Viskózní spojka je zařízení, které se používá v chladicím systému automobilu k regulaci rychlosti otáčení ventilátoru chladiče. Účinně kontroluje teplotu motoru a zabraňuje přehřátí a poškození.
Princip činnosti viskózní spojky je založen na použití utěsněné komory s vnitřním ventilátorem. Tato komora obsahuje speciální kapalinu, která reaguje na okolní teplotu. Když se motor zahřeje, kapalina uvnitř komory se začne otáčet spolu s ventilátorem. Po dosažení určité rychlosti otáčení se aktivuje vnitřní viskózní spojovací mechanismus, který vypne ventilátor a ochladí kapalinu. Když teplota motoru klesne, mechanismus opět zapne ventilátor.
Viskózní spojky jsou široce používány v automobilovém průmyslu, protože jsou účinné a spolehlivé. Pomáhají udržovat optimální výkon motoru a zabraňují přehřívání. Úpravou otáček ventilátoru šetří viskózní spojka energii a zvyšuje účinnost chladicího systému. To je důležité zejména v podmínkách městského provozu a při vysokých okolních teplotách.
Co je to viskózní spojka a jak funguje?
Hlavním účelem viskózní spojky v automobilu je regulace otáček ventilátoru v závislosti na teplotě chladicí kapaliny. Tím je zajištěno, že ventilátor pracuje v optimálních otáčkách a zajišťuje dostatečné chlazení motoru ve správný čas.
Viskózní spojka se skládá ze dvou hlavních částí – pouzdra a rotoru. Skříň je připevněna k ventilátoru a rotor je připevněn k hřídeli motoru. Uvnitř viskózní spojky je speciální kapalina, obvykle koloidní soli, která hraje klíčovou roli v jejím fungování.
Po nastartování motoru se hřídel motoru začne otáčet a přenášet jeho rotaci na rotor viskózní spojky. Prstencovou drážkou na okraji rotoru začne koloidní kapalina proudit z vnější strany rotoru do jeho vnitřku. K přetečení dochází vlivem odstředivé síly způsobené rotací rotoru.
Jak se zvyšuje teplota chladicí kapaliny, která obklopuje viskózní spojku, zvyšuje se viskozita koloidní tekutiny uvnitř viskózní spojky, což má za následek větší pohyby tekutiny z vnějšku rotoru dovnitř.
Tento proces vytváří odpor vůči otáčení ventilátoru. Čím vyšší je teplota chladicí kapaliny, tím vyšší je odpor a tím nižší jsou otáčky ventilátoru. Hlavní funkcí viskózní spojky je tedy regulace otáček ventilátoru v závislosti na teplotě chladicí kapaliny.
Výsledkem je, že viskózní spojka umožňuje dostatečné chlazení motoru bez odebírání přebytečné energie z motoru nebo plýtvání palivem.
Definice viskózní spojky a princip jejího fungování
Uvnitř viskózní spojky jsou speciální lopatky, které pomáhají vytvářet pohyb tekutiny, když se hřídele otáčejí. Když se hřídele otáčejí stejnou rychlostí, kapalina mezi nimi se také pohybuje stejnou rychlostí a tím se moment odporu přenáší z jednoho hřídele na druhý.
Když se však rychlosti hřídelů liší, tekutina se začne snažit o rovnováhu a dochází k pohybu vzhledem k zatíženým diskům. To umožňuje viskózní spojce upravit přenos točivého momentu v závislosti na provozních podmínkách.
Hlavní výhodou viskózní spojky je její schopnost plynule přepínat mezi provozními režimy a zabránit náhlému opětovnému spojení hřídelí. To je důležité zejména u vozů, kde se v systému chlazení motoru používá viskózní spojka pro řízení otáček ventilátoru chladiče.
- Viskózní spojky jsou také široce používány v mechanismech řazení a ventilátorech klimatizací.
- Pomáhají snižovat opotřebení a zlepšují účinnost takových systémů.
Proto je viskózní spojka důležitým zařízením, které se používá v různých mechanismech pro přenos točivého momentu s plovoucím řazením a regulací rychlosti.
Použití viskózní spojky při opravě automobilu
Při opravě vozidla může být nutné vyměnit viskózní spojku, pokud vykazuje známky opotřebení nebo poruchy. Hlavní důvody pro výměnu viskózní spojky:
- Poškození viskózních lamel spojky.
- Opotřebení pryžového prvku viskózní spojky.
- Poškozené nebo ztracené solenoidové ventily.
- Je třeba vyměnit ventilátor chladiče.
Výměna viskózní spojky může být složitý postup a vyžaduje specifické dovednosti a nástroje. Ve většině případů se jeho výměna provádí společně s výměnou ventilátoru chladiče, protože oba tyto prvky jsou navzájem spojeny. Během opravy je třeba dodržet následující kroky:
- Odpojte připojení chladiče.
- Vyjměte ventilátor z chladiče.
- Odpojte elektrický konektor ventilátoru.
- Odpojte upevnění viskózní spojky k ventilátoru.
- Nainstalujte novou viskózní spojku.
- Znovu nainstalujte ventilátor.
- Namontujte ventilátor spolu s viskózní spojkou na chladič.
- Zkontrolujte funkci chladicího systému.
Po opravách je nutné zajistit správnou funkci viskózní spojky. To lze provést zapnutím motoru a sledováním chodu ventilátoru. Pokud se ventilátor nezapne nebo nepracuje správně, může být problém s viskózní spojkou a bude vyžadovat další testování a seřízení.
Výhody a nevýhody použití viskózní spojky
1. Zvýšená životnost systému
Díky schopnosti viskózní spojky absorbovat torzní vibrace zabraňuje poškození hřídelí a dalších prvků systému. To umožňuje výrazně zvýšit životnost systému a snížit náklady na jeho údržbu a opravy.
2. Snížená hladina hluku a vibrací
Použití viskózní spojky snižuje hladinu hluku a vibrací, ke kterým dochází při přenosu točivého momentu. To je důležité zejména v aplikacích, které vyžadují tichý a plynulý provoz, například v automobilovém průmyslu.
Je však třeba vzít v úvahu také nevýhody použití viskózní spojky:
1. Omezení rotační tuhosti
Viskózní spojky mají relativně nízkou rotační tuhost, což může mít negativní dopad na přesnost systému, zvláště když je vyžadován vysoce přesný přenos točivého momentu.
2. Možnost chyby
V důsledku přítomnosti maziva ve viskózní spojce může dojít k chybě v přenosu točivého momentu. To může vyžadovat pravidelnou kontrolu a údržbu systému, což může být dodatečný nákladný a časově náročný proces.
Obecně má použití viskózní spojky své výhody a nevýhody, které je třeba vzít v úvahu při výběru a použití tohoto zařízení v systémech přenosu točivého momentu.