Jeden z důležitých prvků motoru automobilu, chladič, je zodpovědný za chlazení motoru a zabraňuje jeho přehřátí. Někdy však může dojít k ucpání chladiče, což vede ke snížení účinnosti a možnému poškození motoru. Kromě toho, že se váš motor přehřívá, může ucpaný chladič způsobit i další příznaky, na které si musíte dát pozor.

Jedním z hlavních příznaků ucpaného chladiče je zvýšená provozní teplota motoru. Pokud normální provozní teplota motoru kolísá v určitých hodnotách a nepřesahuje červenou značku na teploměru, může se při ucpání chladiče prudce zvýšit. V takovém případě je nutné okamžitě zasáhnout, jinak může dojít k vážnému poškození motoru.

Dalším znakem ucpaného chladiče je přítomnost bílého kouře z výfukového potrubí. Vyskytuje se v důsledku neúplného spalování paliva a nedostatku chladicí kapaliny pro motor. Bílý kouř vycházející z výfukového systému může být známkou toho, že je chladič ucpaný a nedodává do motoru dostatek chladicí kapaliny. V takovém případě musíte kontaktovat odborníka, aby provedl diagnostiku a opravu chladicího systému.

Jak poznáte, že máte ucpaný chladič motoru?

Как узнать, что забит радиатор двигателя?

1. Zvýšená teplota motoru

1. Повышенная температура двигателя

Jedním z hlavních příznaků ucpaného chladiče je zvýšená teplota motoru. Pokud si po otevření kapoty všimnete, že je chladič horký a horní hadice je horká nebo nafouklá, může to znamenat ucpaný chladič. V tomto případě je nutné zkontrolovat chladicí systém, zda není ucpaný nebo ucpaný.

2. Problémy s chlazením

2. Проблемы с охлаждением

Pokud se vůz začne přehřívat nebo nelze snížit teplotu motoru, může to znamenat ucpaný chladič. Když je chladič ucpaný, chladicí kapalina nemůže volně cirkulovat, což omezuje její schopnost chladit motor. To má za následek problémy s chlazením a přehříváním motoru, které musí být okamžitě odstraněny.

Pokud si všimnete těchto známek ucpaného radiátoru, doporučuje se kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a odstranil problém. Pravidelná údržba chladicího systému a kontrola chladiče pomůže zabránit ucpání a ochrání motor před přehřátím.

Zvýšená teplota motoru

Повышенная температура двигателя

Jedním z příznaků ucpaného chladiče může být zvýšená teplota motoru. Pokud je chladič ucpaný a není schopen účinně chladit motor, teplota kapaliny v chladicím systému může být vyšší než obvykle.

Zvýšená teplota motoru může být patrná na přístrojové desce, kde může teploměr vystoupat nad normální hodnoty. Můžete si také všimnout, že se motor na dotek zahřívá.

ČTĚTE VÍCE
Jak dosáhnout správného seřízení vozu a co nejvíce zachovat jeho životnost

Pokud zaznamenáte zvýšenou teplotu motoru, musíte okamžitě zasáhnout, abyste předešli vážnému poškození motoru. Zastavte vůz na bezpečném místě a vypněte motor. Před kontrolou hladiny chladicí kapaliny a stavu chladiče nechte motor vychladnout.

Kontrola hladiny chladicí kapaliny

Проверка уровня охлаждающей жидкости

Před kontrolou hladiny chladicí kapaliny se ujistěte, že je motor zcela vychladlý. Otevřete kapotu a najděte umístění expanzní nádrže, která obsahuje chladicí kapalinu. Zkontrolujte, zda je v nádržce dostatek chladicí kapaliny. Pokud je hladina kapaliny pod značkou minima, doplňte chladicí kapalinu na požadovanou úroveň.

Kontrola stavu radiátoru

Проверка состояния радиатора

Chcete-li zkontrolovat stav chladiče, počkejte, dokud motor nevychladne. Poté se jemně dotkněte chladiče pod kapotou a zkontrolujte jeho teplotu. Pokud se radiátor velmi zahřeje nebo se ho dotknete, zaznamenáte známky ucpání, nahromadění nečistot nebo poškození, může to znamenat problém s radiátorem.

Z výfukového potrubí vychází bílý kouř

Выход белого дыма из выхлопной трубы

Jednou z nejčastějších příčin bílého kouře je únik chladicí kapaliny uvnitř válce motoru. K tomu může dojít v důsledku poškození hlavy válců, těsnění nebo pístních kroužků.

V tomto případě chladicí kapalina hoří spolu s palivem a uvolňuje se ve formě bílého kouře výfukovým potrubím. Kromě toho může poškozený chladicí systém způsobit přehřátí motoru, což může také způsobit bílý kouř.

Další možnou příčinou bílého kouře vycházejícího z výfukového potrubí je spalování oleje. To může být způsobeno opotřebovanými pístními kroužky nebo těsněním ventilů, které umožňují prosakování oleje do válců a spálení s palivem.

Vysoká vlhkost vzduchu nebo nízká teplota mohou také způsobit bílý kouř z výfukového potrubí. Za takových podmínek vodní pára z výfuku kondenzuje a tvoří viditelný kouř. Tento efekt by však měl být dočasný a neměl by být pozorován při normálním provozu motoru.

Pokud si všimnete bílého kouře vycházejícího z výfukového potrubí vašeho vozidla, doporučujeme vám kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a odstranil možné problémy. Neustálé uvolňování bílého kouře může znamenat vážné poškození a vyžadovat okamžitou opravu.

Možné příčiny bílého kouře:
Únik chladicí kapaliny do válců
Spalování oleje
Vysoká vlhkost nebo nízká teplota

Zvýšená spotřeba paliva

Увеличенный расход топлива

Zvýšenou spotřebu paliva může způsobit i nesprávná činnost termostatu, který reguluje teplotu chladicí kapaliny. Pokud je termostat zaseknutý v zavřené poloze, chladicí kapalina nebude cirkulovat chladičem, což způsobí jeho ucpání a zvýšení spotřeby paliva.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat notebook k provádění podrobné diagnostiky vozu a identifikaci závad

Pokud zaznamenáte zvýšenou spotřebu paliva, měli byste věnovat pozornost stavu chladiče. Zkontrolujte, zda není znečištěný nebo ucpaný, a také se ujistěte, že termostat funguje správně. V případě potřeby propláchněte nebo vyměňte chladič, abyste obnovili normální provoz chladicího systému a snížili spotřebu paliva vašeho vozidla.

Video:

Jak zkontrolovat, zda není chladič topení ucpaný v jakémkoli autě. Například sporák Priora

Chladič je studený, ale motor se vaří! (Našel jsem jeden z důvodů)

První známka vstupu výfukových plynů do chladicího systému, Opel Vivaro II B 1.6d, R9M