Mechanický otáčkoměr je zařízení používané k měření rychlosti otáčení hřídele, rotoru nebo jiného mechanismu. Je to důležitý nástroj používaný v různých oblastech, jako je letectví, automobilový průmysl, strojírenství a mnoho dalších.

Základní myšlenka, jak mechanický tachometr funguje, je založena na principu setrvačnosti. Díky tomuto principu zařízení určuje rychlost otáčení objektu. Uvnitř otáčkoměru je otočný číselník, na kterém jsou vyznačeny jednotky rychlosti (často otáčky za minutu nebo stupně). Když se hřídel nebo rotor začne otáčet, působí na jeden konec mechanismu, který toto otáčení přenáší na číselník otáčkoměru.

Uvnitř mechanického otáčkoměru jsou také speciální pružiny a tlumiče, které pomáhají zařízení pracovat v širokém rozsahu rychlostí. Když se vnější předmět začne otáčet, energie se přenese do mechanismu otáčkoměru, což způsobí otáčení číselníku. Změna polohy ukazatele na stupnici umožňuje uživateli určit rychlost otáčení objektu.

Princip činnosti mechanického tachometru

Uvnitř mechanického otáčkoměru je mechanismus vinutých pružin, který je poháněn rotujícím předmětem prostřednictvím speciálního hnacího mechanismu. Když se objekt otáčí, pružina se navíjí nebo odvíjí v závislosti na rychlosti otáčení.

Rotace pružiny se přenáší na ukazatel, který se pohybuje po stupnici mechanického otáčkoměru. Čím vyšší je rychlost otáčení, tím více se pružina odvíjí a tím více se ukazatel pohybuje po stupnici. Stupnice na mechanickém otáčkoměru obvykle udává rychlost otáčení v otáčkách za minutu (RPM).

Další prvky mechanického otáčkoměru

Kromě hlavního mechanismu může mít mechanický tachometr další prvky, jako je osvětlení pro snadné čtení stupnice ve tmě. Může být také poskytnut mechanismus pro resetování ukazatele po každém měření, takže tachometr je připraven na nové měření. Některé modely mohou mít také další stupnice pro měření dalších parametrů, jako jsou otáčky motoru a rychlost vozidla.

Aplikace mechanického tachometru

Применение механического тахометра

Mechanické tachometry jsou v automobilech široce používány, aby umožnily řidičům sledovat otáčky motoru. To je užitečné pro určení optimálního rozsahu otáček motoru pro efektivní řízení vozidla a zabránění přehřátí nebo poškození. Mohou být také použity v jiných aplikacích, kde je vyžadováno měření rychlosti otáčení, jako je průmysl nebo přístrojová technika.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody použití elektrického posilovače řízení v autech?

Otáčkoměr a měření rychlosti

Счетчик оборотов и измерение скорости

Základní princip činnosti mechanického otáčkoměru je založen na použití rotačních prvků, jako jsou hřídele a ozubená kola, které jsou spojeny s měřeným objektem. Jak se objekt otáčí, otáčí se také hřídele a ozubená kola, které přenášejí pohyb na stupnici nebo zobrazovací systém.

Otáčkoměr v mechanickém otáčkoměru je reprezentován ručičkou nebo číselníkem, který udává počet otáček za minutu (ot/min) nebo jinou jednotku rychlosti otáčení. Na indikátoru jsou často vyznačené hodnoty, které pomáhají určit přesnou rychlost otáčení.

Výhody mechanického tachometru:
1. Snadné a spolehlivé použití.
2. Vysoká přesnost měření při správné konfiguraci.
3. Možnost provozu i bez externího napájení.

Mechanické otáčkoměry mají navíc vysoký stupeň životnosti a odolnosti vůči vnějším vlivům, díky čemuž jsou obzvláště spolehlivé v prostředí s vysokými vibracemi nebo extrémními teplotními podmínkami.

Mechanický otáčkoměr je široce používán v automobilovém průmyslu k určení rychlosti otáčení klikového hřídele motoru. Umožňuje řidičům ovládat otáčky motoru, zejména při řazení nebo při použití plynu.

Otáčkoměry se také používají v průmyslu k měření rychlosti otáčení generátorů, čerpadel, ventilátorů a dalších strojů. Pomáhají odhalit problémy zařízení, jako je opotřebení nebo přehřátí.

V důsledku toho je mechanický tachometr nepostradatelným nástrojem pro sledování rychlosti otáčení a měření rychlosti různých motorů a mechanismů. Má vysokou úroveň přesnosti, spolehlivosti a trvanlivosti, což z něj činí nepostradatelný nástroj pro zachování bezpečnosti a účinnosti různých systémů a zařízení.

Komponenty mechanického tachometru

Компоненты механического тахометра

Mechanický tachometr se skládá z několika hlavních součástí, z nichž každá plní svou vlastní funkci pro správnou funkci zařízení. Zde jsou hlavní součásti mechanického tachometru:

1. Kladka: Je to hlavní součást, která se otáčí působením rotačního mechanismu motoru. Řemenice má stupnici se značkami, které umožňují určit rychlost otáčení motoru nebo jiných rotačních mechanismů. Na kladce může být také namontovaný ukazatel nebo indikátor, který ukazuje aktuální rychlost otáčení.

2. Jaro: Pružina slouží k otáčení kladky v požadovaném směru a udržování její stabilní polohy během provozu. Vytváří sílu proti otáčení řemenice, která umožňuje otáčení řemenice podle otáček motoru.

3. Přenosová soustava: Převodový systém se skládá z mechanismů, které přenášejí rotaci z kladky na stupnici a ukazatel. Poskytuje plynulé a přesné zobrazení rychlosti otáčení na stupnici, takže řidič může snadno odečíst aktuální rychlost.

ČTĚTE VÍCE
Asté dotazy týkající se palivového systému nafty - co je vstřikovací čerpadlo, jak funguje a proč je důležité pro vůz

4. Měřítko: Stupnice je lineární dělení, které umožňuje určit rychlost otáčení rotačního mechanismu. Značky na stupnici odpovídají konkrétním rychlostem otáčení, obvykle vyjádřeným v otáčkách za minutu (RPM).

5. Šipka: Šipka namontovaná na řemenici se otáčí a ukazuje aktuální rychlost otáčení. Může být vyroben ve formě šipky nebo indikátoru a může mít různé barvy, aby řidiči usnadnil vnímání údajů.

6. Tělo: Pouzdro otáčkoměru chrání vnitřní komponenty, zajišťuje jejich správnou polohu a usnadňuje instalaci zařízení do automobilu nebo jiného mechanismu.

Údržba a seřízení mechanického tachometru

Обслуживание и настройка механического тахометра

Prvním krokem údržby je vyčištění a kontrola mechanismu otáčkoměru. K tomu je třeba pečlivě odstranit prach a nečistoty z povrchů, namazat pohyblivé mechanismy a zkontrolovat jejich výkon. Je také důležité zkontrolovat stav kabelu a kontaktů a v případě potřeby je vyměnit.

Po vyčištění a kontrole mechanismu je potřeba seřídit mechanický tachometr. Chcete-li to provést, postupujte podle pokynů výrobce, které obsahují všechny potřebné údaje pro nastavení. Zvláštní pozornost je třeba věnovat nastavení správných jednotek měření a kalibraci stupnice.

Je důležité si uvědomit, že nastavení mechanického otáčkoměru je proces, který vyžaduje přesnost a pozornost k detailu. Pokud tedy máte nějaké potíže nebo pochybnosti, obraťte se raději na odborníka, který vám pomůže správně nastavit tachometr.

Po nastavení tachometru je třeba zkontrolovat přesnost měření. K tomu můžete použít speciální zařízení pro otestování rychlosti otáčení nebo porovnání naměřených hodnot s jinými měřicími přístroji.

Konečně po údržbě a seřízení je mechanický tachometr připraven k použití. Před použitím se doporučuje pravidelná kontrola a v případě potřeby kalibrace.

Video:

Jak připojit tachometr. Jak zkontrolovat tachometr

Pojďme se naučit řídit ručně. Nezastavme se na kopci!

Snímač otáčkoměru pro naftové a benzínové motory (na setrvačníku)