Lambda sonda nebo kyslíkový senzor je zařízení zodpovědné za sledování obsahu kyslíku ve výfukových plynech automobilu. Je důležitou součástí systému řízení motoru a je rozhodující pro emisní normy vozidla, účinnost paliva a výkon. Jak ale lambda sonda funguje a jaký signál produkuje?

Lambda sonda má podobu zástrčky s dráty a je instalována ve výfukovém systému vozu. Jeho hlavním účelem je měření koncentrace kyslíku ve výfukových plynech. Lambda sonda je obvykle kombinována s katalyzátorem automobilu a pomáhá optimalizovat směs paliva a vzduchu, přičemž provádí úpravy spalovacího procesu v motoru.

Hlavním signálem, který lambda sonda produkuje, je střídavé napětí. Když je směs paliva a vzduchu chudá (s relativním přebytkem vzduchu), lambda sonda produkuje nízké napětí (asi 0,1 V). Pokud je směs olejová (s relativním přebytkem paliva), pak signál dosahuje maximální hodnoty (asi 0,9 V). Ideální poměr paliva a vzduchu má za následek hodnotu signálu kolem 0,45V.

Tento signál z lambda sondy přijímá ECU (elektronická řídicí jednotka), která následně přijme vhodná opatření k úpravě směsi paliva a vzduchu. Výsledkem je, že motor běží efektivněji, produkuje méně emisí a spotřebuje méně paliva. Výkon lambda sondy proto hraje velmi důležitou roli v ekologické a palivové účinnosti vozu.

Jak funguje lambda sonda?

Činnost lambda sondy je založena na principu chemické reakce mezi kyslíkem a určitými chemikáliemi v jejím složení. Lambda sonda instalovaná ve výfukovém systému vozidla měří obsah kyslíku ve výfukových plynech a poté přenáší informace do elektronické řídicí jednotky vozidla.

Informace získané z lambda sondy umožňují elektronické řídicí jednotce optimalizovat směs vzduchu a paliva, což zajišťuje efektivnější provoz motoru a snižuje emise.

Je důležité si uvědomit, že lambda sonda může fungovat pouze tehdy, když je ve výfukových plynech kyslík. Pokud tedy motor nepracuje správně nebo lambda sonda nefunguje správně, může se na obrazovce vozu objevit varovný signál nebo varovná kontrolka „Check Engine“.

Lambda sonda je důležitým zařízením odpovědným za ekologickou bezpečnost motoru. Pravidelná kontrola a údržba lambda sondy pomáhá snížit dopad vašeho vozidla na životní prostředí a zajistit optimální výkon.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zkontrolovat a otestovat uzávěr expanzní nádrže vašeho vozu, abyste zachovali spolehlivost a bezpečnost vozidla

Definice a účel lambda sondy

Определение и назначение лямбда-зонда

Lambda sondy jsou instalovány ve výfukovém systému vozidla, v blízkosti spojení potrubí výfukového potrubí a katalyzátoru. Hrají důležitou roli v systému řízení emisí vozidla a umožňují elektronickému řídicímu systému vozidla optimálně regulovat směs vzduchu a paliva pro maximální účinnost motoru.

Lambda sonda se skládá z keramické nebo kovové základny, na které je nanesena vrstva platiny. Platinová vrstva je katalytická a reaguje s kyslíkem. Když výfukové plyny procházejí lambda sondou, kyslík interaguje s platinovou vrstvou, což způsobuje změnu jejího odporu. Tato změna měrného odporu sondy je poté měřena elektronikou vozidla a použita k úpravě směsi paliva a vzduchu.

Ve skutečnosti je lambda sonda jakýmsi „okem“ výfukového systému, které pomáhá sledovat a regulovat provoz motoru automobilu. Umožňuje poskytovat optimální směs vzduchu a paliva, což pomáhá snižovat emise škodlivých látek a zlepšovat účinnost motoru.

Princip činnosti lambda sondy

Принцип работы лямбда-зонда

Lambda sonda je umístěna ve výfukovém systému vozu a má dva vodiče – topný a měřící. Topný drát se zahřeje na určitou teplotu, což umožňuje přepnutí lambda sondy do aktivního režimu.

V aktivním režimu vytváří lambda sonda potenciálový rozdíl mezi topným a měřicím vodičem. V tomto případě se v závislosti na obsahu kyslíku ve výfukových plynech mění signál produkovaný lambda sondou.

Přítomnost kyslíku ve výfukových plynech vytváří elektrický potenciál. Pokud je směs bohatá na kyslík, produkuje lambda sonda napětí asi 800 mV. Pokud je směs ochuzena o kyslík, napětí překročí 800 mV.

Tento signál čte počítač automobilu a používá se k nastavení chodu motoru. Optimální poměr kyslíku a paliva ve směsi pro spalování benzínu je 14,7:1. Pokud je směs příliš bohatá, počítač auta seřídí vstřikovače tak, aby se snížilo množství paliva, a naopak, pokud je směs chudá na kyslík, pak počítač nastaví vstřikovače tak, aby se zvýšila dodávka paliva.

Video:

Jak zkontrolovat lambda sondu. Krátký

Kontrola lambda sondy! Jednodušší už to být nemůže! Bez multimetru a přístrojů

Jaké jsou příčiny poruchy lambda sondy? Co způsobuje selhání senzoru kyslíku?