Rotační motor je speciální typ motoru, který se od běžného pístového motoru liší svým principem činnosti. Namísto pohybu pístů uvnitř válců používá rotační motor rotující rotory, což mu dává některé výhody a zvláštní místo ve světě automobilové techniky. Jednou z hlavních výhod rotačních motorů je jejich kompaktnost a vysoký výkon při malé velikosti.

Rotační motor je založen na principu rotace trojúhelníkového rotoru uvnitř tříštěrbinového epicykloidního pouzdra. Uvnitř skříně jsou prstence vrcholů, mezi kterými se pohybuje s nimi spolupracující rotor. Toto zařízení umožňuje rotačnímu motoru pracovat mnohem hladší a bez vibrací, díky čemuž je odolnější a spolehlivější ve srovnání s pístovými protějšky.

Další vlastností rotačních motorů je jejich vysoká rychlost. Díky své kompaktnosti a absenci mechanických spojení mezi skupinami pístů může rotační motor dosahovat velmi vysokých otáček. To poskytuje rychlou odezvu na plynový pedál a umožňuje vozu zrychlit na vysokou rychlost během několika sekund.

Rotační motor: historie a princip činnosti

Historie rotačního motoru začíná prací francouzského inženýra Felixe Vankara, který v roce 1904 vytvořil první funkční vzorek takového motoru. Jeho vynález však nebyl široce uznáván a byl na několik desetiletí zapomenut.

Později, v roce 1957, se německý inženýr Felix Vankara vrátil k vývoji rotačního motoru a získal patent na vylepšenou verzi tohoto mechanismu. To se stalo výchozím bodem pro vývoj rotačních motorů v moderní technice. Nyní se rotační motory používají v automobilech, letadlech, vrtulnících a také v různých průmyslových zařízeních.

Princip činnosti rotačního motoru je založen na rotaci rotoru uvnitř skříně. Rotor je trojúhelníkový rotorový prvek, do kterého je přiváděna směs paliva a vzduchu. Jak se rotor otáčí, objem spalovací komory se zvětšuje a zmenšuje, což umožňuje vykonávat motorovou práci. Rotační motor má vysokou účinnost, nízké vibrace a jednoduchý design.

Jedinečnost rotačního motoru

Právě tato konstrukce rotačního motoru umožňuje poskytovat vysokou úroveň výkonu při relativně malých rozměrech a hmotnosti. Díky absenci pístů a ventilů má rotační motor také vyšší spolehlivost a životnost oproti pístovým motorům.

Dalším charakteristickým rysem rotačního motoru je jeho vysoká rychlost otáčení. To mu umožňuje dosáhnout vysokého výkonu při nízkých otáčkách. Díky tomu jsou rotační motory široce používány v leteckých a závodních vozech, kde je vyžadován vysoký výkon a výkon.

ČTĚTE VÍCE
Jaký vliv má na motor auta nalití oleje 10W40 místo doporučeného 5W30?