Přeplňované motory jsou inovativní a výkonné systémy, které dokážou vozu poskytnout výkon při vysokých rychlostech. Ale navzdory jejich popularitě mezi motoristy je instalace plynového zařízení na takové motory špatně koncipované a riskantní rozhodnutí.
hlavní důvod spočívá v tom, že přeplňované motory pracují na principu čerpání směsi vzduch-palivo. Turbínový kompresor pracuje při vysokých otáčkách a ohřívá vzduch, což zvyšuje hustotu směsi a vrací zpět přívod plynu do katalyzátoru. Při instalaci plynového zařízení existuje vysoké riziko poškození turbíny v důsledku zvýšeného tlaku v plynové liště.
Kryt hlavy válců, ve kterém je instalována tryska pro přívod plynu, má otvory pro přívod vzduchu pro chlazení trysky. Při instalaci plynového zařízení tyto otvory odpařují plyny, které se hromadí na vstřikovači a pístních kroužcích. To může vést ke snížení komprese ve válcích, prasklinám v pístech, zvedání kroužků a poruchám motoru.
Proč nemůžeš dát plyn na přeplňovaný motor?
Turbomotory pracují na principu nasávání vysokotlakého vzduchu přes turbínu, což zvyšuje výkon a točivý moment. Plyn má však vyšší rychlost hoření než benzín a může způsobit zvýšený tlak ve válcích motoru. To může vést k deformaci a poškození povrchů turbíny nebo jiných částí motoru. Kromě toho může plyn způsobit přehřátí a poškození ventilů, pístů a pístních kroužků.
Dalším důvodem, proč nelze použít plyn na přeplňovaný motor, je obtížnost servisu a nastavení plynového zařízení pro takové motory. Turbomotory vyžadují přesnější ladění, aby byl zajištěn správný poměr vzduchu a paliva. Nastavení plynu může toto nastavení narušit a způsobit nestabilní chod motoru.
Za zmínku také stojí, že instalace plynového zařízení na přeplňovaný motor může vést ke ztrátě záruky ze strany výrobce automobilu. Většina výrobců automobilů přísně zakazuje instalaci plynových systémů na přeplňované motory, protože to může negativně ovlivnit spolehlivost a životnost motoru.
V důsledku toho je instalace plynového zařízení na přeplňovaný motor riskantním rozhodnutím, které může vést k vážnému poškození motoru a zhoršení jeho výkonu. Doporučuje se držet se doporučení výrobce a volit alternativní metody pro snížení nákladů na palivo.
Poškození motoru
Přidání plynu na přeplňovaný motor může způsobit vážné poškození a problémy s výkonem. Možné důsledky mohou být následující:
1. Přehřátí motoru
Samotný přeplňovaný motor již pracuje na hranici svých možností a má zvýšenou teplotu. Přidávání plynu zvyšuje zatížení motoru, což může způsobit jeho přehřátí. Neustálé přehřívání může vést k selhání částí motoru a nákladným opravám.
2. Zvýšení zátěže
Turbodmychadlem přeplňovaný motor již pracuje pod zvýšeným tlakem a přidáním plynu se zatížení ještě zvyšuje. To může způsobit opotřebení různých částí motoru, jako jsou písty, ventily a turbodmychadlo.
3. Nesprávný provoz chladicího systému
Přidání plynu do přeplňovaného motoru může zvýšit zatížení chladicího systému. To může vést k problémům s cirkulací chladicí kapaliny a nesprávným provozem chladiče. V důsledku toho se motor může přehřívat a fungovat nesprávně.
Použití plynu na přeplňovaný motor může způsobit vážné problémy a poškození. Doporučuje se řídit se doporučeními výrobce a u těchto typů motorů nepoužívat plyn.
Možné důsledky | Příčiny |
---|---|
Přehřátí motoru | Zvýšená zátěž, zvýšená teplota |
Zvýšení zatížení | Zvýšený tlak, opotřebení dílů |
Nesprávný provoz chladicího systému | Zvýšené zatížení, problémy s cirkulací chladicí kapaliny |
Ztráta kontroly
Instalace plynového zařízení na přeplňovaný motor může způsobit vážné problémy a ztrátu kontroly nad vozidlem. Je to způsobeno několika faktory, které je třeba před takovým rozhodnutím zvážit.
1. Zvýšené zatížení motoru
Turbodmychadlem přeplňovaný motor již pracuje při vysokém zatížení, takže dodatečné plynové vybavení může značně zvýšit zatížení motoru. To může vést k přehřátí, poškození nebo dokonce rozbití.
2. Změna dynamiky vozidla
Instalace plynového zařízení na přeplňovaný motor může změnit dynamiku vozu. Plyn může snížit účinnost turbíny, což může zhoršit akceleraci a celkový výkon vozidla.
Je také důležité vzít v úvahu, že v některých případech může plynové zařízení způsobit zpoždění v reakci motoru, což může v kritických situacích vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem.
V důsledku toho může být instalace plynového zařízení na přeplňovaný motor riskantním rozhodnutím, které může mít za následek ztrátu kontroly nad vozidlem a související nebezpečné situace. Při takovém rozhodnutí je nutné konzultovat s kvalifikovanými odborníky a pečlivě zvážit všechna pro a proti.
Bezpečnost a rychlost
Při spalování plynu jsou možné silné výpadky výkonu motoru, zejména ve vysokých otáčkách, v důsledku nedostatečného plnění válců. To může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a nebezpečným jízdním situacím. Zároveň bude brzdění méně účinné kvůli nedostatečné kompresi motoru, čímž se prodlouží brzdná dráha.
Kromě toho může použití plynu výrazně snížit rychlost vozidla. Turbodmychadlem přeplňovaný motor poskytuje vysoký výkon s adekvátním plněním válců vzduchem, což umožňuje dosahovat vysokých otáček. Při použití plynu dochází k nedostatečnému plnění válců, což snižuje rychlost vozu.
Z důvodu možného bezpečnostního rizika a snížení výkonu motoru se proto použití plynu u přeplňovaného motoru nedoporučuje.