Řízení auta je náročný úkol, který vyžaduje od řidiče velkou zručnost a pozornost ke každému detailu. Jedním z hlavních prvků zodpovědných za řízení automobilu je hřeben řízení. Trh však nabízí dvě možnosti hřebenů řízení: s EUR (elektrický posilovač řízení) a bez. V tomto článku budeme hovořit o rozdílu mezi hřebenem řízení s a bez EUR a jak vybrat vhodnou možnost.
Podstata rozdílu mezi hřebeny řízení s EUR a bez ní spočívá v principu jejich fungování. Hřeben řízení s EUR je vybaven elektromotorem, který pomáhá řidiči manévrovat s volantem s minimální námahou. To znamená, že při otáčení volantem nemusí řidič vyvíjet výrazné úsilí na otáčení volantem, což zajišťuje pohodlné řízení a manévrování.
V případě hřebenu řízení bez EUR se síly působící na volant přenášejí přímo na kola vozidla přes hřeben řízení. Řidič musí mít dostatečnou fyzickou sílu, aby zvládl úsilí nutné k manévrování s vozidlem, zejména při nízkých rychlostech nebo na parkovištích. V porovnání s hřebenem řízení s EUR vyžaduje absence elektrického posilovače od řidiče větší fyzickou námahu.
Je důležité si uvědomit, že přítomnost hřebenu řízení s EUR může výrazně zlepšit bezpečnost jízdy, zejména na silnicích s velkým provozem nebo při provádění složitých manévrů. Pohodlnější řízení umožňuje řidiči soustředit se na vozovku, což zlepšuje celkovou reakci na dopravní situace. V případě poruchy nebo poruchy hřebenu řízení s EUR však může být řízení vozu obtížnější, což vyžaduje opravu.
V důsledku toho výběr hřebenu řízení s nebo bez EUR závisí na preferencích a schopnostech řidiče. Pokud nemáte problém s fyzickým řízením a preferujete při řízení auta klasičtější a mechanický pocit, může být vhodnou volbou hřeben řízení, který není EUR. Pokud si ceníte pohodlí a preferujete snadnější a pohodlnější ovládání, měli byste věnovat pozornost hřebenu řízení s EUR.
Hřeben řízení s a bez ESD: jaký je rozdíl?
Hřeben řízení bez ESD je mechanický a funguje na principu přeměny rotačního pohybu na pohyb translační. Systém hřebenu řízení bez ESD vyžaduje větší úsilí při otáčení volantem, protože řidič sám musí vynaložit veškeré úsilí na ovládání vozu.
Hřeben řízení s elektrickým posilovačem zase využívá elektromotor ke zvýšení úsilí řidiče. Výhodou tohoto systému je, že výrazně snižuje námahu potřebnou k otáčení volantem, zejména při manévrování v nízkých rychlostech nebo parkování. ESD může také pomoci řidiči vyrovnat se s fyzickou zátěží, což je užitečné zejména pro osoby s omezenou pohyblivostí.
Dalším rozdílem mezi hřebenem řízení s a bez ESD je rozdíl v ceně. Hřebeny řízení s ESD jsou složitější a dražší na výrobu, takže takové systémy se obvykle vyskytují v novějších a dražších autech.
V důsledku toho volba mezi hřebenem řízení s a bez ESD závisí na preferencích řidiče a požadavcích vozu. Pokud je pro řidiče důležité snadné ovládání a pohodlí, pak bude nejlepší volbou hřeben řízení s elektrickým systémem řízení. Nicméně pro ty, kteří preferují přímější a analogové připojení k silnici, bude vhodnější tradičnější hřeben řízení bez ESD.
Konstrukce a princip činnosti hřebenu řízení s elektrickým posilovačem řízení
Hřeben řízení s elektrickým posilovačem se skládá z několika hlavních součástí. Základem hřebenu je ozubené kolo, které se připojuje k volantu. Když se volant otáčí, ozubené kolo se otáčí, což způsobuje pohyb hřebene doleva nebo doprava. Na hřebenu jsou instalována ozubená kola, která zajišťují instalaci řídicích tyčí a spojují hřeben s předními koly vozu.
Hřeben řízení s elektrickým posilovačem funguje podle následujícího principu. Elektrický pohon namontovaný na stojanu se skládá z elektromotoru a převodovky. Elektromotor přijímá signály ze snímače polohy volantu a vypočítává požadovaný točivý moment.
Když se vůz pohybuje nízkou rychlostí, když řidič působí silou na volant, elektromotor tuto sílu zesílí a přenese ji na hřeben. Převodovka umožňuje přeměnit vysoké otáčky elektromotoru na dostatečně velký kroutící moment na hřebenu. To umožňuje řidiči snadno natáčet kola a manévrovat při nízkých rychlostech.
Při vysokých rychlostech, kdy řidič vyvine na volant dostatečnou sílu, jej elektromotor nezesiluje, ale pouze pomáhá otáčet hřebenem bez dodatečného zatížení volantu řidiče.
Jednou z vlastností hřebenu řízení s elektrickým posilovačem je schopnost elektronicky ovládat a upravovat sílu. To umožňuje systému řízení přizpůsobit se různým jízdním podmínkám a preferencím řidiče.
V důsledku toho je řízení s elektrickým posilovačem řízení pohodlnější a bezpečnější. Umožňuje řidiči snadno a přesně ovládat vozidlo při nízkých a vysokých rychlostech a také při manévrování. Díky tomu je hřeben řízení s ESD nedílnou součástí moderních systémů řízení automobilů.
Výhody hřebenu řízení s elektrickým posilovačem řízení
Hřeben řízení s elektrickým posilovačem řízení (EPS) je otočný mechanismus, ve kterém je instalován elektromotor a elektrický ovladač. Na rozdíl od hřebenu řízení bez elektrického posilovače řízení je EUR vybaven snímači polohy volantu a poskytuje elektrickou asistenci při otáčení volantem.
Vylepšená jednoduchost ovládání
Jednou z hlavních výhod hřebenu řízení s ESD je vylepšená snadná jízda. Elektrický posilovač řízení umožňuje plynulejší a měkčí otáčení volantu, což snižuje námahu potřebnou k otáčení a manévrování.
Vzhledem k tomu, že hlavní síla dopadá na elektromotor, nemusí řidič vynakládat tolik úsilí jako při použití hřebenu řízení bez elektrického posilovače. To je užitečné zejména při parkování nebo manévrování nízkou nebo vysokou rychlostí.
Vylepšená stabilita a ovládání
Další výhodou hřebenu elektrického posilovače řízení je zlepšená stabilita a kontrola nad vozidlem za jízdy. ESD vám umožní řídit vaše auto s větší přesností a umožní vám rychle reagovat na změny stavu vozovky.
Elektrický posilovač řízení automaticky kompenzuje boční vítr nebo nedokonalosti vozovky a usnadňuje tak řidiči udržet vozidlo v jízdním pruhu. ESD navíc pomáhá předcházet prokluzu předních kol při náhlých manévrech nebo při nouzovém brzdění.
Elektrický posilovač řízení celkově činí vaše vozidlo pohodlnějším a bezpečnější na řízení, takže je lépe ovladatelné, stabilnější a ovladatelnější při různých rychlostech a površích vozovky.
Vlastnosti hřebenu řízení bez elektrického posilovače řízení
Hřeben řízení bez elektrického posilovače se liší od hřebenu řízení s elektrickým posilovačem v mnoha ohledech.
- Žádný elektrický posilovač řízení
- Jednodušší design
- Méně součástek
- Spolehlivější a odolnější
- Vyžaduje větší fyzickou námahu od řidiče
- Zvýšená pevnost a nosnost
Absence elektrického posilovače řízení činí hřeben řízení s neelektrickým posilovačem designově jednodušším a vyžaduje méně komponentů. To vede ke zvýšení spolehlivosti a životnosti této jednotky. Ve srovnání s hřebenem řízení s elektrickým posilovačem vyžaduje hřeben řízení bez elektrického posilovače více fyzického úsilí od řidiče při řízení vozidla.
Hřeben řízení bez posilovače má však zvýšenou pevnost a nosnost, takže je preferovanou volbou pro vozidla, která jsou vystavena těžkým jízdním podmínkám nebo zvlněným vozovkám.