Zařízení na plynové láhve (GBO) je oblíbenou možností pro úsporu paliva a snížení provozních nákladů vozidla. Mnoho majitelů automobilů si však klade otázku, zda je možné instalovat LPG na naftový motor a získat podobné výhody. Bohužel odpověď na tuto otázku je záporná.

Dieselové motory Od benzínových se liší speciálními konstrukčními vlastnostmi a principem činnosti. Hlavním rozdílem je přítomnost vysokotlakého systému (Common Rail) pro vstřikování paliva. Do vysokotlakého systému nelze zavádět plyn, protože by to mělo za následek narušení integrity systému a možnost poruchy důležitých součástí motoru.

Navíc, vstřikovací čerpadlo nafty není navrženo pro provoz na plyn. Použití plynového zařízení na dieselový motor povede k rychlému opotřebení, poškození těsnosti palivového systému a ztrátě výkonu. Navíc bude taková instalace považována za neoprávněnou, což může mít negativní důsledky při technické kontrole a provozu vozidla.

Proč nemůžete nainstalovat LPG na dieselový motor

Почему нельзя устанавливать ГБО на дизель

Provoz dieselového motoru

Работа дизельного двигателя

Dieselové motory pracují na principu stlačování vzduchu k zapálení paliva. Tím se liší od benzínových motorů, které používají k zapalování jiskru. HBO, určený pro benzínové motory, nezajišťuje potřebný tlak a dodávku paliva pro provoz dieselových motorů.

Potíže s přívodem paliva

Сложности с подачей топлива

Palivový systém automobilu se vznětovým motorem je složitější než benzinový. Dieselové motory používají vysoký vstřikovací tlak paliva, což vyžaduje speciální nastavení a přesnost. LPG není určen k provozu při takových tlacích a nemůže zajistit stabilní a efektivní dodávku motorové nafty.

Instalace LPG na dieselový motor tedy může vést k nouzovým situacím, poruchám systému přívodu paliva a poškození motoru. Proto se doporučuje vyhnout se této praxi a obrátit se na odborníka, který vám poskytne rady a doporučení, jak provozovat vozidlo se vznětovým motorem.

Provoz motoru a vlastnosti motorové nafty

Работа двигателя и особенности дизельного топлива

K provozu dieselového motoru se používá speciální palivo – motorová nafta. Od benzínu se liší svými fyzikálními vlastnostmi. Zejména motorová nafta má vyšší oktanové číslo a vyšší hustotu. To umožňuje vznětovému motoru poskytovat účinnější spalování paliva a vysoký výkon.

Vlastnosti motorové nafty souvisí také s jejím chemickým složením. Motorová nafta obsahuje více olejů a nečistot než benzín. Navíc má nižší obsah aromatických sloučenin. To vše činí naftu méně těkavou a viskóznější ve srovnání s benzínem.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho by měl nápis „Začátečník“ viset na autě - důležité informace a pravidla instalace

Právě kvůli těmto vlastnostem motorové nafty může být instalace plynového zařízení na dieselový motor problematická. LPG je určen pro použití s ​​benzínovými motory a jeho konstrukce a komponenty nejsou navrženy pro provoz s motorovou naftou. Vznětové motory mají navíc jiný způsob vstřikování paliva než benzínové motory, což je také nekompatibilní s plynovým systémem.

Instalace LPG na vznětový motor tedy není možná kvůli vlastnostem motoru a složení motorové nafty. Zásahy do provozních mechanismů motoru mohou vést k poškození motoru a negativním následkům.

Rizika instalace plynového zařízení na naftu

Риски установки ГБО на дизель

Instalace systému LPG na vznětový motor může znamenat řadu vážných rizik a problémů. Za prvé, dieselové motory mají vyšší úrovně tlaku, a proto vyžadují speciální komponenty a potrubí. Pokud je LPG instalován nesprávně nebo s použitím nevhodných komponent, může dojít k poškození systému nebo dokonce k nehodě.

Za druhé, dieselové motory mají jiný systém vstřikování než benzínové motory. Instalace LPG na dieselový motor může narušit tento systém a vést k nestabilnímu provozu motoru. To může ovlivnit výkon vozidla, spolehlivost motoru a životnost.

Vznětové motory mají navíc obvykle vyšší spotřebu paliva ve srovnání s benzínovými motory, takže instalace LPG na dieselový motor nemusí být nákladově efektivní. Spotřeba paliva může zůstat přibližně stejná nebo dokonce vzrůst, což sníží ekonomickou proveditelnost používání plynových zařízení.

Je třeba také poznamenat, že úprava plynů pro dieselové motory je stále relativně novou a ne zcela prozkoumanou oblastí. Existuje tedy riziko, že komponenty systému LPG nemusí být vhodné pro konkrétní vznětový motor nebo nemusí být kompatibilní s jeho výkonem. To může vést k vážným problémům s motorem a dokonce k selhání.

V tomto ohledu se doporučuje pečlivě zvážit všechna rizika a potenciální problémy před rozhodnutím o instalaci LPG na dieselový motor. Před montáží se doporučuje konzultovat se zkušeným specialistou a výrobcem LPG systému pro vznětové motory pro minimalizaci rizik a výběr nejlepší varianty pro vaše vozidlo.

Ekologické alternativy pro dieselové motory

Альтернативные варианты экоэффективности для дизельных двигателей

Místo instalace LPG na dieselový motor existují alternativní možnosti, které mohou dosáhnout vyšší ekologické účinnosti a snížit znečištění životního prostředí.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně vyjmout a vyměnit žhavicí svíčku - podrobné pokyny pro majitele automobilů

1. Montáž systému následného zpracování výfukových plynů (EGR)

1. Установка системы нейтрализации отработавших газов (ЭГР)

Systém dodatečné úpravy výfukových plynů (EGR) snižuje emise výfukových plynů a snižuje obsah škodlivých látek, jako jsou oxidy dusíku (NOx), ve výfukových plynech vznětového motoru. EGR je povinný prvek v moderních vznětových motorech a ke snížení emisí využívá recirkulaci výfukových plynů.

2. Aplikace systému selektivní katalytické úpravy (SCR).

2. Применение системы селективной каталитической очистки (SCR)

Selektivní katalytická redukce (SCR) je účinná technologie pro snižování emisí oxidů dusíku (NOx), hlavního zdroje znečištění výfukových plynů vznětových motorů. Systém SCR funguje tak, že se do výfukového systému vstřikuje speciální činidlo (nejčastěji močovina), které snižuje obsah NOx ve výfukových plynech.

Ekologické alternativy pro dieselové motory Výhody
EGR — Snížené emise oxidů dusíku (NOx)
— Snížení znečištění životního prostředí
— Zlepšení vlivu motoru na životní prostředí
SCR — Efektivní snížení oxidů dusíku (NOx)
— Snížení emisí škodlivých látek ve výfukových plynech
— Zlepšený ekologický výkon dieselového motoru

Alternativní možnosti ekologické účinnosti, jako jsou systémy EGR a SCR, mohou zlepšit ekologický výkon dieselových motorů a snížit jejich dopad na životní prostředí. Při výběru optimálního řešení byste měli kontaktovat specialisty a vzít v úvahu technické vlastnosti konkrétního vozu a jeho motoru.

Video:

HBO 5 – VŠECHNY ODPOVĚDI #2 PLYN na DIESEL a KOMBINOVANÉ vstřikování

Jak plyn zabíjí vaše motory. Celá pravda o HBO.

LPG pro DIESEL. Plyn na DIESEL. Propan. Metan. Diesel. DIESELOVÁ