Řízení auta vyžaduje nejen schopnost akcelerovat a řadit rychlostní stupně, ale také schopnost účinně brzdit. Při výběru způsobu brzdění je nutné vzít v úvahu různé faktory, jako je dopravní situace, stav povrchu vozovky a rychlost jízdy.
Základem správného brzdění na rychlostní stupeň je schopnost dodržovat dopravní předpisy a zajistit bezpečnost sobě i ostatním. První pravidlo brzdění při zařazeném rychlostním stupni – předvídat možná nebezpečí na silnici a s předstihem začít brzdit.
Hlavním způsobem brzdění při zařazeném rychlostním stupni je brzdění motorem, které umožňuje zachovat lepší ovladatelnost vozidla a šetřit palivo. Chcete-li to provést, před vjezdem do zatáčky nebo přiblížením ke křižovatce uvolněte plynový pedál, poté zařaďte nižší rychlostní stupeň a plynule uvolněte spojku. Při takovém brzdění je potřeba cítit povrch vozovky a zvolit správný převod.
Dalším důležitým aspektem správného brzdění při zařazeném rychlostním stupni je používání brzd vozidla. Druhé pravidlo brzdění v převodovce – správné používání brzdových systémů vozidla. Pokud potřebujete zpomalit, měli byste brzdový pedál sešlápnout postupně, než jej silně sešlápnout až na doraz. Vyhnete se tak zablokování kol a obtížné jízdě. Je důležité si uvědomit, že otevření plynu při aktivním používání brzd vede k neúčinnému brzdění a prodloužení brzdné dráhy.
Jak používat brzdu při řazení?

Pravidla pro používání brzdy při řazení:

1. Zařaďte neutrál. Před brzděním se doporučuje zařadit převodovku na neutrál. Tím se sníží zatížení převodovky a umožní vám udržovat rychlost bez další spotřeby paliva.
2. Postupné brzdění. Je důležité nesešlápnout brzdový pedál příliš silně, zvláště ve vysokých rychlostech. Je lepší postupně mačkat a snižovat rychlost pohybu. Zabráníte tak smyku vozu a zachováte ovladatelnost.
3. Použití motoru. Při brzdění na rychlostní stupeň se doporučuje použít motor ke snížení rychlosti. K tomu je třeba před brzděním přeřadit na nižší rychlostní stupeň a brzdit spojkovým pedálem, přičemž otáčky motoru jsou stále vysoké.
Výhody použití brzdy v převodovce:
1. Úspora paliva. Správné použití brzdy při zařazeném rychlostním stupni snižuje spotřebu paliva, protože motor se používá ke snížení rychlosti.
2. Vylepšená manipulace. Použití brzdy v převodovce umožňuje přesněji řídit rychlost a chování vozu na silnici.
3. Zvýšená životnost brzdového systému. Režim brzdění v převodovce umožňuje rovnoměrně rozložit zatížení brzd a zvýšit jejich životnost.
| Nevýhody použití brzdy v převodovce: | Dodatečné náklady na opravu mechanismů |
|---|---|
| 1. Opotřebení převodovky | Pokud není brzda na převodovce sešlápnutá správně, může to způsobit poškození a opotřebení převodovky. |
| 2. Smyk auta | Úplné brzdění na zařazeném rychlostním stupni ve vysokých rychlostech může způsobit smyk vozidla a ztrátu kontroly. |
| 3. Zvýšená spotřeba paliva | Nesprávné použití brzdy v převodovce může mít za následek zvýšenou spotřebu paliva. |
Důležitá pravidla pro používání brzdy při řazení

- Buďte velmi opatrní při používání brzdy při zařazeném rychlostním stupni. Je navržen tak, aby zpomalil vůz nebo jej úplně zastavil.
- Při zpomalování nebo zastavování vozu pomocí brzdy na zařazeném rychlostním stupni musíte rychlostní stupně snižovat postupně, počínaje nejvyšším. Vyhnete se tak cukání a přehřívání brzd.
- Nedovolte, aby se brzdy přehřívaly při delším používání brzdy v převodovém stupni. Pokud se brzda začne zahřívat, udělejte si přestávku, abyste ji nechali vychladnout.
- Při dlouhém sjezdu z kopce nebrzděte zařazený rychlostní stupeň. K tomu použijte brzdu na motoru (přeřazení na nižší rychlostní stupeň).
- Dejte si dostatečnou vzdálenost, abyste mohli bezpečně zabrzdit při zařazeném rychlostním stupni. Při brzdění na rychlostní stupeň se auto nezastaví tak rychle jako při použití brzd vůbec.
- Při zařazeném rychlostním stupni nesešlápněte brzdový pedál. Pokud pedál sešlápnete příliš silně, můžete s autem trhnout, což může způsobit paniku a ztrátu kontroly.
Při dodržování těchto důležitých pravidel můžete bezpečně a efektivně používat brzdu při zařazeném rychlostním stupni. Kromě toho nezapomeňte, že pravidelná údržba a kontrola brzdového systému jsou také důležitými opatřeními pro bezpečnost na silnici.
Pravidla pro opravy a údržbu
1. Výměna oleje a filtru

Výměna motorového oleje a výměna olejového filtru patří mezi nejdůležitější postupy údržby automobilu. Olej by měl být vyměněn podle doporučení výrobce nebo podle servisního plánu. To pomáhá udržovat výkon motoru a zabraňuje opotřebení dílů.
2. Kontrola a údržba brzdového systému

Brzdový systém hraje klíčovou roli v bezpečnosti vozidla. Pravidelná kontrola a údržba brzd pomůže předejít nehodám a zajistí spolehlivost vašeho brzdového systému. Je nutné zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, opotřebení brzdových destiček a kotoučů a také těsnost brzdových hadic.
3. Kontrola a údržba chladicího systému

Chladicí systém je navržen tak, aby udržoval optimální teplotu motoru. Pravidelná kontrola a údržba chladicího systému pomůže zabránit přehřátí a poruchám motoru. Je nutné zkontrolovat hladinu a stav chladicí kapaliny a také stav řemenu chladiče a pohonu ventilátoru.
4. Kontrola a údržba systému zapalování

Zapalovací systém zajišťuje správný chod motoru. Kontrola a servis zapalovacího systému zahrnuje kontrolu zapalovacích svíček, kabelů a zapalovacích cívek. Pravidelná údržba pomůže vyhnout se problémům se zapalováním a sníží riziko selhání motoru.
5. Kontrola a údržba systému odpružení a řízení
Systém odpružení a řízení zajišťuje pohodlí a bezpečnost při řízení vozidla. Pravidelná kontrola a údržba těchto systémů pomůže zabránit opotřebení dílů a zajistí spolehlivou kontrolu. Je nutné zkontrolovat stav tlumičů, silentbloků, kulových kloubů a také včas promazat tyče řízení a panty.
6. Kontrola a údržba elektrického systému

Elektrický systém automobilu zahrnuje baterii, alternátor, startér, kabely a další součásti. Pravidelná kontrola a údržba elektrického systému pomůže vyhnout se problémům se startováním motoru a zajistí normální provoz elektrického zařízení vozidla. Je nutné zkontrolovat úroveň nabití baterie, stav vodičů a kontaktů a také provoz generátoru a startéru.
| Druh práce | Frekvence |
|---|---|
| Výměna oleje a filtru | Doporučeno každých 10 000 – 15 000 km |
| Kontrola a servis brzdového systému | Doporučeno každých 20 000 – 30 000 km |
| Kontrola a servis chladicího systému | Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km |
| Kontrola a servis zapalovacího systému | Doporučeno každých 20 000 – 30 000 km |
| Kontrola a servis odpružení a systému řízení | Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km |
| Kontrola a údržba elektrického systému | Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km |
Dodržováním těchto pokynů pro opravy a údržbu můžete udržet své vozidlo spolehlivé a bezpečné po mnoho let.
















