Shift Lock je mechanismus, který existuje u automatických převodovek (AT) a plní důležitou funkci v moderních automobilech. Jedná se o doplňkový bezpečnostní systém, který blokuje možnost změny režimu přenosu, dokud není splněna určitá podmínka.

Hlavním účelem Shift Lock je zabránit nechtěnému přeřazení na požadovaný rychlostní stupeň, zejména v situacích, kdy vozidlo stojí nebo není zasunutý klíček zapalování. To je velmi užitečné při parkování nebo zastavení na semaforu, aby se zabránilo náhodnému pohybu vozidla vpřed nebo vzad.

Shift Lock se aktivuje, když řidič nesešlápne brzdový pedál. To znamená, že než budete moci přesunout řadicí páku z P (parkování) do D (jízda) nebo na jakýkoli jiný rychlostní stupeň, musíte nejprve sešlápnout brzdový pedál. Tato posloupnost akcí zajišťuje, že si řidič uvědomuje, že se chystá přeřadit, a varuje před náhodnou změnou režimu.

Shift Lock je důležitý bezpečnostní prvek

Shift Lock tak umožňuje řidiči plně ovládat proces řazení, čímž je bezpečnější a předchází možným nehodám nebo poškození vozidla. Chrání také převodovku a další součásti hnacího ústrojí před nadměrným namáháním a opotřebením, které může být důsledkem nesprávného nebo náhodného řazení. Shift Lock lze navíc použít v nouzových situacích, kdy je potřeba zastavit vůz a je potřeba dostatek času na rozhodnutí nebo nouzové brzdění.

Popis a princip činnosti Shift Lock na automatické převodovce

Описание и принцип работы Shift Lock на АКПП

Zámek řazení se aktivuje, když řidič vypne zapalování vozidla, umístí klíček do polohy “Vypnuto” a poté otočí páku voliče automatické převodovky do polohy “Park Mode”. V této poloze blokuje mechanismus Shift Lock pohyb řadicí páky do jiných poloh.

Účelem Shift Lock je zabránit náhodnému stisknutí řadicí páky a nechtěnému vysunutí z parkovací polohy. To je důležité zejména z bezpečnostních důvodů, aby se zabránilo pohybu vozidla, když jej řidič opustí na nerovném povrchu nebo na svahu.

Chcete-li uvolnit zámek řazení a přesunout páku voliče z polohy Park, musí řidič vložit klíč zapalování do spínací skříňky a otočit jej do polohy Zapnuto. Ten pak může libovolně měnit polohu řadicí páky a zvolit tak požadovaný rychlostní stupeň.

Výhody a nevýhody Shift Lock na automatické převodovce

Преимущества и недостатки Shift Lock на АКПП

Výhodou Shift Lock u automatické převodovky je zabránění náhodným pohybům řadicí páky z parkovací polohy, což podporuje bezpečnost a zabraňuje pohybu vozidla ve špatnou dobu nebo na nesprávném místě.

ČTĚTE VÍCE
Jaká šířka ráfku je nutná pro montáž pneumatik 185?

Zámek řazení však může být na obtíž, když řidič potřebuje rychle přeřadit z Parkování na jiný rychlostní stupeň. V takových případech musí řidič nejprve zasunout klíč do zapalování a otočit jím, což zabere více času.

Použití zámku Shift v různých situacích

1. Zaparkujte auto

Například při parkování vozidla ve svahu umožňuje aktivace funkce Shift Lock řidiči uzamknout rychlostní stupeň v poloze „P“ (parkování), aby se zabránilo náhodnému řazení do jiné polohy.

2. Podmínky nouzového brzdění

V případě nouzového brzdění zabrání aktivace funkce Shift Lock vynulování neutrálu a zvýší stabilitu vozidla při zastavení.

3. Ochrana proti krádeži

Funkce Shift Lock slouží také jako doplňková ochrana proti krádeži vozidla. Při použití bezpečnostního systému, který aktivuje Shift Lock při vypnutém zapalování, není možné posunout volič z polohy „P“, aniž by byl klíč zasunutý do zapalování.

Různí výrobci automobilů mohou funkci Shift Lock používat odlišně. Některá vozidla mohou k aktivaci funkce vyžadovat současné stisknutí brzdového tlačítka, zatímco jiná mohou za určitých podmínek automaticky aktivovat zámek řazení.

Shift Lock je praktická bezpečnostní funkce, která zabraňuje náhodnému řazení. Řidiči by měli být obeznámeni s používáním této funkce ve svých vozidlech, aby ji mohli správně používat v různých situacích.

Pokyny pro použití zámku Shift pro různé problémy

Инструкции по использованию Shift Lock при различных проблемах

Páka se nepohybuje z polohy „P“ (parkování).

Рычаг не перемещается из положения

Pokud se páka nevysune z polohy P (parkování), odblokujte ji pomocí funkce Shift Lock:

  1. Vložte klíč do zapalování a otočte jím o jednu polohu, abyste zapnuli elektroniku vozidla.
  2. Sešlápněte a podržte brzdový pedál.
  3. Vložte prst nebo minci do štěrbiny vedle řadicí páky a stiskněte tlačítko Shift Lock. Obvykle se jedná o malé tlačítko nebo západku.
  4. Když stisknete tlačítko Shift Lock, páka by se měla uvolnit a stala se pohyblivou.
  5. Přesuňte páku do požadované polohy (například volič “D” pro jízdu vpřed).

Automatická převodovka neřadí na požadovaný rychlostní stupeň

АКПП не переключается на нужную передачу

Pokud automatická převodovka nezařadí požadovaný rychlostní stupeň, můžete použít funkci Shift Lock a přinutit ji zařadit požadovaný rychlostní stupeň:

  1. Ujistěte se, že auto je na bezpečném místě a vy jste na neutrálním povrchu.
  2. Vložte klíč do zapalování a otočte jím o jednu polohu, abyste zapnuli elektroniku vozidla.
  3. Sešlápněte a podržte brzdový pedál.
  4. Stisknutím tlačítka Shift Lock odemknete volič převodovky.
  5. Přesuňte páku do požadované polohy (například do voliče „R“ pro zpátečku).
ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, zda jsou vstřikovače v autě vadné?

Nezapomeňte, že použití funkce Shift Lock je dočasným řešením problému a může vyžadovat návštěvu odborníka, aby provedl servis a diagnostiku vaší automatické převodovky.

Video:

Co znamenají + a – na automatické převodovce? Jak používat manuální režim na automatické převodovce?

Jak používat manuální režim automatické převodovky? OSM scénářů.

Bezpečnostní prvky Toyota: Uvolnění zámku řazení