Systém mazání motoru – jeden z nejdůležitějších systémů automobilu, který zajišťuje normální provoz všech pohyblivých částí motoru. Tento systém se skládá z různých součástí a materiálů, které plní důležité funkce.
Hlavní součásti systému mazání motoru jsou:
- Olejové čerpadlo, který je zodpovědný za dodávku oleje pod tlakem do celého systému;
- Olejový filtr, určený k čištění oleje od mechanických nečistot;
- Olejový radiátor, který ochlazuje olej a zabraňuje jeho přehřátí;
- Nádoba na olejve kterém je olej skladován;
- Potrubí a hadicezajištění přenosu oleje v celém systému.
Je důležité si uvědomit, že hlavní složkou systému mazání motoru je mazací olej. Plní řadu funkcí, včetně mazání částí motoru, vytváření filmu, který zabraňuje tření a opotřebení, chlazení motoru, snížení hluku a vibrací a ochrany proti korozi a oxidaci. Také složení mazacího systému může obsahovat přísady, které zlepšují jeho vlastnosti a prodlužují životnost oleje.
Co je součástí systému mazání motoru?
Systém mazání motoru obsahuje následující hlavní součásti:
Olejové čerpadlo: Toto je zařízení odpovědné za vytváření a dodávání oleje do motoru. Čerpadlo může být různého typu – odstředivé, ozubené nebo ozubené. Zajišťuje konstantní tlak oleje nezbytný pro účinné mazání částí motoru.
Olejový filtr: jeho hlavní funkcí je odstranit z oleje nečistoty a kovové částice. Filtr zabraňuje pronikání škodlivých částic do mazacího systému, což pomáhá prodloužit životnost motoru.
Sběr oleje: je potřeba sbírat olej z olejové vany a nasměrovat jej do olejového čerpadla. Sání oleje musí být očištěno od nečistot a usazenin, aby nenarušovalo normální provoz mazacího systému.
Olejová vana: je nádoba obsahující olej. Chrání olej před vnějšími vlivy a zajišťuje jeho průtok k olejovému čerpadlu.
Těsnění a těsnění: slouží k zamezení úniku oleje a udržení požadovaného tlaku v mazacím systému.
Olej: Jedná se o hlavní pracovní materiál v systému mazání motoru. Olej musí mít určité vlastnosti, jako je viskozita, teplotní stabilita a pevnost filmu, aby bylo zajištěno správné mazání a ochrana motoru.
Všechny tyto komponenty spolupracují, aby zajistily účinné mazání motoru a jeho spolehlivý chod.
Mazací olej
Pro různé typy motorů se používají různé druhy mazacích olejů. Hlavní parametry, které určují jejich vlastnosti, jsou viskozita, viskozitní index, bod tuhnutí a obsah přísad.
Viskozita
Viskozita mazacího oleje určuje jeho tekutost. Závisí na teplotě a ovlivňuje ochranné vlastnosti maziva. Volba viskozity by měla být v souladu s požadavky výrobce motoru.
Viskozitní index
Viskozitní index ukazuje, jak moc se viskozita oleje mění s teplotou. Čím vyšší je hodnota indexu viskozity, tím menší je změna viskozity oleje se změnami teploty.
Je důležité si uvědomit, že volba mazacího oleje musí odpovídat doporučením výrobce motoru. Použití nesprávného oleje může vést k negativním následkům, včetně vážného poškození motoru.
Olejové čerpadlo
Hlavní funkcí olejového čerpadla je vytvořit určitý tlak nutný k tomu, aby olej prošel mazacím systémem a dostal se ke všem součástem motoru, které vyžadují mazání. Olejové čerpadlo přeměňuje mechanickou energii (nejčastěji z klikového hřídele motoru) na energii hydraulickou.
V závislosti na typu a konstrukci motoru může být olejové čerpadlo instalováno na různých místech. Například u spalovacích motorů je často instalován v přední části bloku válců. Existují však i další možnosti umístění – na zadním krytu skříně převodovky nebo na setrvačníku motoru.
Jedním z důležitých parametrů olejového čerpadla je průchodnost. Tento indikátor určuje množství oleje, které je čerpadlo schopno dodat do systému za určitý čas. Protože je nutné nejen zajistit dostatečné množství mazání, ale také vzít v úvahu konstrukci a provedení motoru, mohou být olejová čerpadla různá. Například vysokorychlostní motory s vysokým průtokem obvykle používají čerpadla s vyšším průtokem.
Je důležité si uvědomit, že nesprávná činnost nebo porucha olejového čerpadla může způsobit vážné poškození motoru. Dostatečný tlak oleje je důležitou podmínkou pro normální provoz motoru a jeho ochranu před opotřebením. Proto je pravidelná kontrola stavu olejového čerpadla a jeho případná výměna důležitým preventivním opatřením pro udržení spolehlivého provozu motoru.
Olejový filtr
Hlavní funkcí olejového filtru je zachycování mechanických částic a nečistot, které mohou být v oleji. Udržuje olej čistý a čerstvý, zabraňuje vnikání abrazivních částic a usazování usazenin v motoru.
Olej procházející olejovým filtrem je filtrován pomocí speciálního filtračního prvku. Filtrační prvek může být vyroben z různých materiálů, jako je papír, tkanina nebo kov. Má malé póry, které zachycují nejmenší částice kontaminantů.
Nejběžnější typy olejových filtrů jsou:
- Vyměnitelné filtry se skládají z filtrační vložky a pouzdra. Při výměně oleje se takový filtr kompletně vymění.
- Opakovaně použitelné filtry – vybavené vyjímatelnou filtrační vložkou. Při výměně oleje se jednoduše vymění pouze filtrační vložka.
- Síťové filtry mají speciální kovovou síť, která zachycuje velké částice nečistot.
- Odstředivé filtry se používají u některých motorů a fungují na principu odstředivé síly, která odděluje nečistoty z oleje.
Pravidelná výměna olejového filtru spolu s olejem je jedním z důležitých faktorů zajišťujících spolehlivý a odolný chod motoru. To udržuje olej čistý a zabraňuje poškození a opotřebení motoru.