Otáčkoměr je zařízení, které se používá k měření otáček motoru. Umožňuje řidiči ovládat rychlost otáčení klikového hřídele a určit, v jakém režimu motor pracuje. Kde ale otáčkoměr bere informace o otáčkách motoru?

Jednou z možností, jak získat data pro chod otáčkoměru, je použití snímače, který je umístěn přímo na motoru. Snímač detekuje změny v magnetickém poli, když zuby procházejí ozubeným kolem klikového hřídele. Tyto změny jsou přenášeny do elektronické řídicí jednotky, která následně převádí signály na informace o otáčkách motoru. Přijatá data jsou odesílána na tachometr uvnitř vozu.

Dalším způsobem přenosu informace o otáčkách motoru do otáčkoměru je využití dat přijatých z plynového pedálu. Elektronická řídicí jednotka snímá polohu plynového pedálu a na základě toho určí, jakou rychlostí se auto pohybuje a kliková hřídel se točí. Tyto údaje se přenášejí i do tachometru.

Otáčkoměr tedy dostává informace o otáčkách motoru prostřednictvím čidla na motoru nebo pomocí údajů z plynového pedálu. To umožňuje řidiči sledovat výkon motoru a správně ovládat vozidlo.

Úloha tachometru při údržbě motoru

Роль тахометра в обслуживании двигателя

Za prvé, otáčkoměr umožňuje řidiči sledovat otáčky motoru. Díky znalosti aktuální rychlosti otáčení může řidič vyhodnotit výkon motoru a zvolit správné převodové stupně. Například při přeřazení na vyšší rychlostní stupeň může řidič vidět, že otáčky motoru klesají příliš nízko, což naznačuje nedostatek výkonu a nutnost přeřadit na nižší rychlostní stupeň.

Za druhé, otáčkoměr umožňuje sledovat volnoběžné otáčky motoru. Při volnoběžných otáčkách musí být otáčky motoru v určitých mezích stanovených výrobcem vozidla. Pokud jsou otáčky motoru příliš nízké, může být problém se systémem vstřikování paliva nebo startérem. Na druhou stranu příliš vysoké otáčky motoru mohou znamenat problém s tělesem škrticí klapky nebo systémem zapalování.

Otáčkoměr navíc pomáhá sledovat výkon motoru při akceleraci a brzdění. Během zrychlování řidič vidí, jak se rychlost otáčení postupně zvyšuje. Pokud je nárůst příliš pomalý, může být problém s motorem nebo převodovkou. Při brzdění umožňuje otáčkoměr řidiči sledovat úroveň otáček a pochopit, jak efektivně je motor využíván ke zpomalení vozidla.

Otáčkoměr je tedy důležitým nástrojem pro sledování výkonu motoru. Umožňuje řidiči posoudit stav motoru, sledovat jeho provoz ve všech režimech a v případě problémů přijmout včasná opatření. Správné používání otáčkoměru pomáhá udržovat váš motor v dobrém chodu a zvyšuje jeho životnost.

ČTĚTE VÍCE
Víte, kdy vyměnit brzdové bubny – jak určit optimální kilometrový výkon pro výměnu

Struktura tachometru a jeho funkce

Структура тахометра и его работа

Konstrukce tachometru

Структура тахометра

Tachometr se skládá z následujících hlavních součástí:

  1. Měřicí mechanismus: Uvnitř otáčkoměru se nachází systém skládající se z magnetu a cívky. Výsledný magnetický tok je přeměněn na elektrický signál, který je následně přenášen do indikátoru.
  2. Ukazatel: Jedná se o hlavní prvek otáčkoměru, který řidiči ukazuje aktuální počet otáček motoru. Indikátor může být proveden ve formě šipky na stupnici nebo digitálního displeje.
  3. Stupnice: Tachometr má stupnici udávající počet otáček motoru. Stupnici lze rozdělit na značky, které odpovídají určitým hodnotám otáček.
  4. Napájení: Tachometr je napájen z elektrického systému vozidla. To se obvykle provádí pomocí vodiče, který se připojuje k baterii nebo elektrickým obvodům automobilu.

Obsluha tachometru

Работа тахометра

Činnost tachometru je založena na principu elektromagnetické indukce. Když motor běží, vzniká elektrický proud, který vytváří magnetické pole. Toto magnetické pole působí na magnet, který je umístěn v měřicím mechanismu otáčkoměru.

Poté je výsledný magnetický tok přeměněn na elektrický signál, který je přenášen na ukazatel otáčkoměru. Ukazatel se pohybuje podle otáček motoru a ukazuje řidiči aktuální otáčky motoru.

Tachometr je užitečný nástroj pro sledování otáček a výkonu motoru. Umožňuje řidiči sledovat výkon motoru a určit, kdy je nutné přeřadit nebo snížit rychlost.

Komponenta Funkce
Měřicí mechanismus Převod magnetického toku na elektrický signál
Indikátor Vizuální zobrazení otáček motoru
Měřítko Označení a rozdělení hodnot otáček motoru
Jídlo Příjem elektrické energie z automobilového elektrického systému

Metody měření otáček motoru

Методы измерения оборотов двигателя

Existují různé metody měření otáček motoru, které umožňují určit rychlost otáčení klikového hřídele. Používají se v automobilech, motocyklech, letadlech a mnoha dalších vozidlech.

Nejběžnější způsoby měření otáček motoru jsou:

Metoda Hallova senzoru Tato metoda je založena na využití Hallova jevu a umožňuje určit frekvenci signálních impulsů generovaných snímačem při otáčení hřídele motoru. Hallův snímač má konstantní magnetické pole a reaguje na pohyb zubů nebo pracovních ploch namontovaných na hřídeli motoru.
Metoda optického senzoru Tato metoda je založena na použití optického senzoru, který reaguje na změny světelného výkonu při otáčení hřídele motoru. Uvnitř senzoru jsou fotodiody a fototranzistory, které detekují prostup nebo blokování světla vytvořeného světlými a tmavými oblastmi na hřídeli motoru.
Metoda indukčního snímače Tato metoda využívá indukční snímač, který umožňuje určit rychlost otáčení hřídele motoru na základě změny indukčnosti vinutí snímače při průchodu zubů nebo pracovních ploch na hřídeli motoru. Při změně indukčnosti vzniká elektrický signál, který se převádí na otáčky motoru.
Způsob použití zapalování Tato metoda je založena na změně časování zapalování motoru. Se zvyšujícími se otáčkami motoru se mění časování zapalování a tuto změnu detekuje elektronický systém zapalování. Na základě těchto údajů se určí rychlost otáčení klikového hřídele.
ČTĚTE VÍCE
Srovnání karburátoru a vstřikovače - rozdíly a princip činnosti jednoduchými slovy

Každá z těchto metod má své výhody i nevýhody a volba konkrétní metody závisí na typu motoru, jeho konstrukci a požadavcích na přesnost měření otáček.

Video:

Únik vzduchu při rychlosti plováku motoru, jak najít a opravit

Trik, který eliminuje vibrace a nestabilní volnoběžné otáčky motoru za tepla.

Jak najít drát tachometru