Hydromechanická převodovka je jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Jde o mechanický systém, který přenáší točivý moment z motoru na kola vozu. Hlavním rysem hydromechanické převodovky je její schopnost upravovat točivý moment a rychlost převodu v závislosti na jízdních podmínkách.

Výhody hydromechanické převodovky jsou možností plynulejšího a pohodlnějšího přenosu výkonu z motoru na kola. Poskytuje přesnější a citlivější ovládání vozidla, umožňuje spolehlivěji se vyrovnat s různými podmínkami vozovky a umožňuje efektivnější využití výkonu motoru.

Konstrukční vlastnosti hydromechanické převodovky jsou spojeny s přítomností měniče točivého momentu uvnitř převodovky. Měnič točivého momentu umožňuje nastavení točivého momentu a rychlosti převodovky, zajišťuje plynulou akceleraci vozu a plynulé řazení. Hydromechanická převodovka má navíc spojku, která umožňuje řadit rychlostní stupně bez zastavení motoru.

Konstrukční vlastnosti hydromechanické převodovky

  1. Měnič točivého momentu. GMKP je vybaveno měničem točivého momentu, který plní funkci spojení motoru s převodovkou a umožňuje plynulé řazení bez cukání a trhání. Měnič točivého momentu také kompenzuje změny otáček motoru při změně zatížení, což umožňuje efektivnější využití výkonu motoru.
  2. Torzní tlumič. Pro hladší řazení a zvýšený jízdní komfort využívá GMKP torzní tlumič. Snižuje vibrační a rázové zatížení při řazení, což má pozitivní vliv na životnost a spolehlivost převodovky.
  3. Kompaktnost. GMKP má kompaktní design, který umožňuje snadnou instalaci na různé typy vozidel. To je důležité zejména u vozidel s omezeným prostorem pod prostorem pro cestující nebo předním zavěšením.
  4. Elektronické ovládání. Moderní GMKP jsou vybaveny elektronickým řídicím systémem, který umožňuje optimalizovat činnost převodovky v závislosti na jízdních podmínkách a stylu jízdy. To umožňuje snížit spotřebu paliva a zlepšit dynamické vlastnosti vozu.
  5. Všestrannost. GMCP lze použít na různé typy vozidel, včetně osobních, nákladních, autobusů a speciálního vybavení. Díky tomu je univerzální a široce použitelný v automobilovém průmyslu.

Konstrukční vlastnosti hydromechanické převodovky z ní činí nepostradatelný prvek pro automatizaci procesu řazení v automobilech. Poskytují vysokou úroveň komfortu, účinnosti a spolehlivosti převodovky.

Princip činnosti hydromechanické převodovky

Středem konstrukce hydromechanické převodovky je měnič točivého momentu, který přeměňuje mechanickou energii motoru na hydraulickou energii přenášenou na hřídel převodovky.

Hlavní součásti hydromechanické převodovky:

Основные компоненты гидромеханической коробки передач:

  • Měnič točivého momentu – přeměňuje energii motoru a zajišťuje plynulé řazení.
  • Hydromechanický modulátor – řídí tlak měniče momentu a řídí proces řazení.
  • Spojky a brzdy – slouží k zamykání a řazení rychlostních stupňů v hydromechanické převodovce.
ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit vrzání a pomalosti zámku dveří - vyplatí se mazat silikonovým mazivem?

Výhody hydromechanické převodovky:

Výhody popis
Hladké řazení převodů Hydromechanická převodovka zajišťuje plynulé řazení bez cukání nebo zkreslení.
Vysoký výkon Měnič točivého momentu v hydromechanické převodovce umožňuje efektivní přenos výkonu z motoru na hřídel převodovky.
Automatické ovládání Hydromechanická převodovka umožňuje automaticky řadit rychlostní stupně v závislosti na jízdních podmínkách a jízdním režimu.
Snadné ovládání Řidič nevyžaduje žádné speciální dovednosti pro ovládání hydromechanické převodovky.

Hlavní součásti hydromechanické převodovky

Měnič točivého momentu

Hlavním prvkem GMKP je měnič točivého momentu. Skládá se ze dvou toroidních lopatek, které jsou umístěny uvnitř těla. Měnič točivého momentu plní funkci přenosu točivého momentu z motoru na převodovku a vytváří mezi nimi hydraulické spojení. Díky měniči točivého momentu se řadí plynule a odpadá škubání při akceleraci vozu.

Hydromechanický blok

Гидромеханический блок

Hydromechanická jednotka se skládá z měniče točivého momentu, hydraulické čerpací stanice a hydraulického spouštěcího měniče. Zodpovídá za správné rozdělení výkonu v rámci GMCP a synchronizaci provozu různých komponent.

Solenoidy a ventily

K ovládání GMKP se používají solenoidy a ventily. Solenoidy jsou solenoidové ventily, které jsou zodpovědné za otevírání a zavírání určitých ventilů a kanálů v systému. Ventily řídí činnost různých součástí a sekcí zodpovědných za řazení rychlostních stupňů a změnu provozních režimů převodovky.

Turbínový rotátor

Turbínový rotátor je součástí měniče točivého momentu a je zodpovědný za přenos točivého momentu z motoru do měniče točivého momentu.

To jsou jen některé z hlavních součástí hydromechanické převodovky. Jejich koordinovaná práce zajišťuje plynulé a efektivní řazení rychlostních stupňů a také pohodlnou jízdu.

Výhody hydromechanické převodovky oproti jiným typům

1. Vysoká účinnost

GMKP zajišťuje vysokou účinnost přenosu síly z motoru na kola vozu. Toho je dosaženo díky nižším ztrátám energie, ke kterým dochází při řazení a tření v převodovém systému.

2. Hladké řazení

Jednou z hlavních výhod GMKP je plynulost řazení. Díky použití hydraulického systému dochází k řazení bez cukání a s minimálními změnami otáček motoru. To zajišťuje pohodlnou jízdu a vyhnete se drsnému řazení, které je běžné u manuálních převodovek.

3. Zlepšená dynamika vozidla

GMKP umožňuje vozu dosáhnout vyšších rychlostí a poskytuje zlepšenou jízdní dynamiku. Díky plynulému řazení a schopnosti rychle reagovat na změny otáček motoru může vůz rychleji nabírat rychlost a efektivněji akcelerovat.

ČTĚTE VÍCE
Velký přehled různých typů odpružení automobilů – jaké typy odpružení existují?

4. Široký rozsah převodů

GMKP má široký rozsah převodových stupňů, který umožňuje zvolit optimální převodový stupeň pro různé jízdní režimy a podmínky vozovky. To zlepšuje ovladatelnost vozidla a umožňuje optimální využití výkonu motoru v různých situacích.

5. Automatický režim

GMKP může pracovat jak v automatickém režimu, tak v režimu manuálního řazení. Automatický režim umožňuje řidiči soustředit se na řízení vozu, aniž by byl rozptylován změnou rychlostních stupňů. To je výhodné při jízdě v městském provozu nebo v podmínkách, které vyžadují časté přepínání.

6. Zesílené provedení

GMKP má více zesílenou konstrukci než mechanické převodovky, což mu umožňuje odolat velkému zatížení. To platí zejména pro použití GMKP ve vozidlech s vysokým točivým momentem motoru nebo pro jízdu v terénu.

7. Odolnost proti přetížení

HMCP je schopen zvládnout přetížení a je schopen odolat vysokému zatížení bez poškození. Díky tomu je spolehlivý a odolný při použití, zejména při velkém zatížení nebo při použití ve sportovních vozidlech nebo nákladních vozidlech.

Výhody hydromechanické převodovky z ní činí atraktivní volbu pro automobilky a řidiče. Vysoká účinnost, plynulé řazení, zlepšená dynamika a další výhody poskytují pohodlí a snadnost řízení, díky čemuž je obzvláště populární v dnešním automobilovém průmyslu.

Video:

Co znamenají + a – na automatické převodovce? Jak používat manuální režim na automatické převodovce?

Automatická převodovka nebo CVT, co je lepší? Jak nezabít automatickou převodovku a CVT?

CO JE LEPŠÍ? Manuální, automatická, variátor nebo robotizovaná převodovka?