Automatická převodovka (AT) je důležitou součástí vozu, která umožňuje řazení bez zásahu řidiče. Komfort a bezpečnost jízdy závisí na správné činnosti automatické převodovky. Jedním z klíčových prvků automatické převodovky je olejový filtr, který hraje důležitou roli při udržování čistoty a účinnosti automatické převodovky.
Olejový filtr v automatické převodovce je navržen tak, aby zachycoval různé nečistoty, jako jsou kovové částice, kal a další nečistoty, které se mohou dostat do oleje a negativně ovlivnit činnost automatické převodovky. Tím, že filtr odstraňuje nečistoty z oleje, zajišťuje hladší a přesnější chod automatické převodovky, což má pozitivní vliv na životnost převodovky a její účinnost.
Je důležité vědět, kdy vyměnit olejový filtr v automatické převodovce, aby se předešlo možným poruchám a poruchám převodovky. Obvykle se doporučuje měnit olejový filtr při každé výměně oleje automatické převodovky, v průměru každých 60 000-80 000 kilometrů. Toto doporučení se však může lišit v závislosti na značce a modelu vozidla a také na provozních podmínkách. Pro přesné informace se proto doporučuje nahlédnout do návodu k obsluze vozidla nebo se poradit s odborníky v autoservisu.
Kdy je potřeba vyměnit olejový filtr v automatické převodovce?
Přestože má olejový filtr obvykle dlouhou životnost, může se časem zanést a ztratit účinnost. Chybějící nebo nesprávně fungující olejový filtr může vést k nechtěnému poškození převodovky, špatnému výkonu a zkrácení životnosti převodovky.
Interval výměny olejového filtru v automatické převodovce závisí na konkrétním modelu vozu a doporučení výrobce. Ve většině případů se však doporučuje měnit olejový filtr automatické převodovky každých 50 000 – 80 000 kilometrů nebo každých 3 – 5 let v závislosti na provozních podmínkách a stylu jízdy.
Kromě doporučeného intervalu by se měl vyměnit také olejový filtr automatické převodovky, pokud jsou zjištěny následující příznaky:
- Kontaminace olejem: Pokud má olej automatické převodovky tmavou barvu, silný zápach nebo obsahuje kovové částice, může to být známka opotřebovaného nebo rozbitého olejového filtru.
- Zvýšená hladina hluku: Pokud při provozu automatické převodovky zaznamenáte zvýšený hluk nebo vibrace, může to znamenat vadný olejový filtr.
- Problémy s řazením: Pokud máte potíže nebo zpoždění při řazení, může to být důsledkem ucpaného olejového filtru.
Pokud zjistíte některý z výše uvedených příznaků nebo pochybností o stavu olejového filtru v automatické převodovce, doporučuje se kontaktovat kvalifikovaného technika, aby filtr zkontroloval a v případě potřeby vyměnil.
Výměna olejového filtru automatické převodovky je jedním z opatření k udržení správné funkce a životnosti automatické převodovky. Pravidelná údržba a včasná výměna olejového filtru pomůže udržet spolehlivost a účinnost automatické převodovky po celou dobu životnosti vašeho vozu.
Indikátory problémů
Pokud se olejový filtr v automatické převodovce nevymění včas, mohou nastat následující problémy:
- Kontaminace olejem. Při delším používání filtru se mohou jeho póry ucpat mechanickými částicemi, usazeninami nebo kovovými úlomky. V důsledku toho olej neprochází filtrem v požadovaném množství, což může vést ke znečištění a problémům s automatickou převodovkou.
- Zvýšené opotřebení dílů. Kovové úlomky, usazeniny a další nečistoty, které se dostanou do oleje, mohou vést ke zvýšenému opotřebení součástí automatické převodovky, jako jsou třecí a synchronizační spojky, ložiska a těsnění.
- Snížený výkon. Znečištěný olej může vést ke špatnému výkonu měniče točivého momentu, změnám v časování řazení a snížení celkového výkonu automatické převodovky.
- Zvýšená spotřeba paliva. Opotřebované díly a problémy s automatickou převodovkou mohou vést ke zvýšené spotřebě paliva.
- Zhoršení celkového stavu automatické převodovky. V případě problémů s olejovým filtrem a znečištěním oleje se zvyšuje riziko poruchy automatické převodovky, což může vést k drahým opravám nebo výměně.
Aby se předešlo těmto problémům, doporučuje se pravidelně měnit olejový filtr v automatické převodovce podle doporučení výrobce automobilu.
Důsledky pozdní výměny
Neprodlená výměna olejového filtru v automatické převodovce může mít vážné důsledky pro provoz vozidla. Tento prvek je zodpovědný za čištění oleje před tím, než vstoupí do měniče točivého momentu a dalších součástí automatické převodovky.
Pokud se olejový filtr nevymění včas, může se časem ucpat nečistotami, usazeninami a kovovými částicemi, které se tvoří během provozu automatické převodovky. Zanesení filtru vede ke zhoršení jeho propustnosti a pronikání kontaminovaného oleje do systému, což může vést k následujícím problémům:
- Přehřívání automatické převodovky. Znečištěný olej není schopen účinně ochladit měnič točivého momentu a další části automatické převodovky, což může způsobit jejich přehřátí a selhání;
- Zvýšené opotřebení dílů. Znečištěný olej obsahuje částice, které mohou poškodit tření dílů a způsobit zvýšené opotřebení součástí automatické převodovky;
- Snížená kvalita řazení. Znečištěný olej není schopen zajistit plynulé a přesné řazení, což se může projevit skoky a cukáním při řazení;
- Zvýšená spotřeba paliva. Zhoršení kvality automatické převodovky může vést ke zvýšení spotřeby paliva, protože motor bude pracovat při větším zatížení.
Obecně platí, že neprodlená výměna olejového filtru v automatické převodovce může způsobit vážné problémy s provozem převodovky, které si vyžádají nákladné opravy nebo výměnu součástí.