Komprese motoru je velmi důležitým ukazatelem jeho výkonu a účinnosti. Umožňuje vám určit, jak dobře je válec utěsněný a schopný vytvořit potřebný tlak ke stlačení směsi vzduchu a paliva. Pokud je komprese nízká, může to znamenat opotřebení pístních kroužků, těsnění hlavy, ventilů a dalších součástí systému.
Pokud si všimnete, že váš motor ztrácí výkon, běží špatně nebo má potíže se startováním, možná budete chtít zkontrolovat kompresi. K tomu budete potřebovat speciální vybavení – kompresní měřič, který vám umožní měřit tlak ve válci.
Kompresi je třeba kontrolovat na zahřátém motoru. Nejprve musíte odstranit všechny zapalovací svíčky. Poté je třeba vložit kompresní měřidlo do otvoru zapalovací svíčky prvního válce a požádat asistenta, aby nastartoval motor. Na základě výsledků měření můžete určit stav pístních kroužků a ventilů a rozhodnout se, zda díly opravit nebo vyměnit.
Jak zkontrolovat kompresi motoru?

Ke kontrole komprese budete potřebovat:
- Kompresometr – speciální zařízení pro měření komprese ve válcích motoru. Kompresor má manometr, který zobrazuje tlak ve válcích.
- Nabíječka baterií — pokud je úroveň nabití baterie nedostatečná, motor se může otáčet pomaleji, což ovlivní údaje na tlakoměru.
Postup kompresního testu:
- Příprava auta: Vypněte motor, ujistěte se, že parkovací brzda správně funguje, a otevřete kapotu.
- Odpojení zapalovacích a vstřikovacích systémů: Odpojte kabeláž od zapalovacích svíček a odpojte konektory vstřikovačů palivového systému. Tím se zabrání vznícení paliva a poškození elektrického systému při kontrole motoru.
- Našroubujte kompresní měřidlo do otvoru zapalovací svíčky válce prvního válce motoru.
- Nastartovat motor a nechte zahřát na provozní teplotu. To je nezbytné pro přesnější údaje kompresoměru.
- Proveďte kompresní test: Opatrně sešlápněte plynový pedál na podlahu a nechte motor točit asi pět otáček. Poté odečtěte údaje z kompresního tlakoměru a zaznamenejte je.
- Opakujte postup pro zbývající válce motoru: Proveďte stejné kroky pro zbývající válce, zapište si výsledky.
Je důležité, aby se: Při kontrole komprese v každém válci by měla být přibližně stejná hodnota. Pokud se naměřené hodnoty výrazně liší, může to znamenat problémy s motorem, jako jsou opotřebené písty nebo ventily, netěsná hlava válců a další.
Kontrola komprese může být pro netrénovaného člověka obtížným úkolem. Pokud si nejste jisti svými dovednostmi nebo pochybujete o výsledcích, je lepší kontaktovat kvalifikovaného odborníka.
Význam testování komprese

Nízká komprese může vést k řadě problémů, jako jsou:
- Ztráta výkonu motoru
- Potíže se startováním auta
- Předčasné opotřebení motoru
- Neefektivní spalování paliva
- Zvýšená spotřeba paliva
- Vysoká úroveň emisí škodlivých látek
Doporučuje se pravidelně kontrolovat kompresi motoru nebo když jsou přítomny určité příznaky problémů. Tato kontrola může pomoci určit stav motoru a podniknout kroky k předcházení možným problémům.
Existuje několik způsobů, jak zkontrolovat kompresi motoru, včetně použití tlakoměru nebo měřicího zařízení.
Kompresní test mohou provést specialisté v autoservisu nebo sám majitel vozu pomocí vhodných nástrojů a pokynů.
Pravidelné testování komprese motoru pomůže včas odhalit potenciální problémy a zabránit vážnému poškození motoru vašeho vozidla a také zachovat správný výkon a dlouhou životnost.
Jak provést kompresní test

1. Tlakoměr

Kompresor je zařízení, které se připojuje k otvoru zapalovací svíčky. Měří tlak vytvořený kompresí ve válci motoru. Předpokladem pro testování je přítomnost kompresního tlakoměru.
2. Mobilní panel

Pro kontrolu komprese všech válců motoru je nutný pohyblivý panel. Může být vybaven různými typy upínacích prvků, jako jsou rychloupínací rukojeti nebo pákové svorky.
Postup zkoušky komprese by měl být proveden na zahřátém motoru. Následuj tyto kroky:
1. Příprava na test

Před kontrolou je důležité se ujistit, že je baterie plně nabitá a motor je v provozuschopném stavu. Je také nutné vypnout vstřikovač paliva nebo odpojit spojovací potrubí, aby se zabránilo možnosti požáru. Namontujte pohyblivý panel a připojte kompresní měřidlo k otvoru zapalovací svíčky prvního válce.
2. Provádění měření

Zapněte zapalování na několik sekund, abyste aktivovali startér a protočte motor o několik otáček. V tomto případě bude tlakoměr měřit tlak ve válci. Opakujte tuto operaci pro každý válec motoru.
Věnujte pozornost výsledkům a porovnejte je s doporučeními výrobce vozidla. Nízký kompresní tlak může indikovat problémy s motorem, jako jsou opotřebené písty nebo ventilové rozvody. Pokud výsledky testu neodpovídají doporučením, obraťte se na automechanika pro diagnostiku a řešení problémů.
Kontrola komprese motoru je důležitý postup, který vám umožní rychle identifikovat možné poruchy a předejít vážným škodám. Pravidelné provádění této kontroly pomůže udržet váš vůz v dobrém technickém stavu a prodlouží jeho životnost.
Pokyny a doporučení

Pokud máte podezření, že váš motor má problémy s kompresí, následující pokyny vám pomohou zkontrolovat:
1. Použijte tester komprese: Tester komprese je speciální zařízení, které umožňuje měřit tlak vytvářený válcem motoru při jeho stlačení. Připojte tester postupně ke každému válci a nastartujte motor, abyste získali hodnoty komprese. Porovnejte výsledky s doporučeným rozsahem komprese pro váš motor.
2. Zkontrolujte rovnoměrnost komprese: Kromě hodnoty komprese je důležité dbát také na rovnoměrnost komprese mezi válci. Pokud se hodnoty komprese mezi válci příliš liší, může to znamenat problémy s pístními kroužky nebo ventily.
3. Věnujte pozornost vnějším příznakům problémů: Někdy může být přítomnost problémů s kompresí patrná vnějšími příznaky. Můžete si například všimnout kouře vycházejícího z výfukového systému, neobvyklých zvuků nebo vibrací z motoru. To může také znamenat možný problém s kompresí.
4. Kontaktujte profesionály: Pokud máte vážné podezření na přítomnost problémů s kompresí v motoru, doporučujeme vám kontaktovat profesionální automechaniky. Budou schopni provést hlubší diagnostiku a odstranit případné problémy.
Test komprese motoru vám může pomoci včas odhalit problémy a vyhnout se závažnějšímu poškození motoru. Proto je pravidelná kontrola komprese důležitou součástí údržby vašeho vozidla.
















