Rotační motor je zařízení, které přitahuje pozornost automobilových nadšenců a zkušených mechaniků svým naprosto jedinečným designem a vynikajícími vlastnostmi. Mnoho lidí se však diví, kolik zdvihů má rotační motor a čím je tak výjimečný.

Jedním z charakteristických rysů rotačního motoru je jeho princip činnosti. Na rozdíl od běžného pístového motoru, který má kompresní zdvih a výkonový zdvih, rotační motor využívá princip otáčení třídeskového rotoru uvnitř utěsněné komory. To je důvod, proč je rotační motor také známý jako „Wankelův“ motor, podle svého tvůrce Felixe Wankela.

Abyste však pochopili, kolik zdvihů má rotační motor, musíte nejprve pochopit, že celá konstrukce tohoto motoru je kombinací čtyř zdvihů. Jedná se o tato opatření:

  • Kouření – tento zdvih je zodpovědný za vstup směsi vzduchu a paliva do spalovací komory.
  • Komprese — při tomto zdvihu je směs plynů stlačena, což vede k jejímu spalování.
  • Práce – zdvih pohybuje rotorem a výslednou energii využívá k otáčení klikového hřídele.
  • Vyčerpat — při tomto zdvihu se uvolňují výfukové plyny, což umožňuje určit výkon a účinnost motoru.

Rotační motor tedy vykonává cyklus čtyř zdvihů za otáčku, na rozdíl od pístových motorů, které provádějí šest zdvihů. V tom spočívá jedinečnost rotačního motoru, který díky své konstrukci dosahuje vysokého výkonu a účinnosti v provozním režimu.

Počet zdvihů rotačního motoru

Количество тактов у роторного двигателя

Rotační motor, známý také jako Wankelův spalovací motor, se liší od běžných pístových motorů. Využívá třípatrový rotor ve tvaru trojúhelníku, který se otáčí uvnitř oválné kompresní komory.

Na rozdíl od pístových motorů, které mají čtyři zdvihy (směs, komprese, provoz, výfuk), Wankelův rotační motor pracuje na principu tří zdvihů:

1. Vstupní fáze:

1. Впускная фаза:

Během nasávání vzduchu a paliva se rotor otáčí a přivádí vzduch do kompresní komory speciálními vstupními otvory. V této fázi je kompresní komora naplněna směsí vzduchu a paliva.

2. Komprese a zapalování:

2. Сжатие и зажигание:

Jak se rotor dále otáčí, kompresní komora se zužuje a směs se stlačuje. Zapalovací svíčka zároveň zapálí směs, která způsobí explozi a nastartuje motor.

3. Práce a uvolnění:

3. Работа и выпуск:

Poté, co se rotor dále otáčí, stlačená směs exploduje a tlačí na rotor, což způsobí jeho otáčení. V důsledku tohoto otáčení rotoru se píst pohybuje dolů a tlačí výfukové plyny výfukovými otvory.

ČTĚTE VÍCE
Jak se správně nazývá speciální kartáč používaný k odstraňování sněhu a ledu z auta?

Wankelův rotační motor tak vykoná všechny potřebné zdvihy (sání, komprese, chod, výfuk) v jedné otáčkě rotoru. Díky tomu je ve srovnání s pístovými motory kompaktnější a vysoce výkonný.

Co určuje počet klíšťat?

Что определяет количество тактов?

Počet zdvihů u rotačního motoru určuje schopnost motoru vykonat práci v daném čase. Když je rotační motor v chodu, každý zdvih se skládá z kroků, kterými motor prochází, aby mohl vykonávat své funkce. Počet zdvihů závisí na typu rotačního motoru a jeho konstrukci.

Nejběžnějším typem rotačního motoru je spalovací motor. Funguje na principu čtyř taktů: sání, komprese, chod a výfuk. Každý zdvih probíhá v jiné fázi chodu motoru a celkový počet zdvihů určuje rychlost a účinnost motoru.

Počet zdvihů se může lišit také u jiných typů rotačních motorů, jako jsou motory s vnějším spalováním nebo statorové motory. Tyto motory mohou mít jiný počet zdvihů než čtyři, v závislosti na jejich konstrukci a účelu.

Pro stanovení nejúčinnějšího počtu zdvihů u rotačních motorů se provádějí různé studie a experimenty. Účelem těchto studií je optimalizovat výkon a účinnost motoru a také snížit emise.

Pro záznam a analýzu údajů o počtu zdvihů u rotačních motorů se používá tabulka, která udává hodnoty různých parametrů a charakteristik motorů s různým počtem zdvihů. Taková tabulka umožňuje porovnat různé motory a vybrat ten nejvhodnější pro konkrétní úkol.

Počet opatření popis
2 tahy Motor s vnějším spalováním, také známý jako dvoudobý motor
4 tahy Spalovací motor, známý také jako čtyřdobý motor
6 tahů Spalovací motor používaný v některých závodních vozech
8 tahů Spalovací motor používaný v některých velkých nákladních automobilech
12 tahů Spalovací motor používaný v některých lodích

Výhody a nevýhody různých možností

Při výběru rotačního motoru stojí za zvážení jeho takt, který určuje počet cyklů rotace rotoru na hřídeli. Různé možnosti rotačního motoru mají své výhody a nevýhody, které je třeba vzít v úvahu při výběru.

Jednotaktní motory mají jednoduchý design a méně dílů, díky čemuž jsou spolehlivější a odolnější. Mají také kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, což je důležité zejména u mobilních zařízení. Jednotaktní motory však mají nízký výkon a otáčky rotoru, což omezuje jejich použití v některých aplikacích.

ČTĚTE VÍCE
Proč zjišťovat, kolik ppm to bude ráno? Odborné rady o účincích alkoholu na organismus a důsledcích konzumace

Dvoutaktní motory poskytují vyšší výkon a rychlost rotoru ve srovnání s jednodobými. Mají dobrou účinnost a umožňují vám získat větší výkon při stejné hmotnosti motoru. Jsou však designově složitější a vyžadují více

Vliv počtu zdvihů na chod motoru

Влияние количества тактов на работу двигателя

Počet zdvihů u rotačního motoru má přímý vliv na jeho výkon a účinnost. Zdvih je jeden úplný cyklus provozu motoru, který se skládá z kombinace různých procesů: sání, komprese, spalování a výfuk. V závislosti na počtu zdvihů může být motor dvoudobý nebo čtyřdobý.

Dvoudobé rotační motory mají dva zdvihy: sací-kompresní-spalovací a výfukové, ke kterým dochází při jedné otáčkě klikového hřídele. Díky tomu jsou kompaktní a lehké, ale jsou méně výkonné a účinné než čtyřdobé motory.

Čtyřdobé rotační motory mají čtyři zdvihy: sací, kompresní, spalovací a výfukový. Ke každému zdvihu dochází při různých otáčkách klikového hřídele, což zajišťuje plynulejší chod motoru a zvyšuje jeho výkon a účinnost. Jsou však složitější a vyžadují více místa k instalaci.

Při výběru rotačního motoru je nutné vzít v úvahu jeho účel a provozní nároky. Dvoutaktní motory se častěji používají v malých technických zařízeních, jako jsou skútry nebo pojízdné traktory, kde je důležitá skladnost a lehkost. Čtyřdobé motory se častěji používají v automobilovém a námořním průmyslu, kde je vyžadován vysoký výkon a účinnost.

typ motoru Výhody Omezení
Dvoudobý — Kompaktní a lehký
– Menší rozměry a hmotnost
– Jednoduchost designu
— Menší výkon
— Nízká účinnost
— Vyšší spotřeba paliva
Čtyřtaktní – Velká síla
– Vysoká účinnost
— Nízká spotřeba paliva
— Velké rozměry a hmotnost
— Složitost designu

Obecně platí, že volba mezi dvoudobým a čtyřdobým rotačním motorem závisí na konkrétních podmínkách a požadavcích aplikace. Oba typy motorů mají své výhody a nevýhody, proto je důležité pečlivě vybírat, abyste dosáhli co nejlepších výsledků.

Video:

Rotační zlo? Žádná zábava!

Rotační motor. Princip činnosti a základy konstrukce. 3D animace

Detailní demontáž rotačního motoru Mazda Renesis (13B-MSP). Jak to vůbec funguje!?