Počet najetých kilometrů automobilu je jedním z nejdůležitějších parametrů, které určují jeho stav a hodnotu na trhu. Pro zjištění skutečného počtu najetých kilometrů automobilu a vyloučení možnosti manipulace existuje speciální zařízení – počítadlo kilometrů.
Počitadlo kilometrů je zařízení, které se instaluje na palubní desku automobilu a je určeno k zobrazení aktuálního počtu najetých kilometrů. Na počítadle kilometrů je ujeté kilometry udáváno v kilometrech a desítkách kilometrů, u některých modelů aut může být udáno i v mílích.
Počitadlo kilometrů je spolehlivý a přesný přístroj, ale lze s ním manipulovat. Nepoctiví prodejci se někdy snaží změnit počet najetých kilometrů auta, aby zvýšili jeho hodnotu. Točení kilometrů je nelegální praktika, která je zakázána, ale bohužel se stále vyskytuje.
Kde se zaznamenává ujeté kilometry vozidla?
Ujeté kilometry vozu se zapisují do speciálního zařízení zvaného počítadlo kilometrů. Jedná se o mechanické nebo elektronické zařízení, které zobrazuje počet kilometrů ujetých automobilem od jeho výroby.
Počítadlo kilometrů je obvykle umístěno na palubní desce vozu, přímo před řidičem. Může být prezentován ve formě šipky ukazující na stupnici s čísly nebo ve formě elektronického displeje.
Počet ujetých kilometrů je důležitou charakteristikou při posuzování jeho stavu a hodnoty. Čím vyšší počet najetých kilometrů, tím větší opotřebení a riziko poruch. Proto je pro mnoho kupujících ojetých vozů jedním z hlavních kritérií výběru počet najetých kilometrů.
Mechanické počítadlo kilometrů
Mechanické počítadla kilometrů byly široce používány v automobilech minulého století a byly mechanickým systémem s převody a pákami. S každou otáčkou předních kol se ozubená kola mechanismu počítadla kilometrů otáčela a zvyšovala stav počítadla kilometrů.
Takové počítadla kilometrů byly docela spolehlivé, ale dalo se s nimi manipulovat: snadno se daly zkroutit nebo přesunout na podvozek jiného auta. Takové akce by mohly být prováděny za účelem snížení počtu najetých kilometrů a zvýšení hodnoty vozu při jeho prodeji.
Elektronické počítadlo kilometrů
S příchodem elektroniky se v automobilech začaly používat elektronické počítadla kilometrů. Fungují na bázi senzorů, které měří otáčky kol a převádějí je na počet ujetých kilometrů.
Elektronické počítadla kilometrů jsou složitější a mají přesnější systém počítání kilometrů. Navíc jsou chráněny před manipulací, což umožňuje spolehlivěji zaznamenávat ujeté kilometry.
Ujeté kilometry vozidla se tedy zapisují do počítadla kilometrů, které může být mechanické nebo elektronické. Tyto informace jsou důležité pro kupující vozu a pomáhají posoudit jeho stav a historii používání.
Místo pro záznam ujetých kilometrů vozidla v motoru
Počet ujetých kilometrů vozu, tedy celková vzdálenost, kterou během provozu ujelo, se zaznamenává na několika místech, včetně motoru.
Jedním z hlavních způsobů, jak zaznamenat ujeté kilometry v motoru, je použití mechanického měřiče, známého také jako rychloměr. Toto zařízení se instaluje na přední panel vozu a zobrazuje ujetou vzdálenost v kilometrech nebo mílích. Počítadlo rychloměru je spojeno s motorem prostřednictvím mechanického mechanismu, jehož otáčení je spojeno s pohybem vozu. Každá otáčka mechanismu rychloměru se zaznamenává a zaznamenává do speciální paměťové jednotky motoru, kde se akumuluje celkový počet najetých kilometrů vozu.
Dalším způsobem, jak zaznamenat ujeté kilometry motoru, je použití elektronického počítadla kilometrů. Na rozdíl od mechanického rychloměru se elektronické počítadlo kilometrů spoléhá na elektronické součástky a senzory, které měří rychlost kol automobilu a převádějí ji na ujetou vzdálenost. Informace o ujetých kilometrech se zaznamenává do vnitřní paměti elektronické řídicí jednotky motoru. Modernější vozidla mohou být vybavena dalšími senzory a systémy GPS, které dokážou přesněji určit počet najetých kilometrů a polohu vozidla.
To, kde se v motoru zaznamenává ujeté kilometry, hraje důležitou roli při udržování přesnosti rychloměru a elektronického počítadla kilometrů. Slouží také jako zdroj informací pro různé systémy související s údržbou vozidel a preventivní údržbou.
Místo pro záznam ujetých kilometrů vozidla v řídicím systému
Rychloměr je obvykle namontován na přední části vozu a připojen k ozubenému kolu nebo kolu, aby poskytoval informace o rychlosti vozidla. Je vybaven tachometrem, který zaznamenává ujetou vzdálenost v kilometrech. Rychloměr tedy plní funkci záznamu ujetých kilometrů.
Kromě toho lze zaznamenávat a ukládat informace o ujetých kilometrech v řídicím systému vozidla. Například u některých moderních automobilů mohou být tyto informace uloženy v elektronické paměti řídicí jednotky motoru nebo jiných elektronických systémů automobilu.
Kromě rychloměru a elektronických systémů však může majitel vozu zaznamenávat a zaznamenávat ujeté kilometry také ručně. Majitel si v tomto případě vede deník, kam zaznamenává údaje o ujeté vzdálenosti, datu a důvodu cesty.
Tabulka: Místa pro záznam ujetých kilometrů vozidla v řídicím systému
Místo upevnění | popis |
---|---|
Rychloměr | Mechanické nebo elektronické zařízení, které zaznamenává rychlost a ujeté kilometry vozidla |
Elektronická paměť řídící jednotky | Systém pro ukládání údajů o ujetých kilometrech automobilu v elektronické podobě |
Matematický výpočet | Odhadovaný počet najetých kilometrů na základě údajů o spotřebě paliva a dalších faktorech |
Owner’s Journal | Manuální evidence ujetých kilometrů majitelem vozu |
V závislosti na modelu a výrobci vozu mohou být ujeté kilometry zaznamenávány pouze na jednom z uvedených míst nebo na několika současně. Bez ohledu na zvolený způsob záznamu je však přesnost a spolehlivost získaných informací o ujetých kilometrech důležitými aspekty pro správný provoz vozu a účtování jeho životnosti.