Řízení je důležitým aspektem bezpečnosti silničního provozu a stav brzdového systému je jedním z klíčových faktorů. Brzdové destičky hrají důležitou roli ve správném fungování tohoto systému. Někteří automobiloví nadšenci a mechanici však věří běžnému mýtu, že mazání destiček může zlepšit jejich výkon.

Ve skutečnosti může mazání destiček způsobit nenapravitelné poškození brzdového systému. Důvodem je to, že brzdové destičky jsou speciálně navrženy tak, aby poskytovaly maximální tření a trakci brzdových rotorů. Mastnota na povrchu destiček může snížit tření, což má za následek špatný brzdný výkon a výrazně delší brzdnou dráhu.

Je důležité si uvědomit, že nekvalitní mazání může vést ke znečištění brzdových destiček a kotoučů a také ke snížení jejich přilnavosti. To může vést ke špatnému brzdnému výkonu vozidla, zejména v extrémních podmínkách.

Proč nemůžete namazat destičky?

Почему нельзя смазывать колодки?

Mazání destiček může způsobit vážné problémy v činnosti brzdového systému vozidla. V první řadě stojí za zmínku, že podložky nejsou speciálně mazány výrobci automobilů a existují pro to dobré důvody.

Destičky mají speciální tření, ke kterému dochází, když je destička přitlačena k brzdovému kotouči. Na povrchu destiček a kotouče se vytváří brusivo na brzdy – slabě tvrdý materiál, který zajišťuje tření mezi destičkami a kotouči. Toto tření způsobí zastavení vozu. Mazání snižuje tření a může snížit brzdný výkon.

Kromě toho může olej nebo mazivo skončit na povrchu brzdového rotoru, což snižuje jeho účinnost a snižuje trakci na ocelové destičce.

Důsledkem mazání destiček může být podélné klouzání destiček po kotouči při stlačení, proto začnou brzdy vibrovat a vydávat hluk a může dojít i k nekontrolovanému brzdění, které může vést k nehodě.

Zničení brzd

Разрушение тормозов

Hlavní funkcí brzdového systému je bezpečné zastavení vozidla. K tomu musí rotory a destičky bezpečně zabírat a vytvářet tření, které zpomalí a zastaví kola. Při provozu a při zvýšených teplotách se však mezi destičkami a rotory může tvořit plyn a prach, což nejen snižuje účinnost brzd, ale vede i k jejich destrukci.

Mastnota na destičkách je příčinou předčasného opotřebení

Mazání na povrchu destiček má za následek výrazně snížené tření s rotory. To vede ke zhoršení brzdného výkonu vozu a prodloužení brzdné dráhy. Kromě toho může mazivo způsobit deformaci brzdových destiček při vysokých teplotách, což následně vede k jejich předčasnému selhání.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, že se činnost jednotky protiblokovacího brzdového systému (ABS) zastavila a co dělat v takové situaci

Jiné problémy s mazáním destiček

Kromě předčasného opotřebení může mastnota na destičkách způsobit další vážné problémy. Může se například přenést na povrch rotorů, což povede k horšímu tření mezi nimi a destičkami. To zase povede k prodloužení brzdné dráhy a riziku selhání brzd v kritické situaci.

Také mazivo na destičkách může vést k tvorbě plynu a prachu, což může negativně ovlivnit účinnost brzd a vést k selhání brzd. Mazání brzdových destiček proto není přijatelný postup a může mít vážné následky pro bezpečnost silničního provozu.

Místo mazání destiček je třeba sledovat jejich stav a v případě potřeby je včas vyměnit. Je také důležité pravidelně udržovat brzdový systém, abyste předešli problémům a zajistili bezpečnou jízdu na silnici.

Ztráta účinnosti

Mazání destiček může způsobit jejich ztrátu výkonu. Destičky jsou vyrobeny ze speciálních materiálů, které zajišťují spolehlivou přilnavost k brzdovým kotoučům nebo bubnům. Interakce mezi destičkami a kotouči/bubny je založena na tření, které vytváří potřebnou sílu k zastavení vozu.

Pokud jsou destičky mazány, například olejem nebo mazivy, může to vést ke snížení tření a ztrátě brzdného výkonu. Mazivo může proniknout povrchem kotoučů/bubnů nebo destiček a vytvořit mezi nimi vrstvu. To může mít za následek prodloužení reakční doby brzdového systému a špatný brzdný účinek.

Kromě toho může mastnota způsobit klouzání podložek po povrchu kotoučů/bubnů. To může vést k nerovnoměrnému opotřebení destiček, vibracím a hluku při brzdění a možnému selhání brzdového systému.

Proto se doporučuje destičky nemazat, ale sledovat jejich stav a v případě potřeby je urychleně vyměnit. To pomůže udržet optimální výkon brzdového systému a zajistí bezpečnost při jízdě.

Zvýšené náklady

Увеличение затрат

I když mazání brzdových destiček vašeho vozidla má své výhody, může vést ke zvýšeným nákladům na údržbu a opravy.

Za prvé, mazivo může proniknout na povrch brzdových destiček a rotorů a vytvořit vrstvu oleje nebo nečistot. To může výrazně snížit tření a zhoršit brzdný výkon vozidla. V důsledku toho se prodlužuje brzdná dráha, což zvyšuje riziko nehod.

Kromě toho může mazání způsobit předčasné opotřebení destiček a kotoučů, což vyžaduje jejich častější výměnu. Cena brzdových dílů a náhradní práce výrazně převyšuje náklady na mazání. Pravidelná údržba a opravy brzdového systému jsou navíc stále častější a dražší.

ČTĚTE VÍCE
Jak nezávisle odhalit vadnou zapalovací cívku auta bez kontaktování autoservisu

Porušení záruky

Нарушение гарантийных обязательств

Použití maziva na brzdy může zrušit platnost záruky výrobce vašeho vozidla. Mnoho výrobců automobilů doporučuje používat pouze speciální brzdové produkty, které neovlivňují brzdný výkon a nepoškozují brzdové díly.

Zvýšené náklady na údržbu

K odstranění mastnoty z podložek a kotoučů je nutné provést speciální čisticí postupy, které vyžadují dodatečné časové a finanční náklady. Takové postupy mohou být složité a vyžadují speciální vybavení nebo servisní středisko.

Video:

Proč se brzdy zasekávají a kotouč se zahřívá? DIY oprava třmenu

Jak mazat brzdové destičky

KIA SOUL problémy se spalovacím motorem, spotřeba, rez! RECENZE VLASTNÍKA