Správné zatáčení v autě je jednou ze základních dovedností řidiče. Je důležité pochopit, jak správně ovládat pedály, abyste zajistili bezpečnost a pohodlnou jízdu.
Při zatáčení je potřeba sešlápnout dva pedály – plyn a spojku. Ale co přesně musíte s těmito pedály udělat?
Ve skutečnosti vše závisí na typu převodovky, kterou má vaše auto. Pokud máte manuální převodovku, musíte při zatáčení lehce uvolnit plynový pedál a sešlápnout pedál spojky, abyste přeřadili na nižší rychlostní stupeň. To je nezbytné pro zvýšení výkonu a přípravu vozu na výjezd ze zatáčky. Poté můžete v případě potřeby znovu sešlápnout plynový pedál a zrychlit.
Jak se otočit v autě
Při otáčení auta je třeba provést několik kroků, abyste manévr dokončili bezpečně a hladce. Níže jsou uvedeny hlavní kroky:
1. | Ujistěte se, že jste zapnuli příslušný blinkr. Chcete-li odbočit doleva, stiskněte levý směrový pedál a chcete-li odbočit doprava, stiskněte pravý pedál. To upozorní ostatní řidiče na váš záměr odbočit. |
2. | Před vjezdem do zatáčky snižte rychlost. Snižujte rychlost postupně, abyste měli dostatek času a manévrovatelnosti na bezpečné zatáčení. |
3. | Zkontrolujte pohyb vašeho vozu a nastavte přední kola do požadovaného úhlu natočení volantu. Ujistěte se, že vaše kola směřují doprava nebo doleva, v závislosti na směru, kterým se chystáte zatáčet. |
4. | Plynule otočte volantem do příslušného směru. Neotáčejte náhle volantem, abyste neztratili kontrolu nad vozidlem. |
5. | Ujistěte se, že se nekřížíte s jinými vozidly nebo chodci a pokračujte po zvolené cestě. Zkontrolujte si zpětná zrcátka a otočte hlavu, abyste se ujistili, že řídíte bezpečným způsobem. |
Toto jsou základní kroky, které musíte dodržet, aby bylo vaše auto bezpečně otočeno. Pamatujte, že správné provedení těchto kroků a udržení pozornosti řidiče za všech okolností jsou klíčem k bezpečnému manévru.
Poloha nohou při otáčení
Při zatáčení se doporučuje sledovat polohu pravé a levé nohy a správně rozložit tlak na pedály.
Pravá noha
Pravá noha je obvykle umístěna na pedálu plynu a brzdy. Při zatáčení, zejména na silnicích s vlásenkovými zatáčkami nebo omezeným manévrovacím prostorem, je vhodné před převzetím kontroly nad volantem mírně zvednout nohu z plynu. To pomůže snížit pravděpodobnost nehody při neočekávaném sešlápnutí plynového pedálu.
Při zatáčení se doporučuje nechat pravou nohu na brzdovém pedálu, abyste byli připraveni na možnou situaci, která bude vyžadovat okamžité zastavení. Držte nohu na brzdovém pedálu, aby ho mohla v případě potřeby snadno sešlápnout.
Levá noha
Levá noha je obvykle umístěna na spojkovém pedálu, pokud má vůz manuální převodovku. Během obratu by měla být levá noha odpočinutá a v klidu. Je důležité vyhnout se situaci, kdy by levá noha mohla náhodně sešlápnout spojkový pedál a způsobit nežádoucí následky.
Při zatáčení vozu s automatickou převodovkou by měla být vaše levá noha, stejně jako pravá, na podlaze vozu, aniž byste tlačili na spojkový pedál.
Udržení správné polohy nohou při zatáčení je důležité pro bezpečnou jízdu. Důsledná praxe pomůže tomu, aby se tato akce stala automatickou a zlepšila vaši reakci na jízdní situace.
Výběr plynového pedálu
Volba plynového pedálu závisí na konkrétní situaci a stylu jízdy. Existují dva hlavní přístupy k výběru plynového pedálu během zatáčky:
1. Plynule sešlápněte plynový pedál.
Někteří řidiči dávají přednost jemnému sešlápnutí plynového pedálu při zatáčení. To jim umožňuje kontrolovat rychlost vozidla a udržovat stabilní trajektorii za zatáčkou. Jemné sešlápnutí plynového pedálu pomáhá vyhnout se náhlým změnám rychlosti a potenciálně nebezpečným situacím.
2. Ostře sešlápněte plynový pedál.
Ostatní řidiči při zatáčení raději sešlápnou plynový pedál. Tento přístup vám umožňuje rychleji projíždět zatáčky a zrychlovat z nich. Tento způsob však vyžaduje opatrnost a plynulý přechod na brzdový pedál po dokončení zatáčky, aby se snížila rychlost a znovu získalo kontrolu nad vozidlem.
Je důležité mít na paměti, že výběr plynového pedálu musí být vědomý a musí odpovídat podmínkám provozu. Řidič musí být připraven na všechny nepředvídatelné okolnosti a přizpůsobit styl jízdy aktuální situaci.
Volba plynového pedálu při zatáčení tedy závisí na osobních preferencích řidiče a specifikách stavu vozovky. Hlavní je být při řízení pozorný, přemýšlivý a zodpovědný.
Použití ruční brzdy
Chcete-li použít ruční brzdu, musíte provést následující kroky:
- Ujistěte se, že je vaše vozidlo zcela zastaveno.
- Určete umístění ruční brzdy. U většiny vozů je ruční brzda umístěna mezi předními sedadly, ve středové konzole nebo loketní opěrce.
- Zvedněte rukojeť ruční brzdy zatažením k sobě nebo otočením do příslušného směru (v závislosti na konstrukci vozidla). Ujistěte se, že je rukojeť uzamčena a bezpečně drží vozidlo.
- V případě potřeby přidejte další podporu pomocí hlavní brzdy sešlápnutím brzdového pedálu, dokud se vozidlo úplně nezastaví.
Chcete-li odstranit ruční brzdu, opakujte výše uvedené kroky v opačném pořadí. Ujistěte se, že jste správně provedli všechny kroky, abyste zabránili pohybu vozidla, když uvolníte ruční brzdu.
Ruční brzdu lze také použít ve spojení s hlavním brzdovým systémem při jízdě do kopce nebo z kopce. V tomto případě lze použít ruční brzdu, aby se zabránilo pohybu vozidla vzad nebo vpřed ve svahu. Pamatujte však, že ruční brzda není určena k dlouhodobému používání za jízdy a při nesprávném používání může způsobit opotřebení brzdového systému.