CVT je speciální typ převodovky používaný v některých autech. Na rozdíl od konvenční manuální převodovky pracuje CVT na principu plynule měnitelné převodovky, která zajišťuje hladší a efektivnější změny převodových poměrů.

Důležitým úkolem pro majitele vozu s CVT je včasná výměna oleje v této jednotce. Olej ve variátoru je zodpovědný za mazání a chlazení jeho součástí a také za přenos rotace z motoru na kola. Jak zjistit, kdy je čas vyměnit olej ve variátoru? V této příručce budeme hovořit o několika hlavních příznacích, které naznačují, že je třeba vyměnit olej.

Vyhřívání CVT – jeden z prvních příznaků, že je třeba vyměnit olej. Pokud si během jízdy autem všimnete, že se teplota variátoru zvyšuje příliš rychle, může to být způsobeno tím, že olej je již „spotřebován“. Při delším používání se olej velmi zahřívá a ztrácí své mazací vlastnosti, což vede k přehřívání variátoru.

Při cestování na dlouhé vzdálenosti Pozornost můžete věnovat i provozu variátoru. Pokud často jezdíte na dlouhé vzdálenosti, může se olej ve variátoru „opotřebovat“ a ztratit své mazací vlastnosti. To způsobuje zvýšené opotřebení dílů variátoru a umožňuje vznik různých poruch a zvuků, jako je silné praskání nebo skřípání při rozjezdu nebo při řazení.

Známky opotřebení oleje ve variátoru

Признаки износа масла в вариаторе

Jakmile olej ve variátoru začne ztrácet své vlastnosti a zhoršovat se, lze přítomnost opotřebení určit pomocí následujících znaků:

  1. Zvýšená hladina hluku – opotřebovaný olej může vést k hluku nebo vibracím během provozu variátoru. To může být patrné zejména při změně otáček nebo zátěžového momentu.
  2. Špatná odezva na změnu rychlosti – Když se olej v CVT opotřebuje, automatické řazení nemusí být tak plynulé nebo rychlé jako dříve. Při řazení může vozidlo reagovat zpožděním nebo trhnutím.
  3. Potíže při řazení rychlostních stupňů – opotřebovaný olej může vést k potížím při řazení rychlostních stupňů v automatické převodovce. To se může projevit jako potíže nebo potíže s řazením doprovázené hlukem nebo škubáním.
  4. Zvýšená teplota oleje – když se olej ve variátoru opotřebuje, mohou se zhoršit jeho tepelné vlastnosti. To může způsobit zvýšení teploty oleje a v důsledku toho přehřátí variátoru.
  5. Kovové částice v oleji – Opotřebení oleje může mít za následek kovový odpad nebo úlomky v oleji. Takové částice mohou být viditelné na vypouštěcí zátce nebo na magnetické zátce instalované v systému mazání CVT.
  6. Změny barvy a zápachu oleje – Opotřebovaný olej může získat tmavou, špinavou barvu a nepříjemný zápach. To znamená problémy s provozem variátoru a vyžaduje výměnu oleje.
ČTĚTE VÍCE
Jak elegantně a bezpečně nastoupit do auta pro ženu

Pokud si všimnete alespoň jednoho z výše uvedených příznaků, může to být signál, že olej ve variátoru je již opotřebovaný a je třeba jej vyměnit. V tomto případě se doporučuje kontaktovat odborníka, aby diagnostikoval a vyměnil olej ve variátoru.

Co může naznačovat barva oleje?

О чем может говорить цвет масла?

Barva oleje ve variátoru může poskytnout určité informace o jeho stavu a provozu. Podívejme se na hlavní barvy oleje a na to, co mohou znamenat:

1. Průhledná nebo světle žlutá barva

1. Прозрачный или светло-желтый цвет

Pokud je olej ve variátoru čirý nebo světle žlutý, svědčí to o jeho čerstvosti a čistotě. V tomto případě není nutná výměna oleje, plní své funkce správně a efektivně.

2. Tmavě hnědá nebo černá barva

2. Темно-коричневый или черный цвет

Pokud má olej CVT tmavě hnědou nebo černou barvu, může to znamenat, že olej obsahuje nečistoty nebo usazeniny, jako jsou kovové částice, špína, špína atd. Tato barva oleje může ukazovat na vadnou nebo opotřebovanou převodovku CVT. V tomto případě se doporučuje vyměnit olej a zkontrolovat stav variátoru.

3. Zakalená nebo mléčně bílá barva

3. Мутный или молочно-белый цвет

Pokud je olej v CVT zakalený nebo mléčně bílý, může to znamenat přítomnost vody nebo kondenzace v oleji. Přítomnost vlhkosti může být důsledkem problémů s těsněním nebo úniku vody do systému. V tomto případě je nutné zjistit příčinu vlhkosti a přijmout vhodná opatření k odstranění problému.

Je důležité si uvědomit, že barva oleje se může lišit v závislosti na jeho složení a provozních podmínkách. Pro přesnější posouzení stavu oleje a variátoru se proto doporučuje provést komplexní diagnostiku, která zahrnuje nejen vizuální posouzení barvy, ale také analýzu chemických vlastností oleje.

Olejová barva Možné příčiny
Průhledná nebo světle žlutá barva Olej je čerstvý a čistý
Barva tmavě hnědá nebo černá Znečištěný olej nebo se tvoří usazeniny
Zakalená nebo mléčně bílá barva Přítomnost vody nebo kondenzace

Charakteristické pachy indikující selhání oleje

Характерные запахи, указывающие на неисправность масла

Pach oleje ve variátoru může poskytnout první vodítka o jeho stavu. Dobrý olej obvykle nemá výrazný zápach.

1. Vůně spáleného oleje

Pokud CVT začne zapáchat jako spálený olej, může dojít k netěsnosti v systému, což způsobí zahřátí a vyhoření oleje. Možné příčiny: poškozené O-kroužky, netěsná těsnění nebo praskliny v převodovce. Pokud zaznamenáte takový zápach, je nutné diagnostikovat a opravit variátor.

ČTĚTE VÍCE
Je nutné při startování motoru u manuální převodovky sešlápnout spojku?

2. Zápach spálené elektrické izolace

2. Запах сгоревшей электроизоляции

Pokud olej CVT zapáchá jako spálená elektrická izolace nebo zástrčka, může to znamenat vadnou elektrickou součást systému. Možná je spálené vinutí statoru nebo rotoru elektromotoru, což vyžaduje výměnu nebo opravu. Zápach může také naznačovat problém s elektrickým řídicím systémem variátoru. V takovém případě se doporučuje kontaktovat specialisty, aby našli a odstranili problém.

Pokud zaznamenáte některý z těchto zápachů, důrazně doporučujeme, abyste se obrátili na odborníka pro podrobnější diagnostiku a opravu variátoru. Ignorování těchto příznaků může vést k vážným následkům a poškození systému CVT.

Video:

NIKDY NEMĚŇTE OLEJ VE SVÉ AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE. . .?

3 důvody pro KOPY DO CVT. Je to normální nebo je čas na opravu? CVT Jatco

Správný interval před výměnou motorového oleje