Pohon čtyř kol je jedním z nejoblíbenějších vylepšení nabízených automobilkami v poslední době. Poskytuje lepší stabilitu a kontrolu nad vozidlem na silnici, zejména v obtížných podmínkách, jako je sníh a bláto. Pokračující používání pohonu všech kol však může ovlivnit výkon a spolehlivost vozidla a také způsobit dodatečné náklady na údržbu.

Hlavní nevýhodou používání pohonu všech kol po delší dobu je dodatečné tření, které vzniká mezi přední a zadní nápravou vozidla. To může způsobit opotřebení různých částí, jako jsou klouby, zavěšení a převodovka. Použití pohonu všech kol navíc zvyšuje odpor a tření mezi koly a vozovkou, což ovlivňuje spotřebu paliva a může urychlit opotřebení pneumatik.

Aby bylo možné správně udržovat vozidlo s pohonem všech čtyř kol a minimalizovat rizika spojená s jeho neustálým používáním, je třeba dodržovat několik důležitých pravidel.

Jak se bude auto chovat, když budete neustále jezdit v pohonu všech kol?

Vozidla s pohonem všech kol mají obvykle lepší výkon v terénu a stabilitu na silnici, takže jízda s pohonem všech kol na plný úvazek může mít své klady i zápory.

Výhodou vozidel s pohonem všech kol je, že se dokážou snáze vypořádat s náročnými silničními podmínkami, jako je sníh, led, bláto, terénní podmínky a další překážky. Pohon všech kol umožňuje rozdělení výkonu mezi všechna kola, což zajišťuje lepší trakci. Vůz tak vykazuje stabilnější výkon v různých situacích a umožňuje řidiči cítit se za volantem jistěji.

Nepřetržitý provoz pohonu všech kol však může mít negativní dopad na některé součásti a systémy vozidla. Například kvůli neustálému zapojení všech kol do pohybu se může zvýšit opotřebení a spotřeba paliva. Také systém pohonu všech kol může být vystaven většímu namáhání, což může vést k předčasnému opotřebení převodů a dalších souvisejících dílů. Je důležité pravidelně kontrolovat a udržovat systém pohonu všech kol, aby nedošlo k vážnému poškození a nákladným opravám.

Výhody trvalého používání pohonu všech kol: Nevýhody trvalého používání pohonu všech kol:
1. Lepší průchodnost terénem na silnicích se špatným povrchem. 1. Zvýšené opotřebení a spotřeba paliva.
2. Zlepšená ovladatelnost a stabilita vozidla. 2. Dodatečné zatížení systému pohonu všech kol.
3. Důvěra řidiče a zvýšená bezpečnost provozu. 3. Možnost předčasného opotřebení ozubených kol a částí systému pohonu všech kol.
ČTĚTE VÍCE
Která forma praní je pohodlnější – cesta do světa možností

Neustálá jízda s pohonem všech kol může být užitečná v obtížných podmínkách na silnici, ale vyžaduje zvláštní pozornost stavu a údržbě systému pohonu všech kol.

Opotřebení hnacího ústrojí

Износ силовой передачи

Za prvé, pohon všech kol obvykle obsahuje přídavný mechanismus – středový diferenciál, který rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu vozu. Při nesprávném použití nebo při zbytečném používání pohonu všech kol na zpevněných cestách může dojít k nadměrnému opotřebení mechanismů centrálního diferenciálu.

Za druhé, neustálý pohon všech kol může vést ke zvýšenému namáhání spojky a pneumatik vozidla. To je problém zejména v podmínkách vysokého tření, například při zatáčení při nízkých rychlostech. V důsledku toho se opotřebovávají nejen pneumatiky, ale také jejich běhouny a spojka.

Opotřebované hnací ústrojí může vést k řadě problémů, jako je ztráta výkonu, zlomené díly, špatná ovladatelnost vozidla a dokonce i porucha pohonu všech čtyř kol. Při použití pohonu všech kol na vozidle se proto doporučuje řídit se návodem k obsluze a používat jej pouze v případě potřeby, například na sněhu, ledu nebo v terénu.

Základní doporučení pro snížení opotřebení hnacího ústrojí:

Основные рекомендации для снижения износа силовой передачи:

  1. Pokud to není nutné, nezapínejte pohon všech kol na zpevněných cestách. Tím se sníží zatížení centrálního diferenciálu a zvýší se životnost jeho částí.
  2. Ujistěte se, že všechny pneumatiky vašeho vozidla mají stejný běhoun a rozměr, abyste předešli zvýšenému opotřebení spojky.
  3. Vyhněte se náhlému manévrování a hrubému zacházení s vozidlem, zejména při zatáčení při nízkých rychlostech. Zvýšené zatížení může vést k opotřebení spojkových oblastí a silových mechanismů.
  4. Provádějte pravidelnou údržbu vozidla, včetně kontroly stavu hnacího ústrojí a jeho součástí a včasné výměny opotřebovaných dílů.

Dodržování těchto doporučení pomůže snížit opotřebení hnacího ústrojí a prodlouží životnost vozidla jako celku.

Spotřeba paliva

Потребление топлива

Neustálá jízda s pohonem všech čtyř kol může zvýšit spotřebu paliva vašeho vozidla. Pohon všech kol totiž aktivuje přenos výkonu na všechna kola vozidla, což vyžaduje další energii pro provoz systému.

Při zapnutém pohonu všech kol se zvyšuje odpor, který vozidlo pociťuje od povrchu vozovky. Výsledkem je, že motor spotřebuje více paliva na udržení konstantní rychlosti a překonání odporu vozovky.

ČTĚTE VÍCE
Proč je důležité resetovat chyby ECU?

Je třeba také poznamenat, že neustálá jízda s pohonem všech čtyř kol může vést ke zvýšenému opotřebení pneumatik v důsledku dodatečného zatížení předních a zadních kol. To může vést k rychlejšímu opotřebení běhounu a špatné trakci, což také vyžaduje větší spotřebu paliva.

Vliv rychlosti na spotřebu paliva

Влияние скорости на потребление топлива

Kromě dodatečné zátěže spojené s pohonem všech kol je rychlost dalším faktorem ovlivňujícím spotřebu paliva. Čím vyšší rychlost, tím více paliva auto spotřebuje.

Při jízdě vysokou rychlostí je větší odpor vzduchu, což vyžaduje intenzivnější chod motoru a tím i vyšší spotřebu paliva. Volbou pohonu všech kol a jízdou ve vysokých rychlostech tedy můžete výrazně zvýšit spotřebu paliva svého vozidla.

Tipy na úsporu paliva

Советы по экономии топлива

Pokud chcete ušetřit palivo při jízdě s pohonem všech kol, doporučujeme:

  • Dodržujte optimální rychlostní limity a nepřekračujte povolené limity.
  • Věnujte pozornost tlaku v pneumatikách, protože nesprávný tlak může zvýšit odpor vozovky a spotřebu paliva.
  • Trénujte plynulou jízdu, abyste se vyhnuli náhlému zrychlení a brzdění.
  • Nenechávejte při vysokých rychlostech trvale zapnutý pohon všech čtyř kol, pokud to není nutné.

Dodržováním těchto tipů můžete ušetřit palivo při používání pohonu všech kol a prodloužit životnost svého vozidla.

Vliv na dynamický výkon

Влияние на динамические характеристики

Neustálé používání pohonu všech kol vozidla může ovlivnit jeho dynamický výkon. Za prvé, použití pohonu všech kol může zvýšit hmotnost vozidla. Další komponenty, jako jsou diferenciály a hnací hřídele, mohou zvýšit celkovou hmotnost vozidla, což může negativně ovlivnit jeho zrychlení a manévrovatelnost.

Za druhé, použití pohonu všech kol může vést ke zvýšení jízdního odporu. Stále zapnutý pohon všech čtyř kol ztěžuje volné otáčení kol a vytváří dodatečný odpor, zejména na zpevněných cestách. To může vést ke špatné ovladatelnosti vozidla a zvýšené spotřebě paliva.

Za třetí, neustálé používání pohonu všech kol může ovlivnit rovnoměrné rozdělení točivého momentu na kola. Za normálních podmínek dostávají přední a zadní kola různou sílu, což pomáhá udržovat vozidlo stabilnější. Při neustálém používání pohonu všech kol však může být toto rovnoměrné rozložení narušeno, což může mít za následek nerovnoměrné opotřebení pneumatik a zvýšené opotřebení řidičů a hnacích hřídelí.

ČTĚTE VÍCE
Jak si pomoci, když je volant vašeho auta zamčený a klíč v zapalování nejde otočit

Video:

Pohon všech kol na plný nebo částečný úvazek: v čem se liší a který z nich je lepší?

Pohon zadních kol, předních kol, pohon všech kol – kdy otevřít plyn?!

Proč nemůžete řídit se stálým, tvrdým pohonem všech kol? První část.