skutečná hmotnost vozidla: co to je a jak se určuje?
Skutečná hmotnost se určí vážením vozidla na speciálních váze. Proces vážení bere v úvahu všechny prvky, včetně motoru, rámu, karoserie, podvozkových systémů, paliva, oleje, baterií a dalších komponent. Zohledňuje se také počet cestujících a hmotnost nákladu ve voze.
Skutečná hmotnost vozidla hraje důležitou roli při určování jeho nosnosti, ovladatelnosti a brzdného výkonu. Překročení maximální povolené hmotnosti může mít za následek porušení pravidel silničního provozu a zvýšené opotřebení vozidla.
Mít přesnou představu o skutečné hmotnosti vozidla je důležité nejen pro řidiče, ale také pro silniční úřady a orgány činné v trestním řízení. Majitelům automobilů se doporučuje pravidelně kontrolovat skutečnou hmotnost svého vozidla, aby vyhovovalo silničním předpisům a zajistili bezpečnost svou i ostatních účastníků silničního provozu.
Rozdíly mezi skutečnou hmotností a povolenou maximální hmotností
Skutečná hmotnost je hmotnost vozidla včetně jeho nákladu, cestujících a dalšího vybavení. Zjišťuje se při kontrole a zahrnuje všechny dodatečné náklady, které jsou aktuálně na vozidle.
Největší povolená hmotnost je největší povolená hmotnost vozidla a jeho nákladu, stanovená výrobcem nebo stanovená předpisy o silničním provozu. Tato hodnota je uvedena v technickém průkazu vozidla a může být omezena pro určité typy silnic nebo vozidel.
Hlavní rozdíly mezi skutečnou hmotností a povolenou maximální hmotností jsou následující:
- Skutečná hmotnost se může lišit v závislosti na aktuálních podmínkách a zatížení vozidla, přičemž maximální povolená hmotnost zůstává nezměněna a je omezena výrobcem nebo legislativou.
- Překročení maximální povolené hmotnosti může mít za následek sankce a porušení zákona, přičemž skutečná hmotnost není zákonem omezena, může však ovlivnit bezpečnost a provoz vozidla.
- Kontrola skutečné hmotnosti se provádí při vážení vozidla na speciálních vážních místech, přičemž povolená maximální hmotnost je uvedena v technickém pase a musí být dodržována po celou dobu provozu.
Všichni řidiči si musí být vědomi skutečné hmotnosti svého vozidla a dodržovat limity maximální hmotnosti vozidla. To pomůže vyhnout se přestupkům, zlepšit bezpečnost silničního provozu a prodloužit životnost vozidla.
Oprava auta: jak ovlivňuje skutečná hmotnost?
Závislost poměru skutečné hmotnosti automobilu a jeho maximální přípustné hmotnosti
Skutečná hmotnost vozidla je hmotnost vozidla v určitém časovém okamžiku s přihlédnutím k veškerému doplňkovému vybavení, cestujícím a nákladu. Celková hmotnost vozidla na druhé straně určuje maximální přípustnou hmotnost vozidla během provozu.
Čím více skutečná hmotnost vozidla překračuje jeho přípustnou maximální hmotnost, tím větší dopad bude mít na vozidlo a jeho součásti. To může vést ke zvýšenému opotřebení brzdových systémů, odpružení a podvozku vozidla. Kromě toho může překročení maximální povolené hmotnosti zhoršit ovladatelnost vozidla, zejména při zatáčení a nouzových situacích na silnici.
Vliv skutečné hmotnosti na spotřebu paliva
Dalším důležitým aspektem, který souvisí se skutečnou hmotností vozu, je jeho spotřeba paliva. Vyšší hmotnost vozidla vyžaduje více paliva k jeho pohonu, takže vozidla s vyšší skutečnou hmotností mají obvykle vyšší spotřebu paliva. To může být významným faktorem při provozu vozidla, zejména při dlouhých cestách nebo používání v městském prostředí.