Mnoho majitelů automobilů považuje celoroční pneumatiky za skutečný životní hack, který může ušetřit čas a prostředky na sezónní výměnu pneumatik. Koneckonců, teoreticky, proč komplikovat život sobě a svému autu, když můžete používat stejné pneumatiky kdykoli během roku? Před provedením tohoto kroku je však třeba zvážit několik důležitých bodů.
Za prvé, navzdory svému názvu nemusí být celoroční pneumatiky schopny zvládnout extrémní povětrnostní podmínky, které se během zimy často vyskytují. Nemusí být dostatečně účinný na sněhu, ledu a plískanicích, což může zvýšit riziko nehod na silnici. Pokud tedy žijete nebo plánujete cestovat do regionů s chladným klimatem a sněhem, je lepší zvolit specializované zimní pneumatiky.
Za druhé, univerzální pneumatika s největší pravděpodobností nebude schopna poskytnout stejně pohodlné a bezpečné řízení jako specializované pneumatiky pro každou sezónu. Přilnavost k vozovce, ovladatelnost a brzdný výkon jsou důležité pro bezpečnou jízdu. Kvůli kompromisům, které jsou spojeny s výrobou celoročních pneumatik, mohou mít horší výkon než pneumatiky specifické pro sezónu.
A konečně, když mluvíme o nevýhodách celoročních pneumatik, stojí za zmínku, že mohou trpět při velkém používání. Pokud jej totiž budete používat průběžně v rámci jedné sezóny, mnohem rychleji se opotřebuje, což může snížit jeho životnost. Je nutné pravidelně kontrolovat stav pneumatik a včas je vyměnit, abyste předešli případným problémům na silnici.
Nevýhody použití celoročních pneumatik
Celoroční pneumatiky mají navzdory své univerzálnosti také některé negativní aspekty, které je třeba vzít v úvahu při výběru pneumatik pro váš vůz. Tady jsou některé z nich:
číslo | Záporné strany |
---|---|
1 | Snížený výkon |
2 | Zhoršení přilnavosti vozovky během zimního používání |
3 | Vysoká hlučnost a vibrace při vysokých rychlostech |
4 | Rychlejší opotřebení ve srovnání se sezónními pneumatikami |
5 | Zvýšená cena oproti samostatným sadám zimních a letních pneumatik |
6 | Nedostatečný brzdný výkon na ledu a sněhu |
Vzhledem k těmto negativním aspektům musíte před výběrem celoročních pneumatik pro své vozidlo pečlivě zvážit klady a zápory. Určujícím faktorem by měly být vlastnosti regionálního klimatu a styly jízdy.
Opotřebení a ztráta výkonu
K opotřebení pneumatiky dochází v důsledku tření mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Celoroční pneumatiky jsou nejúčinnější v podmínkách, kde nejsou extrémní teploty a povětrnostní podmínky. Při provozu v zimních podmínkách se však opotřebení pneumatik zvyšuje v důsledku běhounu na kluzkém povrchu. Totéž platí pro použití v horkém počasí, kdy guma měkne a rychleji se opotřebovává.
Snížená produktivita
Celoroční pneumatiky také nemohou poskytnout stejnou úroveň výkonu jako speciální vícesezónní pneumatiky. Univerzální pneumatiky jsou kompromisem v různých podmínkách, ale v žádné z nich nejsou optimální. To znamená, že úroveň výkonu v oblastech manévrování, přilnavosti, brzdění a ovládání bude nižší než u speciálních pneumatik.
Výhody celoročních pneumatik | Nevýhody celoročních pneumatik |
---|---|
Menší potřeba měnit pneumatiky | Vyšší míra opotřebení |
Všestrannost v různých povětrnostních podmínkách | Snížená produktivita |
Šetřit peníze |
Zhoršení přilnavosti na zimních vozovkách
Celoroční pneumatiky se od zimních zásadně liší. Má tvrdší pryžovou směs a mělčí hloubku dezénu, takže je méně vhodná do zimních podmínek. Kompromisní řešení v podobě celoročních pneumatik na jedné straně umožňuje ušetřit peníze a čas na přezouvání, na druhé straně omezuje přilnavost na zimních silnicích.
Snížená přilnavost na zasněženém nebo zledovatělém povrchu
Při jízdě na celoročních pneumatikách na zasněžené nebo zledovatělé vozovce je celková ovladatelnost snížena a řidič může narazit na problémy v oblastech se špatnou průjezdností nebo velkým množstvím sněhu. Dezén celoročních pneumatik nemá dostatečnou hloubku a vzorek, aby poskytoval dobrou trakci ve sněhovém nebo zasněženém-ledovém počasí.
Zvýšená brzdná dráha na studených vozovkách
Celoroční pneumatiky mají větší tuhost a horší přilnavost na studeném povrchu vozovky v zimních podmínkách. To vede ke zvýšení brzdné dráhy a možnosti uklouznutí řidiče při nouzovém brzdění na zledovatělé nebo zasněžené vozovce. Nedostatek vhodných vzorků a dezénů na celoročních pneumatikách účinně nezbavuje led a sníh, což snižuje trakci.
Nevýhody celoročních pneumatik na zimních silnicích: |
---|
Zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky |
Snížená průjezdnost v zasněžených a zledovatělých oblastech |
Zvýšená brzdná dráha a riziko uklouznutí |
Zvýšený hluk a vibrace při jízdě
Díky tomu se však zvyšuje hluk a vibrace, které auto při jízdě doprovázejí. Důvodem je výška běhounu, což znamená, že pneumatiky mají velký kontakt s vozovkou. To vede ke zvýšenému hluku a vibracím. Celoroční pneumatiky mají navíc tužší strukturu než letní pneumatiky, což také ovlivňuje hladinu hluku a vibrací.
Hluk a vibrace mohou být zvláště patrné při jízdě vysokou rychlostí. To může snížit jízdní komfort a pohodlí pro cestující a řidiče. Navíc zvýšená hladina hluku a vibrací může vést k rychlejšímu opotřebení odpružení vašeho vozidla.
Jak minimalizovat zvýšený hluk a vibrace?
Existuje několik způsobů, jak minimalizovat zvýšený hluk a vibrace při používání celoročních pneumatik:
- Vybírejte pneumatiky s nižší hladinou hluku a vibrací, jako jsou pneumatiky označené jako „snížený hluk“ nebo „komfort“.
- Udržujte správný tlak v pneumatikách, protože nesprávný tlak může zvýšit hluk a vibrace.
- Pro tlumení hluku a vibrací používejte speciální materiály, jako jsou zvukově izolační materiály nebo speciální vložky do pneumatik.
- Kupujte pneumatiky s měkčím dezénem, které sníží hladinu hluku a vibrací.
Je důležité si uvědomit, že minimalizace zvýšeného hluku a vibrací lze dosáhnout pouze snížením rizika problémů s přilnavostí na různých površích. Proto je důležité při výběru pneumatik zvážit všechny aspekty a zhodnotit jejich výhody a nevýhody.