Řidiči, zejména začátečníci, si často kladou otázku: je možné držet volant celou cestu? A v jakých případech to vede k negativním důsledkům? Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. I když by se zdálo, že čím pevněji držíte volant, tím lépe ovládáte auto. Ve skutečnosti však nemůžete držet volant úplně a existuje několik důvodů, proč to ohrožuje bezpečnost řidiče a cestujících.
Za prvé, neustálé držení volantu až na doraz může vést k přetížení svalů a kloubů rukou. Během dlouhé cesty nebo dokonce jen během dopravních zácp to může způsobit nepohodlí a nepohodlí. Neustálé napětí rukou navíc může zvýšit únavu řidiče a snížit jeho reakci na dopravní situace, což představuje riziko pro bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Za druhé, krajní poloha rukou na volantu může negativně ovlivnit ovladatelnost vozu. Při náhlých manévrech nebo neočekávané situaci na silnici bude řidič omezen ve své možnosti změnit polohu volantu a provést potřebné úkony. Celoplošným držením volantu se řidič připravuje o možnost svobodně a rychle reagovat na dění, což může způsobit nehodu.
Za třetíjízda s volantem zcela drženým může narušit stabilitu a přilnavost kol k vozovce. Při zatáčení vysokou rychlostí nebo na kluzkém povrchu to může způsobit ztrátu trakce a kontroly nad vozidlem. Řidič musí být schopen vycítit stav povrchu vozovky a upravit polohu volantu v závislosti na podmínkách, aby byla zajištěna bezpečná jízda.
Nebezpečí uklouznutí a ztráty trakce
Pokud budete delší dobu držet volant až na doraz, hrozí vážné nebezpečí uklouznutí a ztráty trakce vozidla. Při zatáčení musí být kola auta v určitém úhlu, aby byla zajištěna optimální přilnavost. Pokud budete urputně držet volant v konstantním úhlu sklonu kol auta, může se guma ohýbat a klouzat po vozovce.
Prokluzování kol vede ke ztrátě trakce a výraznému zhoršení ovladatelnosti vozidla. Za takových podmínek ztrácejí pneumatiky dobrý kontakt s vozovkou, což může vést ke ztrátě trakce a nehodě. Pokud kola prokluzují, může vozidlo při zatáčení dostat smyk, což může způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem a nehodu.
Obzvláště nebezpečné je držet volant zcela dolů za nepříznivých povětrnostních podmínek, jako je déšť, sníh nebo náledí. V tomto případě je povrch vozovky velmi kluzký a výrazně se zvyšuje pravděpodobnost uklouznutí a smyku vozu. Pokud budete volant držet celou cestu, riskujete ztrátu kontroly nad vozem a zapletete se do dopravní nehody.
Volant proto držte správnou technikou a nedržte jej až na doraz, abyste se vyhnuli riziku uklouznutí a ztráty trakce vozidla.
Důležitost správné polohy řízení
Omezená viditelnost
Úplné držení volantu omezuje výhled řidiče. Zatáčky a manévry na ulici jsou nedílnou součástí jízdy a k jejich bezpečnému provádění je potřeba mít dobrý výhled. Pokud je volant v plně nakloněné poloze, může řidič narazit na překážky nebo je neuvidí včas, což může vést k nehodám.
Zhoršení ovládání
Jakási „tuhost“ volantu ovlivňuje ovládání a manévrovatelnost vozu. Pokud je volant v krajní poloze, bude pro řidiče obtížné provádět malé změny směru. To může být nebezpečné zejména v extrémních situacích, které vyžadují rychlé a přesné reakce.
Abyste se vyhnuli těmto problémům a zvýšili bezpečnost na silnici, musíte správně nastavit polohu volantu. Když řidič sedí za volantem, jeho ruce by měly být v 9 a 3 hodiny, s mírným ohnutím v loktech. To vám umožní udržet dostatečnou kontrolu nad vozem a mít dobrý výhled, aniž by vás omezoval silně natočený volant.
9:00 | 3:00 | |
Doporučená poloha volantu |
Působení síly na silnici
Jedním z faktorů, kvůli kterému je držení volantu zcela nežádoucí, je působení síly na vozovku. Když držíte volant příliš silně, vyvíjíte tlak na přední kola auta. To může vést k problémům s ovladatelností, zejména na obtížných vozovkách, jako jsou zatáčky nebo kluzký povrch.
Navíc držení volantu až na doraz může vést k opotřebení a poškození částí řídicího systému vozidla. Neustálá síla a tření mezi vaší rukou a volantem může způsobit opotřebení mechanismu řízení, což může způsobit jeho zlomení nebo ztrátu kontroly nad vozidlem.
Doporučuje se držet volant v poloze devět hodin a tři hodiny nebo deset hodin a dvě hodiny. To vám umožní mít optimální kontrolu nad vozem a zachovat bezpečnost při jízdě.
Hlavní důvody, proč nedržet volant celou cestu:
- Síla na silnici může vést k problémům s řízením
- Opotřebení a poškození mechanismu řízení
- Ztráta kontroly nad vozidlem
Takže držení volantu úplně dolů je nejen nebezpečné, ale může také způsobit poruchu vašeho auta. Dodržujte správné techniky držení volantu, abyste zajistili bezpečnost a udrželi dobrý stav svého vozidla.
Ztráta kontroly nad vozidlem
Důvody ztráty kontroly
Ke ztrátě kontroly nad vozidlem může dojít z různých důvodů:
1 | Pneumatiky automobilů se opotřebovávají a nefunkční, což může vést ke ztrátě trakce a potížím s řízením. |
2 | Nesprávná reakce řidiče na stav vozovky nebo nouzovou situaci. |
3 | Nadměrná rychlost nebo iracionální používání brzdového systému. |
4 | Špatná viditelnost a nevhodná silniční řídítka. |
Důsledky ztráty kontroly
Ztráta kontroly nad vozidlem může mít následující důsledky:
- Vyjíždění ze silnice nebo kolize s překážkami;
- Nebezpečí pro cestující a ostatní;
- Zranění a ztráty na životech;
- Škody na vozidle a škody na majetku.
Aby řidiči zůstali v bezpečí, musí dodržovat pravidla silničního provozu a jezdit v souladu s podmínkami vozovky. Volant by měl být držen v poloze, která umožňuje pohodlné a bezpečné ovládání, bez nadměrného napětí a plně zajištěný.
Možnost poškození sloupku řízení
Při úplném držení volantu dochází k velkému zatížení mechanismu řízení. To může způsobit opotřebení různých součástí sloupku řízení, včetně kloubů a ložisek. Neustálý náraz na sloupek řízení, zejména při otáčení na místě nebo při nízkých rychlostech, může způsobit deformaci nebo praskliny v kovových součástech, což může vést k selhání systému.
Zlomený sloupek řízení může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Pokud se za jízdy rozbije sloupek řízení, může řidič ztratit schopnost ovládat vozidlo, což může mít vážné následky, včetně možnosti nehody.
Navíc držení volantu úplně dolů může poškodit pneumatický nebo hydraulický posilovač řízení. To může mít za následek ztrátu síly při řízení, takže ovládání vozidla je obtížnější a méně předvídatelné.
Proto je velmi důležité nedržet volant celý a používat jej opatrně. Řidič by měl provádět manévry s plným otočením volantu pouze v případě potřeby a měl by se také vyvarovat nadměrné síly při manévrování.
Je důležité si uvědomit, že sloupek řízení je jednou z hlavních součástí bezpečnosti automobilu a jeho správné používání vám pomůže vyhnout se nepříjemným situacím na silnici a ochrání vás i ostatní.