Otázka výběru pneumatik na zimu je relevantní pro všechny majitele automobilů. Mnoho lidí si však klade otázku, zda je možné nadále používat letní pneumatiky při teplotách pod nulou. Bohužel odpověď na tuto otázku je celkem jednoduchá: používání letních pneumatik v zimě se nedoporučuje a může být dokonce nebezpečné.

Letní pneumatiky Určeno pro použití při vysokých teplotách počasí, vyšších rychlostech a na suchém asfaltu. Má speciální složení, které si zachovává své vlastnosti v horkých podmínkách. Při nízkých teplotách však pryž tvrdne a ztrácí svou elasticitu, což následně negativně ovlivňuje přilnavost k vozovce.

Kromě toho, zimní pneumatiky Od letního se liší speciálními lamelami, čepy a dezénem běhounu, které zajišťují lepší přilnavost na ledovém nebo sněhovém povrchu. Díky tomu se vůz lépe ovládá a bezpečně brzdí v zimních podmínkách. Absence takového dezénu u letních pneumatik může vést ke ztrátě ovladatelnosti a dlouhé brzdné dráze, což vážně ohrožuje bezpečnost silničního provozu.

Mýtus nebo realita: letní pneumatiky v mrazu

Миф или реальность: летняя резина на морозе

Otázka možnosti použití letních pneumatik při teplotách pod nulou je natolik kontroverzní, že mezi automobilovými nadšenci existuje mnoho protichůdných názorů. Jedni tvrdí, že letní pneumatiky jsou v mrazu zcela neúčinné a nebezpečné, druzí se domnívají, že se dají bez problémů používat.

Ve skutečnosti je realita někde uprostřed. Jedním z hlavních argumentů proti používání letních pneumatik v chladném období je menší elasticita pryžové směsi. Při nízkých teplotách letní pneumatiky ztvrdnou a ztratí své jedinečné vlastnosti. To vede ke zhoršení adhezních vlastností k povrchu vozovky a následně ke zvýšení brzdné dráhy a riziku ztráty kontroly nad vozem.

Navíc používání letních pneumatik v chladném počasí může způsobit jejich rychlé opotřebení. Tvrdá pneumatika se špatně přizpůsobuje nerovnostem vozovky, což dále namáhá pryž a urychluje její opotřebení.

Existuje však kategorie motoristů, kteří v zimě nadále jezdí na letních pneumatikách a s problémy se nesetkají. Říká se, že vše závisí na stylu jízdy a stavu vozovky. Pokud budete dbát především na rychlost jízdy, prudce nebrzdíte a vyhýbáte se obtížím, pak lze v zimě používat letní pneumatiky.

Je však třeba mít na paměti, že používání zimních pneumatik v chladném období není v mnoha zemích jen doporučením, ale zákonem. Vybavit svůj vůz zimními pneumatikami znamená nejen dbát o svou bezpečnost, ale také dodržovat pravidla a požadavky silničního provozu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje speciální zařízení pro připevnění jízdního kola na zadní dveře auta?

Důsledky používání letních pneumatik v zimě

Последствия использования летней резины зимой

Používání letních pneumatik v zimních podmínkách může mít vážné následky. Při nízkých teplotách ztrácejí letní pneumatiky tuhost a pevnost, což vede ke snížení trakce. To zase výrazně zvyšuje riziko ztráty kontroly a nouzové situace.

Letní pneumatiky nejsou určeny pro použití na kluzkých a zledovatělých vozovkách. Neposkytuje potřebnou trakci a stabilitu v zimních podmínkách. Letní pneumatiky také hůře odstraňují nečistoty a sníh z běhounu, což vede k zanášení a snížení trakce.

Používání letních pneumatik v zimě může být obzvláště nebezpečné na kluzké vozovce. Brzdění a manévrování na letních pneumatikách může způsobit výrazně větší prokluz a ztrátu kontroly nad vozidlem ve srovnání se zimními pneumatikami. To může vést k situacím, kdy auto nedokáže včas zastavit nebo se nedokáže vyhnout srážce s ostatními účastníky silničního provozu.

Navíc používání letních pneumatik v zimě může mít negativní dopad na životnost pneumatik. Při nízkých teplotách se pryžová směs v letních pneumatikách stává tvrdší a křehčí, což vede k rychlejšímu opotřebení a poškození pneumatik. Existuje také zvýšené riziko poškození bočnic pneumatiky při kontaktu s krajnicí nebo obrubníkem kvůli jejich nedostatečné elasticitě.

Z bezpečnostních důvodů se doporučuje používat speciální zimní pneumatiky nebo celoroční pneumatiky, které byly navrženy tak, aby poskytovaly spolehlivou jízdu v zimních podmínkách. Mají speciální dezén, pryžové směsi a obsahují další lamely a čepy pro zvýšení trakce. Používání správných pneumatik v zimě zajišťuje jistotu a bezpečnost při jízdě, snižuje riziko nehod a zajišťuje spolehlivé brzdění a řízení.

Vliv teplot pod nulou na výkon letních pneumatik

Влияние минусовой температуры на характеристики летней резины

Letní pneumatiky jsou navrženy s ohledem na vlastnosti letních provozních podmínek vozidla, včetně vysokých teplot povrchu vozovky a letních dešťů. Nicméně teploty pod nulou mají na výkon této gumy značný vliv.

Hlavním faktorem, který negativně ovlivňuje letní pneumatiky při teplotách pod nulou, je tvrdost pryžových směsí. Letní pneumatiky obsahují více siliky a méně přírodního kaučuku, díky čemuž jsou měkčí a vhodnější pro jízdu ve vysokých teplotách. Při nízkých teplotách se tato měkkost snižuje, což zhoršuje přilnavost gumy k vozovce a zvyšuje brzdnou dráhu vozu.

Letní pneumatiky mají navíc plošší běhoun, který poskytuje optimální trakci při vysokých teplotách. Při teplotách pod nulou se však běhoun letních pneumatik stává tužším a méně pružným, což snižuje jeho schopnost účinně odstraňovat sníh a led z vozovky. To může způsobit smyk a ztrátu kontroly nad vozidlem.

ČTĚTE VÍCE
Fyzikální vysvětlení – proč anténa rádia chytá lépe, když se jí dotknete rukou?

Za zmínku také stojí, že při nízkých teplotách se letní pneumatiky rychleji opotřebovávají. Důvodem je, že nízké teploty způsobují, že pryž je tvrdší, což znamená, že je méně flexibilní a náchylnější k oděru.

Obecně se používání letních pneumatik při teplotách pod nulou nedoporučuje, protože se snižuje kvalita přilnavosti vozovky, zvyšuje se pravděpodobnost nehod a ztráty kontroly nad vozem. Pro bezpečnější pohyb v zimních podmínkách se doporučuje používat zimní pneumatiky, které mají speciální vlastnosti a jsou přizpůsobeny nízkým teplotám, sněhu a ledu.

Video:

Jak jezdit na letních pneumatikách v zimě? / 5 tipů od výrobce pneumatik.

Každý řidič by měl vědět, jak jezdit na letních pneumatikách v ledových podmínkách.