Pryž je důležitým prvkem bezpečnosti našich vozů. Když jedeme na dlouhou cestu nebo jen vyjíždíme z garáže, potřebujeme mít jistotu, že pneumatiky na našem voze jsou v dobrém stavu. Kdy přesně ale potřebujete vyměnit pneumatiky? Existují zákonné požadavky na životnost pneumatik? Co na tuto problematiku říkají odborníci?

Řidiči se často potýkají s problémem výběru, kdy vyměnit pneumatiky. Slyšeli o vánočních stromcích a dopravních zákonech, ale ne vždy rozumí tomu, jak je interpretovat. Než přejdeme k problematice zákona, je důležité pochopit, že pneumatiky se opotřebovávají nejen ujetými kilometry, ale také stářím, životností, provozními podmínkami a stavem vozovky. Všechny tyto faktory mohou ovlivnit životnost a bezpečnost pneumatik.

Podle článku 12.2 zákona Ruské federace „O silničním provozu“ musí být minimální výška běhounu pneumatiky u vozidel všech kategorií alespoň 1,6 mm (v kterémkoli místě běhounu pneumatiky). Toto je bezpečnostní opatření pro vozidlo a jeho cestující, které je třeba dodržovat. Pokud zjistíte, že běhoun je v některých oblastech menší, než je uvedeno, je čas vyměnit pneumatiky.

Kdy byste měli vyměnit pneumatiky na autě?

Когда нужно менять резину автомобиля?

Strukturální opotřebení

Структурный износ

Jedním z hlavních příznaků, že je čas vyměnit pneumatiky, je přítomnost opotřebení běhounu. Běhoun pneumatiky hraje klíčovou roli při zajišťování trakce za jízdy. Pokud hloubka dezénu klesne pod maximální přípustnou hodnotu stanovenou zákonem, měly by být pneumatiky vyměněny. Obvykle je to 1,6 mm, ale bezpečnější je vyměnit pneumatiky, když hloubka běhounu dosáhne 3 mm.

Dočasné opotřebení

I při absenci strukturálního opotřebení ztrácí pryž v průběhu času své výkonnostní vlastnosti. Přirozené stárnutí, vystavení vysokým a nízkým teplotám, ultrafialovému záření a dalším faktorům ovlivňují vlastnosti pryže. Přestože stáří pneumatik není jediným ukazatelem pro výměnu, doporučuje se měnit pneumatiky alespoň jednou za 5 let, a to i při minimálním počtu najetých kilometrů.

Je důležité, aby se: Kromě opotřebení a stárnutí byste si měli dát pozor i na viditelná poškození gumy, jako jsou řezné rány, rýhy nebo kýly. Pokud je takové poškození zjištěno, je potřeba vyměnit i pneumatiky, protože mohou způsobit poškození za jízdy.

Otázka výměny pneumatik by se tedy neměla odkládat na později, protože bezpečnost by měla být vždy na prvním místě. Pamatujte, že pravidelná údržba a kontrola stavu vašich pneumatik vám pomůže vyhnout se nehodám a zajistí hladkou a bezpečnou jízdu na silnici.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně chránit čelní sklo automobilu před kameny a prasklinami - hlavní metody a nejlepší nátěrové materiály

Maximální opotřebení běhounu

Existují určitá pravidla a požadavky, které upravují maximální povolené opotřebení běhounu. To je založeno na hloubce dezénu měřené v milimetrech. Obecně se uznává, že běhoun je již opotřebovaný, pokud je jeho hloubka menší než 1,6 mm. V tomto stavu není pneumatika schopna poskytnout požadovanou úroveň trakce a vyrovnat se s vodou na vozovce, což může vést k nebezpečným situacím.

Jak zkontrolovat hloubku dezénu?

Как проверить глубину протектора?

Doma si můžete hloubku dezénu zkontrolovat pomocí speciálního přístroje – hloubkoměru. Tento nástroj vám umožňuje přesně změřit hloubku dezénu na různých místech pneumatiky a porovnat výsledky s normou. Minimální přípustná hloubka dezénu pro bezpečné používání pneumatik musí být minimálně 1,6 mm.

Stav běhounu můžete sledovat také otáčením kola auta. Rovnoměrné a hladké opotřebení ukazuje na normální provoz a soulad stavu běhounu s normami. Pokud zjistíte velké opotřebení nebo nerovnoměrné opotřebení běhounu, může to znamenat problém s odpružením nebo nesprávným seřízením kol.

Nutno vyměnit pneumatiky

Необходимость замены шин

Pokud je hloubka dezénu 1,6 mm nebo méně, pneumatiky by měly být okamžitě vyměněny. Tento požadavek je zakotven v legislativě mnoha zemí a je odůvodněn bezpečností silničního provozu. V praxi se doporučuje měnit pneumatiky při hloubce dezénu 3 mm nebo méně, aby byla zajištěna optimální bezpečnost a přilnavost na všech typech povrchu vozovky.

Maximální opotřebení běhounu je tedy dáno nejdůležitějšími bezpečnostními požadavky a je 1,6 mm. Pro zajištění optimální trakce na vozovce se doporučuje vyměnit pneumatiky, když hloubka dezénu dosáhne 3 mm.

Změna sezóny

Изменение сезона

Když se sezóna změní, může to být jeden z nejzřejmějších důvodů pro výměnu pneumatik na vašem voze. V závislosti na klimatických podmínkách a typu pneumatik mohou změny počasí vážně ovlivnit bezpečnost a výkon vozidla.

V první řadě je potřeba počítat s tím, že letní a zimní pneumatiky mají rozdílné dezény a vlastnosti. Zimní pneumatiky mají hlubší běhoun a měkčí pryžovou směs pro zajištění dobré trakce za nízkých teplot a na sněhu a ledu. Letní pneumatiky mají naopak menší bloky běhounu a tvrdší pryžovou směs, aby poskytovaly lepší stabilitu a přilnavost na suché a horké vozovce.

Přezutí z letních pneumatik na zimní se doporučuje při poklesu okolní teploty pod +7°C. Letní pneumatiky se při takových teplotách začnou hůře vyrovnávat s povrchem vozovky, čímž jsou méně bezpečné a zhoršují brzdný výkon vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Je možné instalovat tažné zařízení na auto vlastníma rukama?

Je důležité mít na paměti, že správné pneumatiky na autě mají významný vliv na bezpečnost a pohodlí jízdy. Proto se doporučuje sledovat sezónní změny a pneumatiky měnit včas, abyste zajistili maximální bezpečnost na silnici a předešli problémům s jízdou v závislosti na povětrnostních podmínkách.

Hroty v gumě – trvanlivost

Životnost pneumatik s hroty je obvykle udávána výrobcem a závisí na více faktorech. Mezi hlavní patří kvalita samotné gumy a intenzita jejího používání.

Vysoce kvalitní pneumatiky s hroty vyrobené pomocí moderních technologií si mohou zachovat své vlastnosti po dobu 3-5 sezón. S každou sezónou používání se však čepy začnou lámat nebo opotřebovávat, což vede ke zhoršení jejich účinnosti. Čím větší opotřebení čepů, tím menší trakce.

Intenzita používání také ovlivňuje životnost pneumatik s hroty. Pokud jezdíte na zledovatělých silnicích každý den nebo často používáte pneumatiky s hroty během zimní sezóny, mohou hroty selhat již po jedné nebo dvou sezónách.

Chcete-li prodloužit životnost pneumatik s hroty, musíte dodržovat provozní řád. Vyvarujte se prudké akcelerace a brzdění a pravidelně kontrolujte pneumatiky, zda nejsou poškozené.

Je důležité si uvědomit, že bez ohledu na životnost pneumatik s hroty je nelze používat v teplé sezóně. Hroty mohou poškodit asfaltový povrch a snížit jízdní komfort. Proto se po nástupu jara a tání doporučuje vyměnit pneumatiky s hroty za letní.

Video:

Zimní pneumatiky. Moje tajemství správného záběhu zimních pneumatik. Mnoho lidí to neví.

Kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní?

Zimní pneu a letní pneu. PROČ a KDY měnit pneumatiky?