Mnoho majitelů automobilů ví, co je nutné výměna oleje a filtru olejového systému, protože to zajišťuje normální provoz motoru a prodlužuje jeho životnost. Ne každý však ví, že to nejsou jediné detaily které je třeba v autě pravidelně měnit.

Je důležité sledovat stav palivového filtru, protože jeho ucpání může vést k nedostatku paliva nebo dokonce k poruše motoru. Tento filtr se doporučuje měnit každých 10-15 tisíc kilometrů.

Nezapomeňte na součásti brzdového systému. Poslech a výměna brzdových destiček, kotoučů a kapaliny je nedílnou součástí údržby vozidla, které je potřeba dělat pravidelně.

Co je třeba na autě změnit?

Olej a filtry

Systém mazání motoru je jedním z nejdůležitějších systémů v automobilu. Olej je nutné měnit podle doporučení výrobce v závislosti na ujetých kilometrech a provozních podmínkách. Olejový filtr by se měl měnit spolu s olejem, aby se zabránilo vniknutí nečistot do mazacího systému.

Brzdové kotouče a destičky

Brzdový systém je jedním z nejdůležitějších pro bezpečnost vozidla. Pravidelně kontrolujte stav brzdových kotoučů a destiček a v případě potřeby je vyměňte. Opotřebované brzdové kotouče a destičky mohou snížit brzdný výkon a prodloužit brzdnou dráhu.

baterie

Baterie je zdrojem energie pro elektrické systémy vozidla. Průměrná životnost baterie je přibližně 3-5 let. Pokud zjistíte, že potřebujete restartovat motor nebo nabíjet baterii častěji než obvykle, možná je čas baterii vyměnit.

Hnací řemeny

Hnací řemeny, jako je rozvodový řemen a řemen alternátoru, hrají důležitou roli ve fungování motoru a elektrického systému vozidla. Pravidelně kontrolujte stav a napnutí řemenů a v případě potřeby je vyměňte, abyste předešli poruchám a nehodám.

To jsou jen některé z klíčových komponentů, které je třeba ve vašem voze pravidelně vyměňovat. Pravidelná údržba a výměna opotřebovaných dílů pomůže udržet výkon a spolehlivost vašeho vozidla po mnoho let.

Olej a filtry jsou klíčem ke spolehlivosti

Výměna oleje

Motorový olej je důležitým prvkem pro mazání a chlazení motoru. Během provozu vůz podléhá stárnutí a znečištění, což může vést ke zhoršení výkonu motoru a dokonce k poruše. Nedílnou součástí údržby jsou proto pravidelné výměny oleje.

Intervaly výměny oleje se mohou lišit v závislosti na značce a modelu vašeho vozidla. Obvykle se doporučuje měnit olej každých 5 tisíc kilometrů nebo každých 6 měsíců. Některé moderní modely automobilů však používají trvanlivý olej, který si dokáže zachovat své vlastnosti po delší dobu.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jen tak bez následků nalít novou brzdovou kapalinu do auta?

Výměna filtrů

Замена фильтров

Filtry v autě plní roli čištění paliva, oleje a vzduchu od nečistot a částic. Zabraňují vnikání nečistot a cizích látek do systému, což chrání motor před poruchami a prodlužuje jeho životnost.

Pravidelná výměna filtrů je nezbytná pro udržení kvalitního výkonu motoru a zamezení předčasného opotřebení jeho částí. Obecně se doporučuje měnit olejový filtr při každé výměně oleje, vzduchový filtr každých 20 tisíc kilometrů nebo jednou ročně a palivový filtr každých 40 tisíc kilometrů nebo každé dva roky.

Dodržováním těchto doporučení pro výměnu oleje a filtrů zajistíte spolehlivý chod motoru vašeho vozu a prodloužíte jeho životnost.

Pamatujte, že výměna oleje a filtrů je klíčem k vaší bezpečnosti na silnici a zdraví vašeho vozu!

Pneumatiky a kola – bezpečnost na silnici

Шины и диски - безопасность на дороге

Pneumatiky jsou hlavním bodem kontaktu vozidla s vozovkou, takže jejich stav hraje důležitou roli v bezpečnosti silničního provozu. Správný tlak v pneumatikách zajišťuje optimální trakci a výkon vozidla. Nízký tlak v pneumatikách představuje riziko překalibrování a poškození pneumatiky, což může vést k problémům s ovládáním vozidla a dokonce k nehodě. Kromě tlaku je nutné sledovat i stav běhounu a pravidelně kontrolovat jeho opotřebení.

Kola hrají také důležitou roli v bezpečnosti silničního provozu.

Vysoce kvalitní kola jsou schopna odolat velkému zatížení a pevně držet pneumatiky, což zajišťuje stabilitu a ovladatelnost vozu. Správně zvolená kola navíc mohou snížit riziko ohnutí a poškození pneumatiky, zejména při projíždění výmolů nebo překážek na silnici.

Je důležité pravidelně kontrolovat, zda vaše ráfky nejsou prasklé, promáčknuté, zkorodované nebo jinak poškozené. Pokud jsou zjištěny problémy, musíte disk okamžitě vyměnit, abyste předešli možným nehodám v budoucnu.

Brzdové destičky a rotory – nouzové zastavení

Brzdové destičky a rotory hrají klíčovou roli při bezpečném a rychlém zastavení vašeho vozidla. Pracují ve dvojicích a jejich stav by měl být pravidelně kontrolován. Pokud jsou brzdové destičky a rotory opotřebované nebo poškozené, může to vést k vážným následkům a vyžadovat nouzové zastavení vozidla.

Brzdové destičky

Тормозные колодки

Brzdové destičky neboli brzdové obložení jsou součástí brzdového mechanismu a jsou v přímém kontaktu s brzdovými kotouči nebo bubny. Poskytují tření potřebné ke zpomalení nebo zastavení vozu. Během provozu se brzdové destičky opotřebovávají a vyžadují výměnu.

ČTĚTE VÍCE
V jakých situacích byste měli použít brzdění motorem?

Míra opotřebení brzdových destiček závisí na různých faktorech: způsobu jízdy, typu vozovky, provozních podmínkách a kvalitě destiček. Výrobci automobilů obvykle doporučují výměnu brzdových destiček každých 20 000 až 60 000 kilometrů, u různých značek automobilů a konkrétních provozních podmínek se to však může výrazně lišit.

Brzdové kotouče

Důležitým prvkem brzdového systému jsou také brzdové kotouče. Jsou to kovové kotouče, na které působí brzdové destičky při brzdění. Brzdové kotouče mají dobrou tepelnou vodivost a jsou schopny se vyrovnat s vysokým tepelným zatížením, což umožňuje účinné brzdění vozidla.

Stejně jako brzdové destičky však i brzdové kotouče podléhají opotřebení a mohou se poškodit. Opotřebené nebo poškozené brzdové kotouče mohou způsobit vibrace a neúčinné brzdění. I jejich stav by se proto měl pravidelně kontrolovat a v případě potřeby vyměnit.

Pokud jsou brzdové destičky a kotouče opotřebované nebo poškozené, je nutné je vyměnit. Tento postup neodkládejte, protože spolehlivý a účinný brzdový systém je vaší ochranou na silnici a zárukou bezpečnosti.

Je však třeba připomenout, že výměna brzdových destiček a kotoučů je úkol, který vyžaduje profesionální dovednosti a speciální vybavení. Proto je nejlepší kontaktovat autoservis, kde specialisté provedou diagnostiku a kvalitní výměnu brzdových destiček a kotoučů.

Video:

Co dělat po koupi ojetého vozu? | TOP 14 tipů pro péči a údržbu

Tito. údržba vozidla (TO). co to je? Kdy a kde to udělat? Jak se liší od technické kontroly?

Co by měl začínající řidič sledovat pod kapotou?