Každý automobilový nadšenec ví, že stav pneumatik je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících bezpečnost a pohodlí jízdy. Právě pneumatiky jsou zodpovědné za přilnavost vozu k vozovce, což znamená, že jejich stav přímo ovlivňuje brzdný výkon, ovladatelnost a stabilitu vozu.

Pneumatiky jsou během provozu vystaveny neustálému fyzickému a mechanickému namáhání – tření o vozovku, teplotní změny, různé nečistoty atd. Tyto nárazy způsobují opotřebení pneumatik a postupem času, jak jsou pneumatiky vystaveny opotřebení, ztrácejí svůj výkon a stávají se neúčinnými.

Seznámení s možnými druhy opotřebení pneumatik je důležitým úkolem každého řidiče. Pouze s přesnou znalostí příčiny opotřebení pneumatiky můžete provést nezbytná opatření, abyste zabránili jejímu dalšímu rozvoji a opotřebovanou pneumatiku včas vyměnili. V tomto článku se podíváme na hlavní typy opotřebení pneumatik a také se podělíme o několik tipů na prevenci a opravy.

Druhy opotřebení pneumatik automobilů

Виды износа автомобильных шин

Opotřebení pneumatik automobilů může nastat z různých důvodů a mít různé formy. Je důležité správně rozpoznat typ opotřebení, protože může naznačovat problémy s vozidlem nebo jeho součástmi a také může ovlivnit bezpečnost a komfort jízdy.

Zde jsou některé z hlavních typů opotřebení pneumatik automobilů:

  • Jednotné opotřebení – Jedná se o opotřebení, které se vyskytuje rovnoměrně po celé pneumatice. To může být důsledkem správného tlaku v pneumatikách a správné geometrie zavěšení. Rovnoměrné opotřebení je obvykle normální a na úrovni, ale pokud tomu tak není, může to být známka problémů.
  • Nerovnoměrné opotřebení ve středu – Jedná se o opotřebení, ke kterému dochází hlavně podél střední části pneumatiky. To může být způsobeno přehuštěním nebo nedostatečným zatížením pneumatik. Může to být také známka opotřebovaných tlumičů nebo problémů se zavěšením.
  • Nerovnoměrné opotřebení kolem okrajů je opotřebení, ke kterému dochází především podél okrajů pneumatiky. To může znamenat nízký tlak v pneumatikách nebo nesprávnou geometrii zavěšení. Nerovnoměrné opotřebení hran může být také způsobeno problémem s úhlem kola.
  • Nerovnoměrné opotřebení ve středu a na okrajích – Jedná se o opotřebení, ke kterému dochází současně jak ve středu, tak podél okrajů pneumatiky. Může to být způsobeno nesprávným tlakem v pneumatikách, problémy s komponenty zavěšení nebo úhlem kola. Tento typ opotřebení může vyžadovat hlubší analýzu a řešení problému.
ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat ideální multiznačkový skener pro efektivní diagnostiku vašeho vozu - podrobný průvodce pro majitele vozidel

Je důležité pravidelně kontrolovat stav pneumatik a hledat známky opotřebení. Pokud zaznamenáte neobvyklé opotřebení nebo máte pochybnosti, je nejlepší poradit se s odborníkem nebo automechanikem, abyste předešli případným problémům a zajistili bezpečnost na silnici.

Fyzické opotřebení pneumatik

Физический износ шин

K fyzickému opotřebení pneumatik dochází v důsledku přirozeného opotřebení materiálu a působení vnějších faktorů. Může to být způsobeno následujícími důvody:

důvod popis
Abrazivní opotřebení Jak se pneumatika pohybuje, interaguje s asfaltem nebo jiným typem povrchu. V tomto případě mohou malé částice povlaku proniknout do dezénu a postupně jej zničit.
Skládání a tření Pneumatiky jsou při zatáčení a manévrování nerovnoměrně zatěžovány, což může vést k přehýbání a tření materiálu běhounu.
Fyzické poškození Nárazy do překážek, ostré předměty vnikající do pneumatiky a další vnější vlivy mohou vést k různým poškozením pneumatik, jako jsou řezy, proražení, promáčknutí atd.
Ultrafialové záření Vystavení povrchu pneumatik slunečnímu záření může způsobit vyblednutí a stárnutí pryžového materiálu.

K fyzickému opotřebení pneumatik obvykle dochází postupně a lze jej sledovat podle změn dezénu běhounu, opotřebení bočnice a dalších charakteristik pneumatiky. Pravidelná kontrola a údržba pneumatik pomůže předejít vážným problémům a zajistí dlouhou životnost pneumatik.

Vnější opotřebení pneumatik

Внешний износ шин

Při vnějším opotřebení pneumatiky se běhoun pneumatiky opotřebovává nerovnoměrně na vnější nebo vnitřní straně. V důsledku toho může mít běhoun vyšší nebo nižší oblasti opotřebení v různých částech pneumatiky.

Příčiny vnějšího opotřebení pneumatik:

Причины внешнего износа шин:

  1. Nesprávný tlak v pneumatikách: Pokud jsou vaše pneumatiky podhuštěné nebo příliš vypuštěné, může to způsobit nerovnoměrné opotřebení běhounu. Nízkotlaké pneumatiky se obvykle opotřebovávají podél vnějších okrajů pneumatiky, zatímco vysokotlaké pneumatiky se opotřebovávají podél středu běhounu.
  2. Špatné vyvážení kol: Pokud nejsou kola správně vyvážena, může to způsobit vibrace a nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Nerovnoměrné opotřebení se může projevit jako hlubší oblasti opotřebení podél vnějších okrajů pneumatik.
  3. Nesprávná geometrie zavěšení: Pokud není geometrie zavěšení vašeho vozidla správně nastavena, může to způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Například příliš kladný úhel kola způsobí opotřebení vnějších okrajů pneumatik.

V případě vnějšího opotřebení pneumatik se doporučuje kontaktovat odborníka pro kontrolu a vyvážení kol a také kontrolu geometrie odpružení vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Výměna brzdových kotoučů – jde to obejít bez výměny brzdových destiček? Odpověď odborníka

Vnitřní opotřebení pneumatik

Внутренний износ шин

Hlavní příčinou vnitřního opotřebení je nesprávné seřízení kola. Pokud se úhel kol liší od doporučené hodnoty, pneumatiky se začnou opotřebovávat nerovnoměrně. V důsledku toho se vnitřek pneumatiky opotřebovává více než vnější.

Také zvýšený tlak uvnitř pneumatik může vést k vnitřnímu opotřebení. Pokud vaše pneumatiky nejsou správně nahuštěné a přehuštěné, vnitřek pneumatiky bude trpět větším opotřebením. K tomu může dojít například při nesprávném čerpadle nebo při použití automatického vstřikovacího systému.

Vnitřní opotřebení pneumatiky se může projevit jako odřený škrábanec nebo náraz na vnitřní straně pneumatiky. To může vést ke špatné přilnavosti pneumatik a ke zvýšení hluku a vibrací vozidla.

Aby se zabránilo vnitřnímu opotřebení pneumatik, doporučuje se pravidelně kontrolovat a udržovat správný tlak v pneumatikách. Dále je nutné sledovat stav odpružení a správné seřízení kol. Pokud jsou zjištěny známky vnitřního opotřebení, musíte kontaktovat odborníka pro diagnostiku a případnou korekci geometrie kol.

Video:

Auto Lifehack #20. Jak zjistit opotřebení pneumatik pomocí mince 10 kopejek.

Je čas vyměnit pneumatiky! 5 známek opotřebení zimních pneumatik

Opotřebení pneumatik