Moderní automobily jsou vybaveny různými systémy přívodu paliva do motoru. Dvě z nejběžnějších možností jsou vstřikování paliva a karburátor. Jak ale rozlišit jeden od druhého a určit, který systém je v konkrétním autě použit?

Hlavním rozdílem mezi vstřikovačem a karburátorem je způsob, jakým se palivo mísí se vzduchem před vstupem do válců motoru. V systému karburátoru se směs tvoří uvnitř samotného karburátoru, kde je palivo vstřikováno vzduchem a mícháno pomocí vzduchové trysky. Přitom v systému se vstřikovačem se směs tvoří přímo ve válci motoru díky elektronicky řízenému vstřikování paliva.

Kromě rozdílů ve způsobu tvorby směsi má vstřikování paliva a karburátor také různé výhody a nevýhody. Například systém s karburátorem se obvykle snadněji udržuje a opravuje a má také nižší náklady. Je však méně účinný a šetrný k životnímu prostředí, protože nedokáže přesně řídit směs paliva a vzduchu při různých provozních podmínkách motoru. Vstřikovací systém zároveň zajišťuje přesnější a efektivnější míchání paliva a vzduchu, což zlepšuje účinnost a šetrnost motoru k životnímu prostředí.

Typy energetických systémů

Pohonné systémy v automobilech jsou rozděleny do dvou hlavních typů: vstřikování a karburátor.

Vstřikovací energetické systémy

Vstřikovací systémy jsou běžnější v moderních autech. Fungují na bázi elektronického řízení a umožňují přesnější řízení dodávky paliva do motoru.

Hlavním prvkem vstřikovacího systému je tryska, která rozstřikuje palivo do válce motoru. Množství a načasování dodávky paliva reguluje elektronická řídicí jednotka a čidla sledují složení výfukových plynů pro optimální chod motoru.

Pohonné systémy karburátorů

Карбюраторные системы питания

Pohonné systémy karburátorů byly populární v minulosti, ale postupně ustupují vstřikovacím systémům. Fungují na principu vzduchového vstřikování paliva.

Hlavním prvkem systému karburátoru je karburátor, který míchá palivo se vzduchem a dodává ho do válce motoru. Množství dodávaného paliva je regulováno tryskou v závislosti na poloze plynového pedálu.

Systémy karburátorů však mají některé nevýhody, jako je méně přesné řízení paliva a vyšší spotřeba paliva ve srovnání se systémy vstřikování paliva.

Vstřikovač a karburátor

Инжектор и карбюратор

Karburátor

Karburátor je zařízení používané u starších modelů automobilů ke smíchání vzduchu a paliva před vstupem do válců. Skládá se z několika částí a částí, včetně škrticí klapky, plovákové komory, vstřikovačů a difuzoru.

ČTĚTE VÍCE
Proč je nebezpečné neměnit kardanový kloub a jaké škody to může způsobit vašemu vozu

Principem činnosti karburátoru je vytvoření podtlaku v difuzoru, který umožňuje nasávání paliva z plovákové komory a smíchání se vzduchem, načež směs vstupuje do válců.

Karburátorové motory mají řadu výhod, jako je jednoduchost a spolehlivost konstrukce a také nižší cena ve srovnání se vstřikovacími systémy. Karburátory jsou však méně účinné a produkují méně energie.

Vstřikovač

Инжектор

Vstřikovač je systém, který dodává palivo do válců motoru pomocí vstřikovačů řízených elektronickou řídicí jednotkou motoru. Palivo je dodáváno do válců pod vysokým tlakem přes vstřikovače.

Vstřikovací systémy mají oproti karburátorům řadu výhod. Poskytují přesnější dodávku paliva, což zvyšuje výkon motoru a snižuje spotřebu paliva. Usnadňují také chod motoru při studených startech a různých provozních režimech.

Vstřikovací systémy jsou však náročnější na údržbu a nákladnější na opravy. Vyžadují také sofistikovanější elektronický systém řízení motoru.

Rozdíly mezi vstřikovačem a karburátorem

Отличия между инжектором и карбюратором

  • Pracovní princip: Karburátor míchá vzduch a palivo ve speciální komoře zvané nebuser. Vstřikovač dodává palivo přímo do válců motoru přes vstřikovače pomocí elektronického ovladače.
  • Přesnost dodávky paliva: Vstřikovač poskytuje přesnější a účinnější dodávku paliva, protože jeho distribuce probíhá přímo uvnitř válců. Karburátor zase mísí vzduch a palivo méně přesně.
  • Nastavení: Karburátor je nastavitelný, což umožňuje měnit složení palivové směsi v závislosti na podmínkách. Injektor má také nastavovací systém, ale probíhá automaticky a je prováděn elektronickým ovladačem.
  • Práce v různých výškách: Karburátor může být méně účinný ve vysokých nadmořských výškách kvůli nedokonalému promíchání vzduchu a paliva. Injektor umožňuje efektivnější práci v jakékoli výšce.
  • Ekonomika: Vstřikovač je obvykle účinnější a produkuje méně škodlivých emisí než karburátor.
  • Technická obtížnost: Vstřikovač je oproti karburátoru složitější a má větší množství elektronických součástek, což vyžaduje složitější údržbu a opravy.

Je důležité poznamenat, že v dnešní době se vstřikovací systémy staly populárnějšími a jsou široce používány v automobilech, protože poskytují přesnější nastavení a efektivnější chod motoru a také pomáhají snižovat emise škodlivých látek do životního prostředí.

Video:

Jaký motor zvolit, 405, 406, 409 nebo 100-sotka?

KARBURÁTOR VS VSTŘIKOVAČ!! VAZ-2107 VS VAZ-2105!

Karburátor nebo vstřikovač? Výhody sacharidů a tipy na čajové konvice.