Brzdové kotouče jsou jednou z nejdůležitějších součástí brzdového systému automobilu. Nesou obrovské množství brzdného zatížení a hrají rozhodující roli v bezpečném a účinném brzdění.

Dnes existuje několik typů a značek brzdových kotoučů, z nichž každý má své vlastní vlastnosti a výhody. Hlavními typy brzdových kotoučů jsou však konvenční slitinové kotouče a kotouče s průchozí ventilací.

Odlévané brzdové rotory jsou vyrobeny z jednoho kusu kovu a používají se na většině automobilů. Jsou lehké, snadno se udržují a jsou vysoce odolné. Nemusí však vést teplo tak efektivně, což může vést k přehřívání a snížení brzdného výkonu.

Průchozí brzdové rotory mají zase speciální otvory nebo kanály, které zvyšují odvod tepla a zlepšují brzdný výkon. Běžně se používají ve sportovních a vysoce výkonných autech. Díky tomu jsou dražší a vyžadují pravidelnou údržbu.

Typy brzdových kotoučů pro údržbu automobilů

Виды тормозных дисков для обслуживания автомобилей

1. Ventilované brzdové kotouče

1. Вентилируемые тормозные диски

Ventilované brzdové kotouče mají složitou strukturu a skládají se ze dvou desek spojených žebry. To umožňuje efektivní chlazení disku během provozu, což zvyšuje jeho účinnost a životnost. Větrání se provádí díky speciálním otvorům a kanálům, které zajišťují cirkulaci vzduchu.

2. Pevné brzdové kotouče

2. Сплошные тормозные диски

Pevné brzdové kotouče, jak jejich název napovídá, nemají ventilaci a jsou designově jednodušší. Skládají se z jedné souvislé desky a často se používají v jednoduchých a levných modelech automobilů nebo zadních brzdových systémech. Takové pohony však poskytují dostatečnou efektivitu a spolehlivost pro každodenní použití.

Typ disku Výhody Omezení
Ventilované brzdové kotouče Vysoká účinnost, pevnost a odolnost Vyšší cena, složitá struktura
Pevné brzdové kotouče Dostupná cena, spolehlivost Méně účinné chlazení, vyšší hmotnost

Výběr brzdových kotoučů závisí na požadavcích a preferencích majitele vozu a také na konkrétních provozních podmínkách vozu. Profesionální mechanici a silniční experti mohou doporučit nejlepší volbu v závislosti na modelu vašeho vozu a stylu jízdy.

Ventilované brzdové kotouče

Вентилируемые тормозные диски

Princip činnosti

Принцип работы

Větrání brzdových kotoučů je dosaženo vytvořením proudu vzduchu, který proniká otvory nebo žebry. Při brzdění vzniká velké množství tepla, když brzdové destičky tlačí na kotouče. Ventilované kotouče umožňují rychlé a účinné chlazení brzd, což má za následek zlepšený brzdný výkon a životnost.

ČTĚTE VÍCE
Je možné přihlásit auto v pondělí?

Výhody a nevýhody

Преимущества и недостатки

Hlavní výhodou ventilovaných brzdových kotoučů je jejich schopnost chlazení. Díky tomu mají vyšší výkon a poskytují kratší brzdnou dráhu. Ventilované kotouče jsou navíc také odolnější proti přehřívání a mají tedy větší životnost.

Ventilované kotouče však mají i nevýhody. Za prvé, jsou dražší než běžné brzdové kotouče, takže jsou méně dostupné. Za druhé, konstrukce s otvory nebo žebry může zvýšit hmotnost ráfku a zhoršit jízdní vlastnosti vozidla.

Ventilované brzdové kotouče jsou však široce používány v závodních autech a sportovních modelech, kde jsou kritickými faktory účinné chlazení a vysoký výkon.

Hliníkové brzdové kotouče

Сплавные тормозные диски

Jednou z hlavních výhod slitinových brzdových kotoučů je jejich vysoká tepelná vodivost. Díky tomu dokážou rychle odvádět teplo vznikající třením o brzdové destičky, což pomáhá předcházet přehřívání a deformaci kotoučů při delším a intenzivním brzdění.

Kromě toho jsou slitinové brzdové kotouče vysoce odolné a odolné vůči různým vnějším vlivům. Díky speciálním slitinám kovů použitým při výrobě těchto kotoučů jsou vysoce odolné proti opotřebení, korozi a chemikáliím.

Důležitým aspektem slitinových brzdových kotoučů je jejich hmotnost. Od ostatních typů disků se liší lehčím provedením, které snižuje hmotnost vozidla. Nižší hmotnost disků zlepšuje dynamické vlastnosti vozidla, jako je zrychlení a ovladatelnost.

Je důležité si uvědomit, že slitinové brzdové kotouče jsou drahé ve srovnání s jinými typy kotoučů. Je to dáno použitím drahých materiálů a složitostí výroby. Jejich vysoká spolehlivost a životnost však ve většině případů tyto náklady zaplatí.

Hliníkové brzdové kotouče jsou jedním z nejpokročilejších typů kotoučů používaných v automobilových brzdových systémech. Jejich vysoká tepelná vodivost, pevnost a lehkost z nich činí velmi efektivní a spolehlivé použití.

Před výběrem slitinových brzdových kotoučů pro váš vůz však musíte zvážit jejich cenu a možnost jejich montáže na konkrétní model vozu. Doporučuje se také obrátit se na odborníka nebo autoservis pro odborné rady a doporučení.

Korkové brzdové kotouče

Пробковые тормозные диски

Korkové kotouče jsou vyrobeny z vulkanizovaného korkového materiálu, který má vysoké izolační vlastnosti. Skládají se z několika vrstev korku, které jsou nalepeny na podklad z kovu nebo kompozitních materiálů.

Hlavní výhody korkových brzdových kotoučů:

  1. Vylepšená distribuce tepla: Korek má nízkou tepelnou vodivost, což pomáhá rozvádět teplo generované brzdovým mechanismem rovnoměrně po celém povrchu kotouče. Tím se zabrání přehřátí a zlepší se účinnost brzd.
  2. Snížení vibrací a hluku: Korek je dobrý tlumič, takže použití korkových kotoučů snižuje vibrace a hluk při brzdění.
  3. Nízká hmotnost: Korková kola jsou lehčí než jejich kovové protějšky, což zlepšuje ovladatelnost vozidla a může zlepšit energetickou účinnost.
  4. Šetrnost k životnímu prostředí: Korek je přírodní a obnovitelný materiál, jeho použití pomáhá snižovat ekologickou zátěž planety a snižovat emise škodlivých látek.
ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat optimální celoroční pneumatiku pro váš vůz a udělat to správně, abyste zvýšili bezpečnost a ušetřili na výměnách?

Použití korkových kotoučů v automobilovém průmyslu se teprve začíná rozšiřovat a představují perspektivní řešení v oblasti brzdových systémů.

Video:

Brzdové kotouče – jaké si vybrat?

Ne každý tuto poruchu odhalí!

Které brzdové kotouče jsou lepší? Jak nepřeplatit?