Řízení auta vyžaduje nejen schopnost akcelerovat a řadit rychlostní stupně, ale také schopnost účinně brzdit. Při výběru způsobu brzdění je nutné vzít v úvahu různé faktory, jako je dopravní situace, stav povrchu vozovky a rychlost jízdy.

Základem správného brzdění na rychlostní stupeň je schopnost dodržovat dopravní předpisy a zajistit bezpečnost sobě i ostatním. První pravidlo brzdění při zařazeném rychlostním stupni – předvídat možná nebezpečí na silnici a s předstihem začít brzdit.

Hlavním způsobem brzdění při zařazeném rychlostním stupni je brzdění motorem, které umožňuje zachovat lepší ovladatelnost vozidla a šetřit palivo. Chcete-li to provést, před vjezdem do zatáčky nebo přiblížením ke křižovatce uvolněte plynový pedál, poté zařaďte nižší rychlostní stupeň a plynule uvolněte spojku. Při takovém brzdění je potřeba cítit povrch vozovky a zvolit správný převod.

Dalším důležitým aspektem správného brzdění při zařazeném rychlostním stupni je používání brzd vozidla. Druhé pravidlo brzdění v převodovce – správné používání brzdových systémů vozidla. Pokud potřebujete zpomalit, měli byste brzdový pedál sešlápnout postupně, než jej silně sešlápnout až na doraz. Vyhnete se tak zablokování kol a obtížné jízdě. Je důležité si uvědomit, že otevření plynu při aktivním používání brzd vede k neúčinnému brzdění a prodloužení brzdné dráhy.

Jak používat brzdu při řazení?

Как использовать тормоз на передаче?

Pravidla pro používání brzdy při řazení:

Правила использования тормоза на передаче:

1. Zařaďte neutrál. Před brzděním se doporučuje zařadit převodovku na neutrál. Tím se sníží zatížení převodovky a umožní vám udržovat rychlost bez další spotřeby paliva.

2. Postupné brzdění. Je důležité nesešlápnout brzdový pedál příliš silně, zvláště ve vysokých rychlostech. Je lepší postupně mačkat a snižovat rychlost pohybu. Zabráníte tak smyku vozu a zachováte ovladatelnost.

3. Použití motoru. Při brzdění na rychlostní stupeň se doporučuje použít motor ke snížení rychlosti. K tomu je třeba před brzděním přeřadit na nižší rychlostní stupeň a brzdit spojkovým pedálem, přičemž otáčky motoru jsou stále vysoké.

Výhody použití brzdy v převodovce:

1. Úspora paliva. Správné použití brzdy při zařazeném rychlostním stupni snižuje spotřebu paliva, protože motor se používá ke snížení rychlosti.

2. Vylepšená manipulace. Použití brzdy v převodovce umožňuje přesněji řídit rychlost a chování vozu na silnici.

ČTĚTE VÍCE
Plný rozsah dat přijímaných snímačem klikového hřídele – od tahu motoru po otáčky klikového hřídele a teplotu oleje

3. Zvýšená životnost brzdového systému. Režim brzdění v převodovce umožňuje rovnoměrně rozložit zatížení brzd a zvýšit jejich životnost.

Nevýhody použití brzdy v převodovce: Dodatečné náklady na opravu mechanismů
1. Opotřebení převodovky Pokud není brzda na převodovce sešlápnutá správně, může to způsobit poškození a opotřebení převodovky.
2. Smyk auta Úplné brzdění na zařazeném rychlostním stupni ve vysokých rychlostech může způsobit smyk vozidla a ztrátu kontroly.
3. Zvýšená spotřeba paliva Nesprávné použití brzdy v převodovce může mít za následek zvýšenou spotřebu paliva.

Důležitá pravidla pro používání brzdy při řazení

Важные правила для использования тормоза на передаче

  1. Buďte velmi opatrní při používání brzdy při zařazeném rychlostním stupni. Je navržen tak, aby zpomalil vůz nebo jej úplně zastavil.
  2. Při zpomalování nebo zastavování vozu pomocí brzdy na zařazeném rychlostním stupni musíte rychlostní stupně snižovat postupně, počínaje nejvyšším. Vyhnete se tak cukání a přehřívání brzd.
  3. Nedovolte, aby se brzdy přehřívaly při delším používání brzdy v převodovém stupni. Pokud se brzda začne zahřívat, udělejte si přestávku, abyste ji nechali vychladnout.
  4. Při dlouhém sjezdu z kopce nebrzděte zařazený rychlostní stupeň. K tomu použijte brzdu na motoru (přeřazení na nižší rychlostní stupeň).
  5. Dejte si dostatečnou vzdálenost, abyste mohli bezpečně zabrzdit při zařazeném rychlostním stupni. Při brzdění na rychlostní stupeň se auto nezastaví tak rychle jako při použití brzd vůbec.
  6. Při zařazeném rychlostním stupni nesešlápněte brzdový pedál. Pokud pedál sešlápnete příliš silně, můžete s autem trhnout, což může způsobit paniku a ztrátu kontroly.

Při dodržování těchto důležitých pravidel můžete bezpečně a efektivně používat brzdu při zařazeném rychlostním stupni. Kromě toho nezapomeňte, že pravidelná údržba a kontrola brzdového systému jsou také důležitými opatřeními pro bezpečnost na silnici.

Pravidla pro opravy a údržbu

1. Výměna oleje a filtru

1. Замена масла и фильтра

Výměna motorového oleje a výměna olejového filtru patří mezi nejdůležitější postupy údržby automobilu. Olej by měl být vyměněn podle doporučení výrobce nebo podle servisního plánu. To pomáhá udržovat výkon motoru a zabraňuje opotřebení dílů.

2. Kontrola a údržba brzdového systému

2. Проверка и обслуживание тормозной системы

Brzdový systém hraje klíčovou roli v bezpečnosti vozidla. Pravidelná kontrola a údržba brzd pomůže předejít nehodám a zajistí spolehlivost vašeho brzdového systému. Je nutné zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, opotřebení brzdových destiček a kotoučů a také těsnost brzdových hadic.

ČTĚTE VÍCE
Nejlepší způsoby, jak zabránit skřípání brzdových destiček automobilu

3. Kontrola a údržba chladicího systému

3. Проверка и обслуживание системы охлаждения

Chladicí systém je navržen tak, aby udržoval optimální teplotu motoru. Pravidelná kontrola a údržba chladicího systému pomůže zabránit přehřátí a poruchám motoru. Je nutné zkontrolovat hladinu a stav chladicí kapaliny a také stav řemenu chladiče a pohonu ventilátoru.

4. Kontrola a údržba systému zapalování

4. Проверка и обслуживание системы зажигания

Zapalovací systém zajišťuje správný chod motoru. Kontrola a servis zapalovacího systému zahrnuje kontrolu zapalovacích svíček, kabelů a zapalovacích cívek. Pravidelná údržba pomůže vyhnout se problémům se zapalováním a sníží riziko selhání motoru.

5. Kontrola a údržba systému odpružení a řízení

Systém odpružení a řízení zajišťuje pohodlí a bezpečnost při řízení vozidla. Pravidelná kontrola a údržba těchto systémů pomůže zabránit opotřebení dílů a zajistí spolehlivou kontrolu. Je nutné zkontrolovat stav tlumičů, silentbloků, kulových kloubů a také včas promazat tyče řízení a panty.

6. Kontrola a údržba elektrického systému

6. Проверка и обслуживание электрической системы

Elektrický systém automobilu zahrnuje baterii, alternátor, startér, kabely a další součásti. Pravidelná kontrola a údržba elektrického systému pomůže vyhnout se problémům se startováním motoru a zajistí normální provoz elektrického zařízení vozidla. Je nutné zkontrolovat úroveň nabití baterie, stav vodičů a kontaktů a také provoz generátoru a startéru.

Druh práce Frekvence
Výměna oleje a filtru Doporučeno každých 10 000 – 15 000 km
Kontrola a servis brzdového systému Doporučeno každých 20 000 – 30 000 km
Kontrola a servis chladicího systému Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km
Kontrola a servis zapalovacího systému Doporučeno každých 20 000 – 30 000 km
Kontrola a servis odpružení a systému řízení Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km
Kontrola a údržba elektrického systému Doporučeno každých 40 000 – 50 000 km

Dodržováním těchto pokynů pro opravy a údržbu můžete udržet své vozidlo spolehlivé a bezpečné po mnoho let.

Video:

Jak správně brzdit, aby došlo k plynulému zastavení?

Jak rychle nastartovat s manuální převodovkou? Dobrý příklad.

Co je brzdění motorem? Kdy a jak používat?