Bubnové brzdy a kotoučové brzdy jsou dva z nejpopulárnějších typů brzdových systémů v automobilovém průmyslu. Oba plní hlavní funkci zajištění bezpečnosti při brzdění.
Navzdory podobnému cíli však mají značné rozdíly. Bubnové brzdy se běžně používaly u starších modelů automobilů, zatímco kotoučové brzdy se staly populárnějšími u moderních automobilů. Jaký je důvod tohoto rozdílu a jaké jsou přesně nevýhody bubnových brzd?
Za prvé, bubnové brzdy mají nižší brzdnou účinnost ve srovnání s kotoučovými brzdami. Jejich konstrukce neumožňuje rychlý a efektivní rozvoj tření, zejména v kritických situacích na silnici. To může způsobit nebezpečí, zejména při vysokých rychlostech.
Proč jsou bubnové brzdy horší než kotoučové?
Bubnové brzdy se v autech používají odedávna, ale dnes jsou pro jejich výhody často nahrazovány kotoučovými. Podívejme se na hlavní nevýhody bubnových brzdových systémů:
1. Brzdná účinnost
Kotoučové brzdy zastavují auto mnohem lépe. Mají velkou plochu brzdových destiček a účinné chlazení, což jim umožňuje poskytovat výkonné a spolehlivé brzdění. Bubnové brzdy mohou být méně účinné v extrémních situacích nebo při brzdění z vysokých rychlostí.
2. Obnovení brzdného účinku
Hlavním problémem bubnových brzd je, že se mohou přehřívat. Při intenzivním používání se může brzdový buben velmi zahřát, což má za následek špatný brzdný výkon a možnost zablokování kola. Kotoučové brzdy mají zároveň lepší odvod tepla, což umožňuje rychle obnovit brzdný účinek a vyhnout se přehřátí.
Kromě těchto nevýhod mohou být bubnové brzdy také obtížnější na údržbu a opravy, což vyžaduje specializované nástroje a zkušenosti. Kotoučové brzdy jsou zase jednodušší a levnější na údržbu.
Díky tomu se kotoučové brzdy staly populárnějšími a široce využívanými v automobilech, zatímco bubnové brzdy se staly minulostí.
Výhody kotoučových brzd
Kotoučové brzdy mají oproti bubnovým brzdám řadu výhod. Tady jsou některé z nich:
- Lepší odvod tepla: Brzdové rotory odvádějí teplo efektivněji a snižují tak pravděpodobnost přehřátí systému během dlouhých a intenzivních brzdění.
- Rychlejší odezva: Kotoučové brzdy reagují rychleji na sešlápnutí brzdového pedálu, což má za následek zlepšenou odezvu systému a bezpečnější jízdu.
- Menší prokluz: Kotoučové brzdy jsou díky své konstrukci méně náchylné na prokluzování při brzdění. To je důležité zejména na nerovných silnicích nebo v extrémních povětrnostních podmínkách.
- Snazší údržba: Výměna kotoučových brzd je snazší a levnější, protože nemusíte rozebírat celý brzdový systém jako při výměně bubnových brzd.
- Vyšší odolnost proti opotřebení: Brzdové kotouče jsou vyrobeny z materiálů, které poskytují vysokou odolnost proti opotřebení, což prodlužuje jejich životnost.
- Nízká hmotnost: Systém kotoučových brzd má lehčí konstrukci, snižuje hmotnost vozidla a zlepšuje dynamický výkon.
Všechny tyto výhody činí kotoučové brzdy preferovanou volbou mnoha automobilových nadšenců a výrobců automobilů.
Nevýhody bubnových brzd
Ve srovnání s kotoučovými brzdami mají bubnové brzdy řadu nevýhod, které je činí méně atraktivními:
- Špatný odvod tepla. Mnohem hůře plní svoji funkci odvodu tepla bubnové brzdy. Při prudkém brzdění se mohou bubny zahřát a snížit účinnost brzdění.
- Náročné na údržbu. Bubnové brzdy vyžadují složitější údržbu a opravy. Přístup k brzdovým částem vyžaduje vyjmutí kola a vyjmutí bubnu, což může být obtížný úkol.
- Zvýšená hmotnost. Bubnové brzdy jsou obvykle těžší než kotoučové brzdy kvůli bubnu a brzdovému systému uvnitř. To může negativně ovlivnit celkovou hmotnost vozidla a jeho dynamiku.
- Menší disciplína při brzdění. Bubnové brzdy mohou vykazovat méně stabilní a předvídatelné chování při brzdění než kotoučové brzdy. Mohou být náchylné k zaseknutí a jsou náchylnější k zablokování.
- Nejméně účinný na mokrém povrchu. Bubnové brzdy jsou při brzdění na mokrém povrchu méně schopné čistit vodu ze svých částí, což může značně snížit jejich účinnost a bezpečnost.
Celkově, i když se bubnové brzdy stále používají na některých autech, mají některé významné nevýhody ve srovnání s kotoučovými brzdami. Proto je většina moderních vozů vybavena kotoučovými brzdami, které poskytují vyšší úroveň bezpečnosti a brzdné účinnosti.
Doporučení pro výběr brzdového systému
1. Typ vozu a styl jízdy
Prvním krokem při výběru brzdového systému je analýza typu vašeho vozidla a stylu jízdy. Bubnové brzdy jsou vhodné pro lehká vozidla s malým objemem motoru i pro uvolněný a ekonomický styl jízdy. Kotoučové brzdy jsou vhodnější pro silnější vozy a pro aktivní styl jízdy.
2. Brzdná účinnost
Kotoučové brzdy mají lepší brzdný výkon, protože dokážou rychle odvést teplo a zajistit lepší přilnavost k brzdovým destičkám. Bubnové brzdy mají zase vysokou tepelnou setrvačnost a při častém a intenzivním brzdění mohou trpět přehříváním.
3. Náklady na provoz a údržbu
Váš výběr může ovlivnit také údržba a výměna brzdového systému. Bubnové brzdy jsou obecně levnější díky jednodušší konstrukci a dostupnějším dílům. Kotoučové brzdy vyžadují častější údržbu a výměnu brzdových destiček, ale jsou odolnější.
4. Klimatické podmínky
Při výběru brzdového systému byste měli vzít v úvahu také klimatické podmínky, ve kterých bude vůz provozován. Kotoučové brzdy si dobře poradí s vysokou vlhkostí a zamezí prokluzování kola v dešti. Bubnové brzdy jsou účinnější při nízkých teplotách a zabraňují namrzání destiček a kotoučů.
Nakonec výběr mezi bubnovými a kotoučovými brzdami závisí na různých faktorech a osobních preferencích řidiče. Je důležité pečlivě prozkoumat všechny vaše možnosti a poradit se s odborníkem, abyste vybrali ten nejvhodnější brzdový systém pro vaše konkrétní vozidlo.