Lakování vozu není jen způsob, jak změnit jeho vzhled, ale také chránit povrch před korozí a dalšími vnějšími vlivy. Někdy však v důsledku nekvalitního lakování nebo nesprávného použití materiálů vzniká problém, kterému čelí mnoho majitelů automobilů, a to puchýře barvy.
Tvorba puchýřů je proces tvorby bublin ve vrstvě laku automobilu. Tento problém může být způsoben několika faktory, od nesprávné přípravy povrchu a výběru barvy až po nesprávné použití nástrojů. V důsledku toho se pod vrstvou laku tvoří bubliny, které kazí vzhled vozu a zhoršují jeho ochranné vlastnosti.
Jednou z příčin puchýřků laku může být nedostatečné čištění a příprava povrchu vozu před lakováním. Pokud jsou na povrchu stopy staré barvy, nečistoty nebo mastnota, může to vést k nesprávné přilnavosti nového nátěru. Výsledkem je, že se objeví bubliny, které se stanou viditelné až po nějaké době po malování.
Dalším důvodem bobtnání barvy může být špatný výběr barvy nebo nekvalitní materiál. Pokud barva není specifikována, obsahuje nadměrné množství rozpouštědel nebo má nepřiměřenou viskozitu, mohou se tvořit bubliny. Také nekvalitní materiál může mít nerovnoměrnou strukturu, což vede k nesprávnému rozložení a zasychání barvy.
Proč při lakování auta bobtná barva?
Při lakování auta může někdy lak nabobtnat a způsobit na povrchu vzduchové bubliny a třísky. Tento jev může mít několik důvodů:
1. Nedostatečná předúprava povrchu: Pokud nebyl povrch před lakováním řádně připraven, mohou na něm zůstat stopy rzi, staré barvy nebo nečistoty. To může vést ke špatné přilnavosti mezi povrchem a barvou, což zase může způsobit puchýře.
2. Nanesení silné vrstvy barvy: Pokud nanesete příliš silnou vrstvu barvy, pak při sušení mohou její horní vrstvy bobtnat, protože spodní vrstvy nemají čas zaschnout. Barvu se doporučuje nanášet v tenkých vrstvách a každé vrstvě dopřát dostatek času na zaschnutí.
3. Nesprávný poměr složek: Pokud je poměr složek barvy – báze, katalyzátor a rozpouštědlo nesprávný, může dojít k chemické reakci, která povede k tvorbě plynů uvnitř barvy a v důsledku toho k bobtnání.
4. Nízká okolní teplota: Při lakování auta při nízkých okolních teplotách nemusí lak dobře zaschnout, což může vést k odlupování a bobtnání. Nátěr se doporučuje provádět v místnosti, kde jsou dodrženy optimální teplotní a vlhkostní podmínky.
Aby nedošlo k bobtnání laku při lakování automobilu, je nutné pečlivě připravit povrch, správně promíchat složky laku, nanášet v tenkých vrstvách a lakovat ve vhodných klimatických podmínkách.
Příčiny bobtnání barvy
Puchýře laku při lakování auta může být způsobeno mnoha faktory. V tomto článku se podíváme na některé z nich:
1. Špatná kvalita barvy
Jedním z hlavních důvodů vzniku puchýřů barvy je použití nekvalitní barvy. Levné a špatně vyrobené barvy často obsahují velké množství rozpouštědel, sušidel a nečistot, které mohou způsobit bublinky a puchýře laku.
2. Nesprávná příprava povrchu
Další častou příčinou puchýřů barvy je nesprávná příprava povrchu před aplikací barvy. Pokud na povrchu vozu zůstane špína, mastnota nebo rez, může to vést ke špatnému přilnutí laku k povrchu a v důsledku toho k bobtnání.
Pokud jde o lakování auta, je potřeba před lakováním odstranit všechny staré vrstvy laku, obrousit a pomocí kvalitních základů a plničů vytvořit rovný hladký povrch.
3. Nesprávná technika nanášení barvy
Technika nanášení barvy také hraje důležitou roli a může způsobit puchýře. Pokud je barva nanášena příliš silně nebo v podmínkách vysoké vlhkosti, může to způsobit nahromadění rozpouštědla a tvorbu bublin na povrchu.
Je nutné dodržet optimální techniku nanášení barvy: rovnoměrné a tenké nanášení vrstev, dodržování doporučení výrobce a použití specializovaného zařízení.
Zohlednění těchto faktorů pomůže zabránit bobtnání laku a dosáhnout vysoce kvalitního a odolného laku automobilu.
Jak se vyhnout bublání barvy
1. Správná příprava povrchu
Před nanesením barvy na auto musíte pečlivě připravit povrch. Všechny staré vrstvy barvy, rez a nečistoty by měly být odstraněny. K tomu můžete použít různé nástroje a chemikálie. Pečlivě zkontrolujte povrch, zda na něm nejsou nerovnosti, praskliny a třísky. Příprava povrchu zajistí lepší přilnavost nového laku k vozu.
2. Kvalitní materiály
Výběr kvalitních materiálů pro lakování auta je klíčem k dobrému výsledku a absenci bobtnání laku. Nakupujte barvu od důvěryhodných výrobců a věnujte pozornost datu expirace. Kromě toho používejte speciální základní nátěry, impregnace a laky, které jsou kombinovány s vybranou barvou a vytvářejí spolehlivý povlak.
3. Dodržování doporučení pro malířské techniky
Při lakování auta musíte dodržovat určitá pravidla a doporučení, abyste získali kvalitní výsledek. Správná vzdálenost mezi rozprašovačem a povrchem, rovnoměrné nanášení barvy bez hrudek a rovnoměrné zasychání jsou důležité aspekty, které pomohou zabránit tvorbě puchýřů barvy.
4. Úprava podmínek prostředí
Důležité je také prostředí, ve kterém je vůz nalakován. Nedoporučuje se natírat v extrémně horkém nebo vlhkém počasí, protože to může ovlivnit proces schnutí barvy a vést k tvorbě puchýřů. Pokuste se najít vhodný čas a místo pro malování, které poskytuje optimální podmínky.
5. Správná péče po lakování
Po dokončení lakování vozu je důležité věnovat mu náležitou péči. Vyvarujte se mechanickému poškození, nadměrnému tření a působení agresivních chemikálií na lak. Pravidelné mytí a leštění pomůže udržet kvalitu nátěru a zabrání bobtnání barvy.
Dodržování těchto doporučení pomůže vyhnout se bobtnání laku při lakování auta a dosáhnout vysoce kvalitního a dlouhodobého výsledku.
Co dělat, když barva stále bobtná
Pokud při lakování auta nabobtná barva a vytvoří se bublinky, je třeba okamžitě zasáhnout a situaci napravit. Uvolněný lak může zničit vzhled vašeho vozidla a vést k nutnosti nákladných oprav.
Prvním krokem, pokud je to možné, je zastavit proces lakování a počkat, až barva zcela zaschne. Pokusy o okamžitou nápravu mohou situaci pouze zhoršit a vytvořit nové vady.
Po úplném zaschnutí barvy můžete začít opravovat oteklý povrch. Všechny bubliny by měly být opatrně odstraněny pomocí nože nebo čepele. Při tom musíte být opatrní, abyste nepoškodili základní vrstvu laku nebo nevytvořili nové škrábance. Po odstranění bublin by měl být povrch důkladně očištěn a zbaven zbytků barvy.
Dále, aby se zabránilo opětovnému vytváření bublin, se doporučuje použít speciální základní nátěry a brusiva. To pomůže vytvořit hladký povrch a zajistí lepší přilnavost laku k povrchu vozu.
Než začnete s přelakováním, musíte se ujistit, že je povrch zcela připraven. Proto se doporučuje provádět dodatečné broušení a čištění nečistot a prachu. Pozor byste si měli dát i na správné promíchání barvy a použití správných nástrojů.
Při nanášení barvy je třeba dávat pozor, aby se nevytvářely nadměrné nánosy a nezpůsobovaly opakované otoky. Je vhodné použít vrstvu doporučenou výrobcem aplikace a dodržovat technologická doporučení.
Po konečném lakování se doporučuje počkat na úplné zaschnutí barvy a provést konečnou úpravu. To pomůže, aby byl povlak hladší a poskytl mu ochrannou funkci.
Pokud po všech opatřeních barva stále znovu bobtná, měli byste kontaktovat odborníka. Profesionálové budou schopni provést podrobnou diagnostiku a zjistit příčinu bobtnání barvy. Budou schopni doporučit další akce a pomoci obnovit vzhled vozu.
Celkově vzato, aby nedošlo k puchýřům laku při lakování auta, je důležité dodržovat správné postupy a používat kvalitní materiály. Doporučuje se také vzít v úvahu podmínky prostředí a řádně připravit povrch před lakováním. Pokud se vyskytnou problémy, měli byste okamžitě jednat a vyhledat pomoc specialistů.