Jedním z klíčových aspektů bezpečnosti při řízení automobilu je kvalita jeho přilnavosti. Záleží na stavu povrchu vozovky a stavu pneumatik. Dva hlavní typy spojky – suchá a mokrá – představují různé podmínky vozovky a vyžadují různé jízdní strategie.

Suchá spojka dochází, když je vozovka suchá a čistá. Pneumatiky vozu dobře přilnou k povrchu vozovky a poskytují vynikající ovladatelnost a brzdný výkon. V takových podmínkách můžete bezpečně zrychlovat a provádět ostré manévry bez obav ze ztráty trakce. Nezapomínejte však, že kvalita pneumatik a jejich opotřebení může výrazně ovlivnit přilnavost.

Mokrá přilnavost dochází, když je vozovka mokrá nebo pokrytá vodou. V takových podmínkách mohou pneumatiky na mokrém asfaltu klouzat, což snižuje trakci a kontrolu nad vozidlem. Brzdná dráha se také prodlužuje, takže jízda je nebezpečnější. V takových podmínkách musíte být opatrní, snížit rychlost a zvýšit vzdálenost od aut před vámi.

Jak poznat suchou nebo mokrou spojku?

Как распознать сухое или мокрое сцепление?

Přilnavost mezi pneumatikami automobilu a povrchem vozovky může být suchá nebo mokrá. Chování trakce mohou ovlivnit různé podmínky vozovky, jako je počasí a povrch vozovky.

Suchá spojka se vyznačuje tím, že pneumatika automobilu má silný kontakt s vozovkou, což zajišťuje dobrou ovladatelnost a brzdné vlastnosti. Mezi viditelné známky suché spojky patří rovnoměrné opotřebení pneumatik a žádné stopy na povrchu vozovky. Při jízdě vysokou rychlostí se vůz cítí stabilně a spolehlivě.

Trakce za mokra nastává, když je vozovka pokryta vodou, ledem, sněhem nebo jinými mokrými materiály. Voda na povrchu vozovky může výrazně snížit trakci pneumatik, což může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Mezi známky mokré spojky mohou patřit stopy na povrchu vozovky (kaluže vody nebo kluzké plochy) a problémy s brzděním a ovládáním vozidla.

Pro rozpoznání typu přilnavosti je důležité věnovat pozornost stavu vozovky, počasí a dalším faktorům. Zvláštní opatrnosti je třeba věnovat mokré spojce, protože může být nepředvídatelná a představuje bezpečnostní riziko na silnici.

Za jakýchkoli povětrnostních podmínek se doporučuje sledovat stav pneumatik vašeho vozu a vybrat ty správné pneumatiky, které poskytují dobrou trakci. Pravidelná kontrola pneumatik a jejich rychlá výměna pomůže zlepšit bezpečnost a výkon vašeho vozidla za všech podmínek.

ČTĚTE VÍCE
Jak připojit a ovládat AUX na rádiu

Suchá spojka

Сухое сцепление

V automobilovém průmyslu se suchá spojka často používá ve spojkovém systému vozidla. Obvykle se skládá ze spojovacího kotouče, lisovacího kotouče a membrány. Suchá spojka zajišťuje spolehlivé spojení mezi motorem a převodovkou a umožňuje přenos výkonu z motoru na kola vozidla.

Hlavní výhodou suché spojky je její účinnost a snadná obsluha. Tato spojka nevyžaduje další údržbu a může pracovat v širokém rozsahu teplot. Suchá spojka navíc poskytuje snadno ovladatelný přenos točivého momentu a snadné řazení.

Princip činnosti suché spojky

Při jízdě na mokrém povrchu hrozí aquaplaning – jev, při kterém pneumatiky vozu zcela ztratí kontakt s vozovkou a začnou klouzat po vodním filmu. To může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a vážným následkům.

Hlavním faktorem ovlivňujícím přilnavost za mokra je zbývající hloubka dezénu pneumatik. Hluboký běhoun je schopen odvádět vodu zpod pneumatik a poskytovat lepší trakci. Zbývající hloubka dezénu nesmí být podle legislativy mnoha zemí menší než 1,6 mm.

Navíc tlak v pneumatikách může také ovlivnit trakci. Nedostatečný tlak může vést ke zhoršení trakce a nadměrný tlak může zvýšit riziko aquaplaningu. Proto je důležité pravidelně kontrolovat a udržovat doporučený tlak v pneumatikách.

Mezi další faktory, které ovlivňují přilnavost za mokra, patří stav vozovky (hrboly, výmoly, stoupání), typ pneumatiky (profil běhounu, směs), rychlost jízdy, použití brzd a ovládání vozidla.

Jedním ze způsobů, jak zvýšit přilnavost za mokra, je použití speciálních pneumatik navržených speciálně pro mokré počasí. Tyto pneumatiky mají speciální běhoun a pryžovou směs, které poskytují lepší přilnavost na mokré vozovce.

Řidič musí být na mokré vozovce obzvláště opatrný: dodržovat bezpečnou vzdálenost, vyhýbat se náhlým manévrům a nouzovému brzdění, snížit rychlost a rozsvítit světlomety.

Je důležité si uvědomit, že mokrá spojka je proměnná a závisí na mnoha faktorech. Řidiči by proto měli být připraveni a přizpůsobit se měnícím se podmínkám vozovky, aby zajistili bezpečnou jízdu.

Video:

Čínský ROBOT nebo Němec? Problematika provozu a oprav. Jak si vybrat na sekundárním trhu?

Jak funguje spojka? Bez vody a jasným jazykem

MOKRÁ A SUCHÁ SPOJKA NA AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE. PROVOZNÍ VLASTNOSTI.