Dvoudobé motory jsou výkonné a účinné motory, které se používají v mnoha vozidlech, od motocyklů a sněžných skútrů až po kompaktní lodní motory. Navzdory jejich širokému použití však ne každý ví, jak fungují a jak je správně udržovat.
Co je to dvoutaktní motor?
Dvoudobý motor je typ spalovacího motoru, který dokončí svůj cyklus dvěma zdvihy pístu. Jedním z hlavních rozdílů mezi dvoudobým motorem a jeho čtyřtaktním protějškem je absence ventilů. Místo toho dvoudobý motor používá píst k otevírání a zavírání portů, které umožňují proudění směsi vzduchu a paliva a únik výfukových plynů.
Jak funguje dvoutaktní motor?
Pracovní cyklus dvoudobého motoru lze rozdělit na dva hlavní zdvihy: zdvih s kompresním výkonem a primární zdvih výfuku. Během kompresního zdvihu se píst zvedá a vytváří vysoký tlak ve spalovací komoře. Během této doby jsou otvory pro plnění směsi uzavřeny. Poté následuje uvolňovací a plnicí zdvih, kdy píst klesá a otevírá otvory pro plnění směsi a odvod výfukových plynů. Při nalévání směs naplní spalovací komoru a výfukové plyny odcházejí výstupním kanálem. Poté se píst opět zvedne a cyklus se opakuje.
Co je to dvoutaktní motor?
Jednou z vlastností dvoudobého motoru je jeho jednoduchost konstrukce, která umožňuje jeho použití v různých typech zařízení jako jsou motocykly, skútry, komerční tříkolky a některé zahradní nářadí.
Dvoudobý motor se liší od čtyřdobého motoru, který svůj cyklus dokončí ve čtyřech taktech: sání, komprese, zapalování a výfuk. Čtyřdobý motor je považován za efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí, ale dvoudobé motory jsou stále v některých oblastech široce používány kvůli své jednoduchosti a spolehlivosti.
Výhody dvoudobých motorů: | Nevýhody dvoudobých motorů: |
---|---|
Jednoduchost konstrukce | Složitější mazací zařízení |
Vysoký výkon při nízkých otáčkách | Vyšší spotřeba paliva |
Jednodušší na opravu a údržbu | Nízká ekologická účinnost |
Princip činnosti dvoudobých motorů a jejich vlastnosti.
Hlavním rysem dvoudobého motoru je, že celá sekvence cyklu probíhá ve dvou zdvihech pístu, na rozdíl od čtyřdobých motorů, kde sekvence cyklu trvá čtyři zdvihy. Dva zdvihy dvoudobého motoru se nazývají kompresní zdvih a výkonový zdvih.
В kompresní zdvih Směs paliva a vzduchu je stlačována pístem ve válci. Tato stlačená směs se následně zapálí, což má za následek výbuch a vytvoření energie.
V pracovník takt čas píst se v důsledku stlačené směsi pohybuje směrem dolů, což vytváří silové působení. Výfukové plyny vystupují výfukovým ventilem pod tlakem pístu a proces začíná znovu.
Výhody dvoudobých motorů:
- Jednoduchost designu a méně dílů, což usnadňuje jejich výrobu a údržbu;
- Vyšší výkon ve srovnání se čtyřdobými motory stejného zdvihového objemu a hmotnosti;
- Vysoce citlivá a rychlá odezva na akcelerátor, která poskytuje dynamičtější akceleraci;
- Schopnost provozovat motor v jakékoli poloze;
- Nižší hmotnost, což je důležité zejména u přenosných nebo mobilních zařízení.
Dvoudobé motory však také mají nějaké nedostatky:
- Velké množství výfukových plynů a výfukových produktů;
- Neefektivní využití paliva v důsledku neúplného spalování směsi;
- Vyšší hladina hluku a vibrací.
Obecně platí, že dvoudobé motory zůstávají oblíbené díky své jednoduchosti, vysokému výkonu a citlivosti. Kvůli některým nedostatkům se však v poslední době méně používají a ustupují modernějším a efektivnějším technologiím.
Rozdíly mezi dvoudobými motory a čtyřdobými motory.
Parametr | Dvoutaktní motor | Čtyřtaktní motor |
---|---|---|
Počet opatření | Dva bary | Čtyři bary |
Tuk | Palivo a olej se mísí | Olej je dodáván odděleně přes mazací systém |
Chlazení | K ochlazení často dochází prouděním vzduchu | Používá kapalinový chladicí systém |
komponenty | Jednoduchý design a méně dílů | Komplexní design a více dílů |
Moc | Obvykle má vyšší výkon | Výkon je obvykle nižší, ale jsou účinnější |
Tyto rozdíly určují provozní vlastnosti a použití dvoudobých a čtyřdobých motorů. Výběr mezi nimi závisí na vašich konkrétních potřebách a požadavcích.