Bubnové brzdy – Jedná se o jeden z nejběžnějších typů brzdových mechanismů v automobilech. Mají své výhody, jako je jednoduchost a spolehlivost, ale jako každá technologie mají i své nevýhody.

Jednou z hlavních nevýhod bubnových brzd je jejich účinnost. Bubnové brzdy mají ve srovnání s kotoučovými brzdami mnohem menší povrch brzdových destiček, což má za následek slabší brzdný účinek. To může být zvláště nebezpečné v situacích nouzového brzdění.

Bubnové brzdy mají navíc nízkou chladicí kapacitu. Brzdové destičky se během brzdění zahřívají a chlazení je důležité pro udržení jejich optimálního výkonu. Při poklesu účinnosti chlazení se zvyšuje riziko přehřátí a ztráty brzdného účinku, zejména při dlouhodobém a intenzivním brzdění, k němuž může dojít při sjezdu z kopce nebo v městském provozu.

Za zmínku také stojí, že údržba bubnových brzd obvykle vyžaduje více času a úsilí. Nachází se uvnitř kola a jsou kryty speciálními kryty, což ztěžuje přístup k nim. Opravy nebo výměny mohou vyžadovat odstranění jiných dílů nebo nástrojů, což prodlužuje pracovní dobu a tím i náklady na servis.

Nevýhody bubnových brzd

Минусы барабанных тормозов

1. Zahřívání brzdových destiček

Jednou z hlavních nevýhod bubnových brzd je jejich sklon k zahřívání. Při brzdění podléhají destičky silnému tření, což vede k jejich zahřívání. Vysoké teploty mohou způsobit deformaci destiček, snížení jejich výkonu a prodloužení doby brzdění.

2. Snížený brzdný výkon ve vlhkém počasí

Bubnové brzdy jsou méně účinné za deště nebo sněhu. Bubnová brzda díky přítomnosti krytu pomaleji vysušuje vlhkost, což výrazně zhoršuje přilnavost destiček k ráfku. V důsledku toho se prodlužuje brzdná dráha, což zvyšuje riziko nehody.

3. Velká hmota

Jednou z nevýhod bubnových brzd je jejich větší hmotnost oproti kotoučovým. To je způsobeno přítomností krytu, více dílů a hydraulického pohonu. Velká hmotnost brzd zvyšuje zatížení vozidla a hnacích kol, což může vést ke zhoršení jízdní dynamiky a zvýšené spotřebě paliva.

4. Potíže se servisem a výměnou dílů

Bubnové brzdy jsou náročné na údržbu a výměnu dílů. Chcete-li vyměnit destičky nebo upravit brzdový mechanismus, musíte odstranit kryt bubnu, což vyžaduje další úsilí a čas. Tento postup také klade určité nároky na specialisty, což může prodražit údržbu vozidla.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je minimální a maximální doba potřebná k provedení postupu drážkování brzdových kotoučů?

5. Brzdný výkon nesplňuje moderní požadavky

Moderní automobily jsou stále rychlejší a výkonnější a vyžadují účinnější brzdové systémy. Bubnové brzdy nejsou vždy schopny poskytnout dostatečnou brzdnou sílu k úplnému zastavení těchto vozidel. To může vést k nebezpečným situacím na silnici.

Obecně mají bubnové brzdy řadu nevýhod, které souvisí s jejich konstrukcí a výkonem. Navzdory tomu jsou nadále používány v některých typech vozidel, jako jsou nákladní automobily a autobusy, kvůli jejich spolehlivosti a odolnosti.

Obtížnost údržby

Сложности в обслуживании

Za prvé, bubnové brzdy mají mnoho dílů, které vyžadují pravidelnou kontrolu a údržbu. Je nutné sledovat stav brzdových destiček a bubnů, jakož i přítomnost trhlin a opotřebení. Pokud některý díl selže nebo vyžaduje výměnu, musíte demontovat brzdový buben a provést složité manipulace s díly.

Za druhé, k provozu bubnových brzd potřebujete speciální nástroje, jako jsou speciální klíče, vrtačky a lisy. Díky tomu je proces údržby bubnových brzd pracnější a nákladnější.

Bubnové brzdy mají navíc ve srovnání s kotoučovými brzdami složitější konstrukci. To znamená, že v případě poruchy nebo poruchy mohou opravy trvat déle. Pokud je také potřeba vyměnit nějaké díly, složitost údržby může ztížit hledání potřebných náhradních dílů.

Potíže s údržbou jsou tedy významnou nevýhodou bubnových brzdových systémů. K provádění údržby takových brzd jsou zapotřebí speciální nástroje, znalosti a čas, což nemusí být pro majitele vozu vždy pohodlné nebo snadné.

Špatný odvod tepla

Плохая теплорассеиваемость

Špatný odvod tepla bubnovými brzdami může být zvláště problematický v extrémních podmínkách, jako je sjezd z hory nebo při dlouhodobém intenzivním brzdění ve vysokých rychlostech. V takových situacích se mohou části brzd přehřát na kritické teploty a dokonce zcela ztratit svou brzdnou schopnost.

Aby se zabránilo přehřátí bubnových brzd, je třeba přijmout opatření ke zlepšení jejich odvodu tepla. To může zahrnovat instalaci přídavných chladicích systémů, používání speciálních brzdových kapalin s vysokým bodem varu a správné ovládání brzd podle doporučení výrobce.

Nedostatečný brzdný výkon

Недостаточная эффективность торможения

Vzhledem ke specifické konstrukci bubnové brzdy, především díky její uzavřenosti, je však brzdná účinnost snížena. Při procesu brzdění vede silné tření ke zvýšenému zahřívání brzdového mechanismu, což může způsobit přehřátí a zhoršení jeho výkonu.

ČTĚTE VÍCE
Kde je spojkový koš auta a jak ho zkontrolovat?

Navíc v případě dlouhodobého brzdění nebo extrémního zatížení nemusí bubnové brzdy zvládnout svůj úkol. V důsledku toho může brzdový systém začít degradovat a ztrácet své funkce, což vede ke zhoršení brzdového systému jako celku.

Bubnové brzdy mají také delší dobu odezvy než kotoučové brzdy. Brzdové obložení nemůže na rozdíl od kotoučových brzd okamžitě tlačit na buben. To znamená, že brzdný výkon může být nedostatečný v nouzových situacích, kdy mohou být vteřiny kritické.

Nedostatečná brzdná účinnost je tedy výrazným nedostatkem bubnových brzd, který může ovlivnit bezpečnost a ovladatelnost vozu v extrémních situacích na silnici.

Video:

BUBNOVÉ NEBO KOTOUČOVÉ BRZDY. TO MUSÍ VĚDĚT KAŽDÝ AUTOMECHANIK

Z DŮVODU TOHO SE BRZDOVÝ BUBEN A DESTIČKY BUBNU DRŽÍ VE VŠECH VOLKSWAGENech.

Kotoučové a bubnové brzdy