Spojky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automatické převodovky (automatické převodovky). Hrají zásadní roli při přenosu a regulaci přenosu točivého momentu z motoru na kola. Tření jsou kotouče nebo klínovité prvky potažené speciálními materiály, které zajišťují tření mezi pohyblivými částmi převodovky.

Činnost spojek v automatických převodovkách je založena na principu tření, které přeměňuje točivý moment motoru na přenášenou sílu. Když automatická převodovka zařadí rychlostní stupeň, třecí kotouče jsou stlačeny mezi kovové kotouče, čímž se vytvoří spojka a přenáší točivý moment.

Pro stabilní a efektivní provoz automatické převodovky je nutné správné tření spojek. K tomuto účelu jsou spojkové kotouče vyrobeny z vysoce pevných materiálů, které odolají vysokým teplotám a mechanickému zatížení. Pro zajištění upnutí spojky a snížení opotřebení se zpravidla používají speciální lepidla a maziva.

Spojky automatické převodovky a jejich role v automatické převodovce

Фрикционы АКПП и их роль в автоматической коробке передач

Třecí spojky se skládají z několika vrstev materiálu, jako je ocel a speciální třecí směs. Když jsou třecí kotouče stlačeny mezi bubny, vytvářejí tření, které se přenáší na další prvky převodovky, což jim umožňuje interakci a přenos točivého momentu na další převodový stupeň.

Kromě toho spojky v automatických převodovkách hrají roli spojky a spojky při řazení. Při změně převodových stupňů lze spojky stlačit nebo uvolnit pomocí hydraulického systému, který umožňuje měnit vztah mezi rotačním prvkem a nápravou převodovky.

Spojky v automatických převodovkách jsou prvky odolné proti opotřebení a lze je používat po dlouhou dobu, ale v průběhu provozu mohou vyžadovat výměnu nebo údržbu. Pravidelná údržba může pomoci předejít potenciálním poruchám spojky a udržet je v dobrém provozním stavu na dlouhou trať.

Jaké spojky jsou přítomny v systému automatické převodovky

Какие фрикционы присутствуют в системе АКПП

Kuželové spojky

Конусные фрикционы

Kuželové spojky se používají k přenosu točivého momentu při náhlém zrychlení nebo zpomalení vozidla. Mají kuželovitý tvar a pevně se drží, aby zajistily spolehlivé uchopení a hladký přenos síly.

Vícesegmentové spojky

Многосегментные фрикционы

Vícesegmentové spojky jsou kotouče, které se skládají z několika segmentů. To umožňuje zvětšit kontaktní plochu mezi spojkami, což zvyšuje jejich účinnost a životnost. Takové spojky se používají v automatických převodovkách s vysokým zatížením a při provozu v extrémních podmínkách.

Níže uvedená tabulka ukazuje hlavní typy spojek, které mohou být přítomny v systému automatické převodovky:

ČTĚTE VÍCE
Vliv absorbéru na činnost motoru - úloha, princip činnosti a účinnost
Typ spojky popis
Kuželové spojky Používá se při prudkém zrychlování nebo zpomalování vozu
Vícesegmentové spojky Poskytuje vysokou účinnost a odolnost v extrémních podmínkách

Princip činnosti spojek v automatických převodovkách

Принцип работы фрикционов в АКПП

Základní myšlenkou třecích spojek je, že vytvářejí tření, když se dvě části spojí. V automatické převodovce je třecí spojka dvojice tlakových lamel přitlačených k sobě. Jedna ze součástí spojky je stacionární – pouzdro nebo vložka, a druhá se může otáčet – disk nebo deska.

Když spojka sepne, dochází ke tření mezi lamelami. Tření umožňuje přenos výkonu z motoru na převodovku a následně na kola vozu. Vlivem tření spojka zajišťuje spolehlivou adhezi obou částí a zajišťuje plynulé řazení bez prokluzování nebo cukání.

Třecí spojky v automatických převodovkách jsou klíčovými prvky přenosu pohybu. Díky efektivnímu chodu spojek umožňuje automatická převodovka vozu komfortní a hladké řazení.

Výměna a údržba spojek v automatických převodovkách

Замена и обслуживание фрикционов в АКПП

V průběhu času se však spojky mohou opotřebovat a vyžadují výměnu. Výměna spojky v automatické převodovce je seriózní postup, který se doporučuje svěřit profesionálům. Majitelé automobilů se však mohou seznámit s hlavními fázemi výměny a servisu spojek, aby lépe porozuměli fungování automatické převodovky.

Fáze výměny spojek v automatické převodovce:

Этапы замены фрикционов в АКПП:

1. Demontáž automatické převodovky: Nejprve je potřeba rozebrat převodovku, abyste dosáhli na spojky.

2. Zjištění stavu spojek: při demontáži automatické převodovky byste měli spojky pečlivě prohlédnout a zjistit jejich stav.

3. Výměna spojek: opotřebované nebo poškozené spojky by měly být vyměněny za nové, které splňují doporučení výrobce.

4. Montáž automatické převodovky: po výměně spojek se převodovka montuje v opačném pořadí.

Udržování spojek v dobrém stavu:

Поддержание фрикционов в хорошем состоянии:

1. Pravidelná údržba automatické převodovky: doporučuje se pravidelně kontrolovat stav spojek a provádět nezbytnou údržbu v souladu s doporučeními výrobce.

2. Zamezení přetížení: Nadměrné zatížení spojek může způsobit opotřebení a poškození. Doporučuje se vyvarovat se prudké akcelerace a brzdění, zvláště při řazení.

3. Správný provoz: řidiči musí sledovat stav spojek, věnovat pozornost jakýmkoli změnám ve fungování automatické převodovky a v případě potřeby okamžitě kontaktovat specialisty.

Výměna a servis spojek v automatické převodovce je důležitým postupem, který vyžaduje profesionalitu a pozornost k detailu. Správná údržba spojek pomůže udržet spolehlivý provoz automatické převodovky a prodlouží její životnost.

ČTĚTE VÍCE
Snadný způsob, jak vyčistit výparník doma bez chemie a zvýšené námahy

Video:

Jak funguje automatická převodovka a jak funguje. Vzdělávací video tutoriál

Provoz pístu spojkové sady automatické převodovky

Design a jak fungují automatické převodovky U660-760.