Poměr, jeden z nejdůležitějších parametrů motoru automobilu, je uveden v technické dokumentaci i na motoru samotném. Jedná se o číselnou hodnotu, která určuje vztah mezi otáčkami klikového hřídele motoru a otáčkami výstupního hřídele. Převodový poměr v podstatě odráží vztah mezi otáčkami motoru a rychlostí kol vozidla.
Převodový poměr ovlivňuje dynamiku motoru a jeho účinnost. Protože se výkon a točivý moment motoru přenáší na kola přes převodovku, volba správného převodového poměru umožňuje dosáhnout optimálního výkonu vozidla. Pokud je například nízký převodový poměr, auto rychle zrychlí, ale jeho účinnost bude špatná. Pokud je převodový poměr vysoký, auto bude ekonomické, ale bude zrychlovat pomalu.
Pro změnu převodového poměru je vozidlo vybaveno různými rychlostními stupni v převodovce. Můžete také použít speciální měniče točivého momentu, které mění převodový poměr bez nutnosti řazení. Správné nastavení převodového poměru tak umožňuje dosáhnout optimální kombinace výkonu motoru a účinnosti v různých provozních podmínkách vozidla.
Kde je uveden převodový poměr a co to znamená?

Převodové poměry jsou obvykle uvedeny v technické dokumentaci a výkresech souvisejících s mechanismy, jako jsou ozubená kola, převodovky, mechanické pohony atd.
Určení převodového poměru

Převodový poměr lze zadat různými způsoby v závislosti na typu mechanismu a jeho konstrukci:
- Na výkresech ozubených kol se převodový poměr obvykle uvádí jako poměr počtu zubů na hnacím kole k počtu zubů na hnaném kole. Například 20:40 znamená, že hnací kolo má 20 zubů a hnané kolo má 40 zubů.
- V dokumentaci k převodovkám může být převodový poměr uveden jako desetinný zlomek nebo procento. Například převodový poměr 0.5 znamená, že hnané kolo se otáčí dvakrát pomaleji než hnací kolo.
Hodnota převodového poměru
Hodnota převodového poměru určuje poměr úhlových rychlostí, momentů síly nebo lineárních rychlostí mezi hnacím a hnaným prvkem mechanismu.
V závislosti na převodovém poměru může mechanismus zajistit zvýšení nebo snížení rychlosti, zvýšení nebo snížení síly nebo změnu směru pohybu. Znáte-li převodový poměr a další parametry mechanismu, můžete provádět výpočty a určit jeho vlastnosti.
Umístění indikace převodového poměru

Převodový poměr lze specifikovat různými způsoby v závislosti na typu převodovky. Například u ozubených kol může být specifikován jako poměr počtu zubů na hnacím kole k počtu zubů na hnaném kole. U řemenových pohonů může být zadán jako poměr průměrů řemenu na vstupu a výstupu.
Při volbě převodového poměru je nutné zohlednit požadované provozní vlastnosti mechanismu, jako jsou otáčky, kroutící moment a síla. Nesprávná volba převodového poměru může vést k neúčinnému provozu mechanismu nebo jeho poruše.
Provedení výpočtů převodového poměru a jeho uvedení v technické dokumentaci nám umožňuje zajistit správný chod mechanismu a jeho soulad s požadavky projektu nebo úkolu.
Označení převodového stupně

Převodový poměr udává, kolikrát se vstupní hřídel otáčí rychleji nebo pomaleji než výstupní hřídel. Pokud je převodový poměr větší než jedna, pak se vstupní hřídel otáčí rychleji než výstupní hřídel, což vede ke zvýšení točivého momentu. Pokud je převodový poměr menší než jedna, pak se vstupní hřídel otáčí pomaleji než výstupní hřídel, což vede ke snížení točivého momentu.
Označení převodového poměru se používá především v technické dokumentaci a inženýrských výpočtech. Umožňuje vám určit, jak se změní síla a rychlost otáčení v systému přenosu pohybu. Když znáte převodový poměr, můžete si vybrat nejvhodnější převodový stupeň pro konkrétní úkol.
Je důležité si uvědomit, že převodový poměr může být kladný nebo záporný. Kladná hodnota znamená, že se vstupní a výstupní hřídel otáčí stejným směrem, zatímco záporná hodnota znamená opačné otáčení. To je třeba vzít v úvahu při výběru a provozu převodových mechanismů.
Hodnota převodového poměru

Převodový poměr je uveden v technické dokumentaci a je označen symbolem „i“. Umožňuje odhadnout velikost změny rychlosti otáčení nebo točivého momentu mezi spojenými hřídeli v převodovém mechanismu.
Převodový poměr může být kladný nebo záporný. Kladný převodový poměr znamená, že hnací kolo se otáčí rychleji než hnané kolo. V případě záporného převodového poměru rychlost hnaného kola převyšuje rychlost hnacího kola.
Převodový poměr může být menší než 1, což značí pokles otáček a nárůst točivého momentu, nebo větší než 1, což značí nárůst otáček a pokles točivého momentu. Kromě toho může být převodový poměr roven 1, což odpovídá efektu žádného přenosu síly v mechanismu.
















