Spolehlivý provoz brzdového systému je jednou z nejdůležitějších podmínek bezpečnosti na silnici. Stav brzdových destiček určuje účinnost brzdění vozu a jeho schopnost rychle zastavit. Chcete-li se vyhnout demontáži kol a sami zkontrolovat stav brzdových destiček, můžete použít několik jednoduchých metod.
První metodou je vizuální kontrola destiček přes paprsky kola. K tomu je třeba otočit přední kola parkovací brzdy vozidla a vyhodnotit viditelnou část destiček. Pokud se destičky zdají tenké nebo opotřebené, popraskané nebo mají nerovnoměrné opotřebení, existuje riziko problémů s brzdovým systémem.
Druhým způsobem je použití hradlových spojů. Chcete-li provést tento test, musíte opatrně vložit kluzné spoje mezi destičku a brzdový kotouč. Poté pomocí dostupných prostředků musíte mírně zvednout jádro pístu třmenu. Pokud se vrata snadno vkládají a vyjímají, jsou podložky opotřebované a vyžadují výměnu.
Pamatujte, že tyto metody mohou pomoci pouze tehdy, pokud máte určité dovednosti a zkušenosti. Máte-li pochybnosti o svých schopnostech, je lepší se obrátit na profesionály – kvalifikované mechaniky, kteří dokážou přesněji posoudit stav brzdového systému a nabídnout nejefektivnější řešení problému.
Jak zkontrolovat stav brzdových destiček
Vizuální kontrola
První a nejjednodušší způsob, jak zkontrolovat stav brzdových destiček, je vizuální kontrola. Chcete-li to provést, musíte se ohnout a podívat se na destičky přes paprsky kola. Pokud destičky vypadají opotřebované nebo mají hluboké praskliny, může to znamenat, že je třeba je vyměnit. Měli byste také věnovat pozornost tloušťce podložek – pokud jsou velmi tenké, také to naznačuje nutnost výměny.
Poslechový test
Dalším způsobem, jak zkontrolovat stav vašich brzdových destiček, je provést poslechový test. K tomu je potřeba zapnout auto a při jízdě nízkou rychlostí jemně sešlápnout brzdy. Pokud při brzdění uslyšíte neobvyklé zvuky, jako je skřípání nebo hluk, může to znamenat, že brzdové destičky jsou vadné a je třeba je vyměnit.
- Pozor byste si měli dát také na možné vibrace brzdového pedálu nebo přítomnost nerovností či klepání při brzdění. To vše může naznačovat problémy s brzdami a vyžadovat kontrolu a opravu.
- Nakonec po brzdění na suché vozovce můžete zkontrolovat ráfky každého kola. Pokud se na kotoučích objeví hluboké mezery nebo praskliny, měli byste se okamžitě poradit s mechanikem a v případě potřeby vyměnit brzdové destičky.
Pokud zaznamenáte jakékoli známky poruchy brzdového systému nebo pochybujete o stavu brzdových destiček, je lepší kontaktovat odborníka, aby mohl plně diagnostikovat a odstranit případné problémy.
Bez demontáže kol
Zvedání auta
Před zahájením kontroly se ujistěte, že je vozidlo spolehlivě a bezpečně podepřeno. Správně zvedněte vozidlo pomocí vhodných prostředků, jako je hydraulický zvedák nebo zvedák. Nezapomeňte pod kola umístit další klíny, abyste zabránili posunutí nebo nechtěným pohybům.
Vizuální posouzení stavu podložek
Po zvednutí vozu otevřete kapotu a najděte brzdový mechanismus. Nejčastěji jsou brzdové destičky umístěny před každým kolem a jsou to kovové destičky přitisknuté k brzdovému kotouči. Pečlivě zkontrolujte podložky, zda nevykazují viditelné poškození, praskliny, odštěpky nebo odchylky přesahující povolenou tloušťku.
Index | Ohodnocení |
---|---|
Tloušťka podložky | Pokud je tloušťka podložky menší než minimální přípustná hodnota, je nutná výměna. |
Jednotnost opotřebení | Vložky by se měly nosit rovnoměrně. Nerovnoměrné opotřebení může znamenat problémy s brzdovým systémem a vyžadovat další kontrolu. |
Stav brzdového kotouče | Vyplatí se také posoudit stav brzdového kotouče. Výmoly, praskliny nebo nerovnosti mohou vyžadovat výměnu disku. |
Pokud při vizuálním posouzení zaznamenáte nějaké vážné poškození nebo opotřebení, doporučuje se obrátit se na odborníka pro podrobnější diagnostiku a opravu brzdového systému.
Sečteno a podtrženo, zatímco kontrola stavu brzdových destiček bez demontáže kola může poskytnout počáteční posouzení a pomoci identifikovat zjevné problémy, vždy se doporučuje nechat brzdový systém plně zkontrolovat odborníkem pomocí specializovaného zařízení.
Podložky v autě
Existuje několik způsobů, jak zkontrolovat stav brzdových destiček bez demontáže kola:
- Vizuální kontrola. Se zvednutým vozem můžete zkontrolovat destičky skrz otvory v kotoučích nebo bubnech. Pokud se destičky opotřebovaly na svou maximální tloušťku, jejich tloušťka se sníží a bude znatelně menší než u nových destiček.
- Zkontrolujte vícebarevným fixem. Naneste různobarevný fix na celý povrch polštářků. Po několika sešlápnutích brzdového pedálu můžete vyhodnotit rovnoměrnost opotřebení destiček podle barvy.
- Pomocí zařízení pro měření tloušťky polštářků. Existují speciální přístroje, které umožňují změřit tloušťku destiček, aniž byste museli kolo sundávat.
Bez ohledu na způsob, který zvolíte, pravidelná kontrola stavu brzdových destiček pomůže předcházet problémům s brzděním a zvýšit bezpečnost na silnici.
Jak ovlivňují bezpečnost?
Stav brzdových destiček přímo ovlivňuje bezpečnost jízdy vozidla. Většina dopravních nehod se stane v důsledku dlouhodobého brzdění nebo poruchy brzdového systému. Pokud jsou destičky opotřebované nebo poškozené, brzdná dráha se prodlužuje, což může vést ke kolizím a nehodám.
Je třeba také vzít v úvahu, že vadné brzdové destičky mohou způsobit vibrace a hluk při brzdění a také poškodit brzdové kotouče, což povede k nutnosti výměny a dodatečným nákladům.
Kontrola stavu brzdových destiček bez demontáže kola umožňuje rychle identifikovat problémy s brzdovým systémem a přijmout opatření k jejich odstranění. Pravidelná kontrola brzdových destiček a rychlá výměna opotřebovaných prvků pomáhá udržovat spolehlivost brzdového systému a zajišťuje bezpečnou jízdu.
Kontrola stavu podložek
Prvním krokem je vizuální kontrola podložek. To lze provést pomocí baterky. Je nutné zkontrolovat, jak je opotřebená vrstva brzdového obložení. Pokud je tenký nebo dokonce chybí, znamená to, že je třeba vyměnit podložky.
Rovněž stojí za to věnovat pozornost přítomnosti prasklin a oddělení na brzdových destičkách. Pokud jsou takové závady přítomny, může to znamenat problémy s brzdovým systémem a vyžadovat okamžitou výměnu destiček.
Dále můžete začít kontrolovat mezeru mezi destičkou a brzdovým kotoučem. Mezera by měla být co nejmenší, takže pokud je příliš velká, může to být známka opotřebovaných destiček nebo otevřeného pístu třmenu. V tomto případě se také doporučuje vyměnit podložky.
Pokud se objeví zvláštní zvuky, jako je skřípání, skřípání nebo klepání při brzdění, může to také znamenat problémy s destičkami. V takovém případě se doporučuje okamžitě kontaktovat specialisty, aby je vyměnili.
Kontrola stavu brzdových destiček bez demontáže kola tedy není obtížným úkolem a umožňuje efektivně určit, zda je potřeba destičky vyměnit nebo se obrátit na odborníka.